Placidochromis phenochilus-tanzania/whitelips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wracker
    Användare
    • juni 2006
    • 295

    Placidochromis phenochilus-tanzania/whitelips?

    har kollat runt på lite bilder här å där på nätet samt mest på dem leasing har..
    dels tycker jag kroppsformen skiljer sig lite, och färgen för den delen med. har ju dock inte sätt några fullvuxna exemplar.. men får whitelipsen de vita fjällen som tanzania varianten ?
    är white lipsen framavlade ? hur stora blir dem ?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    De får inte samma marmorblänk i fjällen och blir ungefär lika stora, eller kanske något mindre? De är inte framavlade, fångas vid Mdoka tror jag...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • wracker
      Användare
      • juni 2006
      • 295

      #3
      okej.. jo whitelipsen kommer ju från mdoka.. men då är det samma art alltså ?
      bara olika fånstplatser ? knasigt..

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Njae, det är inte säkert det är samma art. Placidiochromis sp. "phenochilus tanzania" är väl inte artbestämd ännu (sp.).
        Tony Englund

        Kommentar

        • wracker
          Användare
          • juni 2006
          • 295

          #5
          det förklarar visserligen allt kanske. att den nu inte är art bestämd.. men, aldrig sätt den benämnd med sp dock...
          tack för era svar

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Hmm, jag är övertygad om att det rätta namnet är Placidochromis sp. "phenochilus tanzania" på den marmorerade, men rätta mig gärna om jag har fel så jag får ändra mig
            Tony Englund

            Kommentar

            • Malawifisk
              NCS Medlem
              • december 2012
              • 95

              #7
              Placidochromis phenochilus Tanzania kallas ibland även lupingo . En lugn fredlig ciklid
              som efter ca 2 år får sina fläckar .
              Placidochromis phenochilus Mdoka kallas whitelips blir inte flakad och har en mer djupblå
              färg typiska vita läppar blir nästan lika stor som Tanzania varianten är mer aggresiv .
              Togs in första gången av Gissel 2002 blev mycket populär i Danmark efter ca 3000 odlade
              yngel har Danskarna börjat tröttna på den och säljer den till REA pris i Sverige är den fortfarande relativt ovanlig och dyr.
              Enligt min mening två helt olika fiskar.
              http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Ja det är två olika arter, Placidochromis phenochilus, Mdoka är den vitläppade variaten. Den fläckiga Placidochromis sp. "phenochilus tanzania" förekommer vid flera ställen längs tanzaniakusten, bland annat vid Lupingu.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • wracker
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 295

                  #9
                  kan man beställa från malawikarsten eler nån av dem störrebutikerna nere i danmark hem till stockholm? typ via bussgods eller nått sånt..

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av wracker
                    kan man beställa från malawikarsten eler nån av dem störrebutikerna nere i danmark hem till stockholm? typ via bussgods eller nått sånt..
                    Jo vill man springa över ån efter vatten så =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • wracker
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 295

                      #11
                      tycker whitelipsen ligger på så extremt högt pris nere på leasing, och att dem sen är svåra att artbestämma gör ju att man iallafall vill köpa 10st för att få en fungerande grupp samt ett avelspar. alagret hade några inne för betydligt billigare st pris men nån annan hann före
                      hur ser din population ut ?

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Kanske lite off topic, men tycker ni verkligen att whitelips är snyggare och mer intressant än tanzania-varianten? Jag har själv aldrig sett tjusningen med whitelips, men jag har tanzanian långt upp på favoritlistan.
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • palleh
                          Användare
                          • december 2006
                          • 704

                          #13
                          Tycker med att en fullvuxen tanzania är bra mycket snyggare än en whitelip.
                          fast det är ju ett minus att dem bara får full täckning när dem är fullvuxna
                          Senast redigerad av palleh; 02 maj 2007, 16:19.
                          http://picasaweb.google.com/palleph

                          Nya bilder laddas upp hela tiden


                          Mvh Patrik

                          Kampfisk!

                          Kommentar

                          • wracker
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 295

                            #14
                            jag tycker att whitelipsen har en tjusning som fullvuxna.. när de vita läpparna syns ordentligt.
                            lika så lupingo, när den är fullvuxen med alla vita flagor.

                            men whitelipsen står högst upp på önskelistan av dessa två

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Jag tycker dom är så olika så det knappt går att gämföra dom... jag tror man gämför dom för att dom för tillfället har samma namn.
                              Båda är fina fast har man 10st i en burk så blire snyggare med Mdokan eftersom dom andra har en ganska grådassig blå färg som vuxna och glittret kräver en bra belysning för att komma till sin rätt.
                              Mdokan är i mitt tycke en fisk som lyfter upp burken färgmässigt och ger lite mer action än tanzania varianten.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...