Äggfläckar på honan???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Äggfläckar på honan???

    Hejsan!
    Jag har upptäckt att min L.Trewavasae-"hona" äggfläckar på analfenan och inte min "hane". Hanen är mörkblå och mindre än den gula honan med äggfläckarna. Honan jagar bort hanen hela tiden så jag tror att honan kanske kan vara en OB-hane. Hoppas inte det men det kanske är på det sättet.
    Vad tror ni? Har jag två hanar eller är allt som det ska bara att honan jagar bort hanen för att den är mindre än honan?


    //Robin
    Mvh
    Robin
  • Robban g
    Användare
    • augusti 2002
    • 126

    #2
    Hej det kan vara så men det kan också vara två hanar det är väldigt svårt att veta om man inte kan se dem.
    Tyvär men jag har inget bättre att komma med.


    Robban g

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Nu är jag ingen trewavaseexpert men hos många ciklider har båda könen äggfläckar även om hanen har fler och mer distinkta. Honor som är dominanta brukar vägra att leka med hanar som står under dem i rang och jaga bort dem.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Tack Ola och Robban!
        Det var lite lugnande att höra. Mitt Trewavasaepar är av olika storlek så det kan mycket väl vara som du Ola säger. Jag hoppas det, annars har jag gjort en riktig nit. Får vänta tills hanen växer till sig.
        Min hane är nästan helt svart(mörk mörk mörk blå), det är nått jag inte sett förut.
        Har ni?

        //Robin
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          citat: Honan jagar bort hanen hela tiden
          citat: Min hane är nästan helt svart(mörk mörk mörk blå)
          Hur jagad blir den? Mycket mörka färger brukar tyda på höga halter av stresshormoner dvs. hög stress. Det kan vara dödligt. Om den förmodade hanen blir jagad precis hela tiden bör du kanske göra något åt det. Helst ska man flytta på den stressande fisken. Ett alternativ är att köpa fler Labeotropheus trewavasae. Att plocka upp en tokstressad fisk och lägga den i en yngelkasse leder ofta till döden.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Ola! Jag tror att den har den färgen naturligt. Den hade samma färg i affären. Det var inte längesen jag köpte paret. Inte alls längesen faktiskt (fredags). Han kanske känner sig hotad. Funderar på att köpa ett par mindre honor. Det kanske vore nått...?

            //Robin
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            Arbetssätt...