A. compressiceps identifiering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndyH
    Användare
    • juni 2005
    • 69

    A. compressiceps identifiering

    Har skaffat mig två compressiceps, troligtvis en hane och en hona. I affären trodde de att det var samma variant men jag är dock mer tveksam. Köpte dem ändå för att jag tyckte hanen var så fin. Min fråga är om det finns någon chans att det är samma variant? Några förslag på vilken/vilka isf?







    //Andreas
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av AndyH
    Har skaffat mig två compressiceps, troligtvis en hane och en hona. I affären trodde de att det var samma variant men jag är dock mer tveksam. Köpte dem ändå för att jag tyckte hanen var så fin. Min fråga är om det finns någon chans att det är samma variant? Några förslag på vilken/vilka isf?







    //Andreas
    ja jag tror säkert att det är samma variant, för vilken affär vill få dåligt rykte att blanda compressiceps. som faktiskt är relativt ovanlig fisk i zooaffärererna.
    men det är klart att har din zooaffär flera varianter av compressiceps då kan det ju vara möjligt, men har han inga fler varianter av compressiceps då kan du vara rätt så säker på att det är samma variant. mvh janne

    Kommentar

    • chriber
      Användare
      • oktober 2005
      • 84

      #3
      Den första ser ut som varianten från Kigoma (Tanzania). Det andra ser ut som en goldhead variant från Zambia.

      Det finns snarlika varianter av båda så det är inte lätt att veta säkert. Kanske det går att luska ut om du kan ta reda på var butiken köpt in dom från och söka bakåt i distributionskedjan.

      mvh,

      Christer

      Kommentar

      • AndyH
        Användare
        • juni 2005
        • 69

        #4
        Ok, tack för svare!
        Frågade i äffären igen om de trodde att det var samma variant och de trodde han samt att det kunde skilja så mkt mellan hanar och honor. De hade en till i karet när jag köpte dem (förmodligen hane) som var färgad ungefär som honan. Men nu andra gången som jag var där hade fått en mörkare gul färg och liknade mer den hanen jag har. Honan går dock fortfarande i ljusgult.

        Kommentar

        Arbetssätt...