Stressade fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Foxen
    Användare
    • mars 2007
    • 34

    Stressade fiskar?

    Jag har sedan drygt 1½ månad en tank på ca 250 liter som jag har inrett med rådasand på botten, två stora hålstenar, ett röse "beachpebbles"; svarta finslipade ca 5-7cm stora, samt en relativt stor rot och detta toppat med microsorium.

    Kvävehalten ligger under 0,3 och PH ligger på ca 8.

    Har nya rör i rampen och givetvis riktiga akvarierör (dvs. inget från K-rauta el. liknande)

    Har 10 st victoriazebror på ca 5-7cm/st och 5 st gibbicepsmalar på ca 2cm/st och sist men inte minst 2 st 5cm's praktbotior.

    Fiskarna blir stressade och börjar toksimma och gömma sig direkt man går förbi akvariet, sen kan de helt plötsligt komma fram och simma mot mig och tigga mat..

    Har samma problem med den stora tanken (se min signatur för specifikationer).

    Kan tillägga att jag inte har småbarn eller djur som terroriserar.

    Så, har ni någon erfarenhet av detta eller kan ni ge handfasta råd på hur jag ska få slut på detta? -tycker ju synd om fiskarna!


    Tack på förhand!
    ____________________________________
    420 liter hörntank med demasoni & golden, AquaTerra Rockwall + AquaTerrra-moduler

    720 liter inbyggt i vägg med Hongi, Eureka och Borley.
    Inredning: AquaTerra Malawi Rock + AquaTerra-moduler
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    Det är troligen för lugnt när du inte är där. Om du inte har lust att skaffa en lite hord med småbarn (t ex öppna dagis) så kan du pröva ett släppa i ett litet gäng snabba stimfiskar t ex Aphyocharax eller Devario.

    Kommentar

    • klimpan69
      Användare
      • mars 2007
      • 42

      #3
      Jag hade samma problem när jag hade ett 375-liters kar i ett hörn i vardagsrummet, så fort jag kom nära så försvann alla! Men mitt 540-liters som också står i samma rum, men precis innanför dörren där man alltid går förbi, de kommer alltid fram och är aldrig skygga! Och ändå står det överallt att man skall placera akvarier där det är lugnt och man inte rör sig så mycket!!
      MVH Klimpan69
      Nettan

      Kommentar

      • diskus
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 276

        #4
        Det kan oxå ha att göra med solen...

        ....dvs att du passerar mellan akvariet och de fönster där solen nu har börjat skina. Det kan ge mörka skuggor in burken som gör att du är än mer hotfull än normalt :-)

        Jag hade det problemet i ett av mina odlingsakvarium. Solen sken inte direkt in i burken men väl in i rummet och när jag kom in i detta rum så skymde jag solen och fiskarna blev "rädda".

        Men nu med markiser är det inga problem längre.

        Lycka till

        Björn H
        Lite diskus, mal & malawi bilder
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

        Kommentar

        • Foxen
          Användare
          • mars 2007
          • 34

          #5
          Tack!

          Jag har faktiskt funderat på den där förklaringen med sol och hotfull skugga, dock hade jag inte tänkt tanken att det är för lungt! Har en knodd på ingående men det hjälper ju knappast just nu.. Jag får helt enkelt leva med att firrarna blir lite stissiga ibland!

          -tusen tack för era tankar och råd!
          ____________________________________
          420 liter hörntank med demasoni & golden, AquaTerra Rockwall + AquaTerrra-moduler

          720 liter inbyggt i vägg med Hongi, Eureka och Borley.
          Inredning: AquaTerra Malawi Rock + AquaTerra-moduler

          Kommentar

          • malawi375
            Användare
            • april 2006
            • 209

            #6
            Idén med "fönsterfiskar" är inte alls dum. Jag har en 375 mbuna-tank och de var alltid så rädda när man gick förbi. Ställde frågan här på forumet och fick rådet att skaffa ett gäng Placidochromis. Sagt och gjort, det blev 5 st P. "phenochilus tanzania", och efter det så blev allt helt annorlunda. Skillnaden märktes på en dag. Placidochromis kan man väl inte föreslå till dig som har victorior, men det finns ju säkert nåt motsvarande från den pölen. Kan tillägga att mina placidos är de dummaste och snällaste fiskar jag har haft men de gör sitt jobb riktigt bra!

            Kommentar

            Arbetssätt...