Hur många hannar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • februari 2007
    • 111

    Hur många hannar?

    Hejsan

    Jag har en fråga gällande storleken på gruppen och könsfördelning för Mbunas.
    Att de skall hållas i grupp med fler honor än hannar är jag med på, men finns det någon "optimal" mix?

    Om vi tar Metriaclima Estherae som exempel, då skulle ex 1+4 fungera.
    Är 2+8 bättre och 3+12 ännu bättre?

    Jag har försökt hitta information om detta, det jag är lite osäker på är om det är risk för att en "ensam tupp i hönsgården" inte färgar ut när han inte har några rivaler, samtidigt har jag förstått att 2 hannar inte är bra för då får den andra hannen ta all agression utan då är det bättre att ha 3 hannar.

    Finns det någon sanning i detta eller är den ena kombinationen lika god som någon annan?
  • Sacrium
    Användare
    • november 2005
    • 353

    #2
    Jag brukar föredra att ha 2 hanar. En dominant och en "strykhane". Och ungfär 4-6 honor.

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Enligt min erfarenhet gäller "Ju fler dessto bättre". Jag har själv mina rödzebra förhållandevis trångt, skulle tro att det är 5+15 eller så i ett 222-liters och det fungerar ypperligt med täta vattenbyten.
      Tony Englund

      Kommentar

      • classe
        NCS Medlem
        • april 2007
        • 1147

        #4
        jaa den spel ingen roll och jag själv har den hemma så klart många den tre hanar och och nio-tio honor den trivs bra där så klart.. den är lätt leker så klart.. bra att blanda med andra calliianos och mbenij så den bra samma som röd zebra så arter dom trivs bra ihop mbuna arter så klart.. ingen problem.. tack mkt
        375 LITER Malawi arter..
        74 Liter Malawi yngel...

        Kommentar

        Arbetssätt...