1500liter vad för fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • januari 2007
    • 294

    1500liter vad för fisk?

    Hej, jag skulle vilja ha lite olika förslag på vad ni skulle inreda med för fiskar i ett 1500 och vad som går ihop och i vilken omfattning varje grupp skulle vara.

    Skriv gärna ihop lite kombinationer som går ihop. Vore tacksamt. Om ni orkar så vore det ännu bättre om ni kunde länka upp lite bilder med.

    Moori, Ikola och Duboisi har jag tankarna på nu i tropheusväg, men även snygga frontosor i blått. Men tills jag startat upp så är inget spikat och jag är högt intresserad av förslag. Såväl tanganyika och malawi och kombinationer av dom båda. För personlig del så får det gärna vara vara lite olika kulturer från just malawi och tanganyika.

    // Nicke i Oskarshamn
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #2
    Troffarnas och frontosornas olika födokrav kan ju tillgodoses genom att du först matar troffarna med räkmix, så blir de nöjda, och sedan äter frontosorna upp troffarna, så blir de nöjda.

    Nej, skämt åsido. Jag skulle inte blandat in en så stor fisk som frontosa bland troffar. Dels finns det en faktisk risk för att stora frontosor äter troffar, och dels ser jag svårigheter i att mata dem så att båda läger blir mätta.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av Gabbi
      Troffarnas och frontosornas olika födokrav kan ju tillgodoses genom att du först matar troffarna med räkmix, så blir de nöjda, och sedan äter frontosorna upp troffarna, så blir de nöjda.

      Nej, skämt åsido. Jag skulle inte blandat in en så stor fisk som frontosa bland troffar. Dels finns det en faktisk risk för att stora frontosor äter troffar, och dels ser jag svårigheter i att mata dem så att båda läger blir mätta.
      jag har uppfattat dig som seriös gabbi men varför är du inte medlem i ncs, för att du är ju väldigt snabb att blanda dig i diskussionerna.mvh janne

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • april 2002
        • 897

        #4
        Menar du att det skulle vara förbehållet medlemmar att diskutera på forumet? Väger mina ord tyngre med en logga framför?

        Medlem eller inte har för mig inte gjort så stor skillnad. Jag "behöver" inget medlemskort för rabatter och dylikt, och jag visar mitt stöd för föreningen bla genom att klistra 5000 adresslappar på ciklidbladet per år, skicka bokpaket, medlemserbjudanden och skriva artiklar.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av Gabbi
          Menar du att det skulle vara förbehållet medlemmar att diskutera på forumet? Väger mina ord tyngre med en logga framför?

          Medlem eller inte har för mig inte gjort så stor skillnad. Jag "behöver" inget medlemskort för rabatter och dylikt, och jag visar mitt stöd för föreningen bla genom att klistra 5000 adresslappar på ciklidbladet per år, skicka bokpaket, medlemserbjudanden och skriva artiklar.
          ja jag tycker faktiskt att det är är man lite ciklidintresserad så tycker jag faktiskt att man ska betala sin medlemsavgift, så att ncs kan leva vidare.
          och det är ju beundransvärt att du klistrar etiketter, man får ju hoppas att du inte gör det på arbetstid hos christer, då blir det ju lite smolk i bägaren. mvh janne

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • april 2002
            • 897

            #6
            Jag förstår helt ärligt inte vad du vill ha sagt, och eftersom du nu precis som ofta annars är otrevlig i tonen så känner jag ingen överdriven lust att reda ut det heller.

            Hur många timmar i månaden hjälper du själv föreningen? Förutom att skriva inlägg då, eftersom du dömt ut det som sysselsättning redan.
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Nicke; om jag hade varit du skulle jag satsat på EN riktigt stor tropheus-grupp av den variant du finner snyggast. Mer än 2 gr blir bara soppa - tre grupper ; ja då är det stor risk att två av dem inte kommer till sin rätt alls. Är du rädd att det kommer se "enkelspårigt" ut med bara en variant så kan du peta i petricola-malar, jullar, hästnosar el annat lattjo. Min pers åsikt om Frontosa är att de är ungefär lika kul att glo på som discus ; rätt snygga men trist att vänta en kvart på att få se fiskens andra sida!
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av Gabbi
                Jag förstår helt ärligt inte vad du vill ha sagt, och eftersom du nu precis som ofta annars är otrevlig i tonen så känner jag ingen överdriven lust att reda ut det heller.

                Hur många timmar i månaden hjälper du själv föreningen? Förutom att skriva inlägg då, eftersom du dömt ut det som sysselsättning redan.
                det enda jag ville ha sagt att jag tycker det är tråkigt att det är väldigt många här på forumet som inte vill betala sin medlemsavgift. förutom medlemsavgift så lär inte ncs finnas kvar, men klart det blir ju bra för dig då slipper du klistra fler etiketter.
                och jag tror faktiskt att din chef christer nämde det i ett inlägg för ett tag att det var ungefär 5% betalande och 95% icke betalande som var inne på forumet, och det är ju självklart ingen bra utveckling om man nu gillar ciklider, och vill ha kvar ncs.mvh janne

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  #9
                  Starta gärna en egen tråd om detta malawijanne. NCS hade förra året nytt medlemsrekord så något rätt måste ju ha gjorts.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • Nüddlah
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 294

                    #10
                    Det blir nog moori moliro och duboisi sen! Har nästan bestämt mig nu, skulle dock vilja ha en tredje färg i karet men det är bara snyggt om dom håller sig i grupper då vilket dom säkert inte kommer att göra så det skulle nog bli för mycket fisksoppa då.. Men moliro och duboisi är nästan givet. Men det är ju ett par månader kvar kanske.. Suck

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      jag har uppfattat dig som seriös gabbi men varför är du inte medlem i ncs, för att du är ju väldigt snabb att blanda dig i diskussionerna.mvh janne
                      Vad har detta med hur man inreder ett 1500 l kar att göra.
                      Om du vill göra personliga påhopp så gör det genom att skicka privata meddelanden istället för att förorena trådarna här på forumet.
                      Vi lever i ett fritt land och det är upp till var och en av oss att själv bestämma om han/hon vill vara medlem i en förening eller inte.

                      1 fråga har fått 9 inklusive detta svar som inte har något med frågan att göra - dåligt!!!

                      Men för att återgå till trådens inledning så skulle jag vilja ställa en fråga till Nüddlah, måste det vara afrikanska ciklider. Ditt 1500 l kar passar alldeles utmärkt till centralamerikanska ciklider, ett så pass stort kar ger de flesta av dem möjligheter att nå full storlek och kunna visa de fina färger som många av dem inte utvecklar förrän de har passerat 20-25 cm. De olika intressanta beteeenden som de har i samband med parbildning och sedermera, förhoppningsvis, framgångsrik lek och yngelvård kan de också visa upp utan att det blir kaos i karet för övriga fiskar.
                      Under de senaste 2 åren så har urvalet av centralamerikanska ciklider ökat markant, kanske inte ute i handeln, men definitivt här bland oss som skriver på forumet.

                      mvh
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        #12
                        Vore det inte ballt med ett västafrika-inspirerat kar. Ciklider, tetror, killies?
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Sydamerika skulle jag vilja föreslå. Små apistogramma på botten ihop med någon jordätare typ Satanoperca eller Biotodoma. I mellanvattnet Uaru och Scalar. Det blir ännu lättare om du väljer Discus istället för scalar för att då kan du även ha ett stimm Tetror. Många trevliga sorter finns det, rödmunnstetra, vinkeltetra eller Kardinaltetra kommer att stimma perfekt i ett sånt kar. Du kan göra karet komplett med någon L-mal. Det fina med ett sånt kar är att du kan köra med mycket rötter eller inga rötter alls eller växter (om du skippar Uaru) eller inga växter alls. Med andra ord du kan ändra uteseendet totalt genom mycket enkla knep
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Ursprungligen postat av Robin
                            Vore det inte ballt med ett västafrika-inspirerat kar. Ciklider, tetror, killies?
                            jag tycker att västafrikaner är superläckra men samtidigt är dom väldigt diskreta, vilket gör att jag tycker att dom passar bättre i ett mindre kar
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Det finns många västafrikaner som skulle passa yppeligt i ett stort kar. Fördelen med västafrikaner är precis som Robin är inne på att det finns andra intressanta fiskar att hålla tillsammans med cikliderna.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...