nybörjare på Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    nybörjare på Tropheus

    Jag har precis införskaffat en grupp duboisi. 11st är det, men jag ska skaffa fler tänkte jag. Dom är små och prickiga.

    Jag har kalksand i det karet, och jag undrar om det är ok, eller om man bör ha någon annan typ? Jag har också hört att det är bäst att ha ganska lite sand, bara 3cm...? Just nu är det ganska mycket sand.

    Jag är tacksam för tips av alla slag

    /Anders
    960 liter...snart!
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    #2
    Kalksand är rätt så bra, det höjer Ph lite grand.. Jag tror inte det spelar någon roll om man har 3 cm eller 10.. Hur många cm är det i sjön?? XD

    Men hur stort är akvariet, har du några andra fiskar tillsammans med dom och vad matar du med?
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Troffar är känsliga om man får för mycke avfallsämnen i karet och i gruset samlas det mycket av det. Mycka avfallsämnen sänker även PH som de inte gillar häller. mer än 4cm tycker jag absolut inte att du ska ha. Inrednignen vid uppväxt av yngel är inte att rekomendera häller då mat kan gömma sig bakom stenar mm som gör att vattnet kan bli dåligt.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • elvin
        Användare
        • oktober 2005
        • 252

        #4
        Ok, ja har tagit ur en jäkla massa sand nu i alla fall, så du är det nog 4cm där det är som mest. Jag har utökat duboisigruppen med 10, så nu är det 21st. Jag har 4st prinsessor tillsammans med dom nu, och några små ancistrus. Det är 250l. (110x50x45)

        Som inredning har jag 4st ganska stora stenar, så jag har inga grottor eller bra gömställen. Jag har hört olika råd om det där. Han jag köpte dom av sa att jag skulle ha mycket grottor, men att dom lugnar ner sig om man skippar grottorna.

        Jag matar med pellets (VegetalGran) och flingfoder. Bara grönt alltså. Jag tänkte jag skulle göra räkmix idag också.

        Dom verkar trivas mycket bra fortfarande i alla fall, pigga som attan.

        /Anders
        960 liter...snart!

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #5
          antingen riktigt mycke sten eller ingen alls,altså mycket sten så blir det möjligt med många revir eller ingen sten så finns det inga revir att bråka om
          så länge dom inte är könsmogna så är det inga problem
          sen bör du skaffa dig ett större kar framöver minst 375l

          Kommentar

          • elvin
            Användare
            • oktober 2005
            • 252

            #6
            Ok, så det är inte bra att ha stenar i alls, om man inte har massor? Varför? Jag förstår att man antagligen får behålla fler om man inte har någon inredning alls, men jag tycker det är trist, så jag har några stenar. Vad är problemet med det? Är det att det blir för få revirställen så att det blir mer bråk än om jag hade haft massa sten?

            Jovisst, jag har ett 375, och där är det massa malawi

            Jag håller på och försöker hitta ett till runt 300-400l. Bor i liten lägenhet, och måste få plats själv också, hehe.

            Tack för svar!

            /Anders
            960 liter...snart!

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              En sten är en markering som man kan ta som revir. Stenen och vattenområdet runt omkring ska försvaras. Fyra stenar=fyra revir och bråk mellan dessa. Får de andra fiskarna (som inte tagit revir) plats då?

              Jag tillhör "sten-folket" (har också Duboisi) men i ett så pass litet akvarium där fiskarna går på tillväxt hade jag nog skippat möjligheten att låta dem skapa revir. Ska man ha sten ska man ha mycket sten så att det blir skydd för de svagare när bråken sätter igång tycker jag.

              Men till sist är det ju ditt akvarium och dina fiskar. Låt stenarna vara kvar så länge det är lugnt. Blir det bråkigt när de växer till sig så tar du bara upp stenarna.
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • elvin
                Användare
                • oktober 2005
                • 252

                #8
                Hej Per!

                Det där lät som ett bra råd tycker jag. För visst upphör bråken om reviren tas bort...? Men hur blir det med leken då? Allstå, förhållandet mellan möjlihet att skapa revir och chans på lek? Alla 21st duboisi som jag har är små, så än så länge är det ju inget problem.

                Jag vet att jag antagligen kan läsa mig till detta, men nu när jag ändå var igång så är det roligare att ställa frågor här tycker jag, så får man lite olika synvinklar + att jag får kanske lära känna lite akvariefolk. Jag känner ju ingen som håller på med detta!


                /Anders
                960 liter...snart!

                Kommentar

                • Jeppe
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 409

                  #9
                  Det kan fortsätta att vara lite gruffigt ett tag om de har vant sig med att ha revir, men det ger sig efter några dagar.. Visst kan tropheusarna leka fast du inte har någon sten i, men vid den tiden de är mogna att leka tycker jag du borde ha skaffat ett större akvarium till dem, för 21st. 10cm troffar i ett 250l är "ganska" mycket fisk... Sök vidare efter ett större akvarium, även om fiskarna fortfarande är små och det finns mycket plats så växer de mycket bättre i större akvarium.

                  Lycka till med dubbarna!
                  540 Troffar, Callochromis ect
                  100 sydamerica, dvärgar
                  120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                  40 tomt

                  Qui dormit, non peccat

                  Kommentar

                  • RobbanG
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 563

                    #10
                    Angående inredning till troffar. Jag är en sån där som tycker akvarium ska vara vackra att titta på (vad vackert är, är i för sig relativt) och jag har därför "lagom" med sten. Själv har jag 3 högar, alla med grottor och gömställen till mina troffar. Det funkar utmärkt.

                    Mitt förslag är; inred som du vill ha det. Funkar det inte gör om. Dessutom brukar inte små troffar (upp till 5-7 cm) vara särskilt aggro...

                    Gissar även att du inte kommer få några problem med dina troffar då 250 L är lite till 21 troffar och de kommer få problem att särsklija sina revir.

                    Men troffar är oberäkniliga som man vet aldrig, men det ärju det som tjusningen med dem....
                    //Robert

                    Kommentar

                    • elvin
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 252

                      #11
                      Tack för era svar!

                      Jag har faktiskt inrett med lite mer sten nu, men jag ska vara vaksam när dom växer till sig och ev. flytta dom till ett större kar.

                      Egentligen skulle jag vilja ha ett 720, och behålla dom akvarierna jag har (375+250). Frågan är bara om golvet håller i den här gamla lägenhetskåken.

                      /Anders
                      960 liter...snart!

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        #12
                        Ursprungligen postat av elvin
                        Hej Per!

                        Det där lät som ett bra råd tycker jag. För visst upphör bråken om reviren tas bort...? Men hur blir det med leken då? Allstå, förhållandet mellan möjlihet att skapa revir och chans på lek? Alla 21st duboisi som jag har är små, så än så länge är det ju inget problem.

                        Jag vet att jag antagligen kan läsa mig till detta, men nu när jag ändå var igång så är det roligare att ställa frågor här tycker jag, så får man lite olika synvinklar + att jag får kanske lära känna lite akvariefolk. Jag känner ju ingen som håller på med detta!


                        /Anders
                        Leker gör de som tusan ändå kan jag lova trotts att det inte finns någon sten. det du minskar är gruffet mellan hanar och att aggresiviviteten på alla i karet reduseras kraftigt. så bara possetiva saker med att inte ha någon inredning. Detta är min och ett antal jag känners erfarenhet av troffar men vet att vissa är av annan åsikt.
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1069

                          #13
                          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                          Leker gör de som tusan ändå kan jag lova trotts att det inte finns någon sten. det du minskar är gruffet mellan hanar och att aggresiviviteten på alla i karet reduseras kraftigt. så bara possetiva saker med att inte ha någon inredning. Detta är min och ett antal jag känners erfarenhet av troffar men vet att vissa är av annan åsikt.
                          Det negativa är att det blir förbannat tråkigt att titta på det är ju deras beteende som är det intressanta med troffar sen att dom är fina är ju ett +
                          Kan förstå att man ej har inredning om man enbart ska odla på dom men annars finns det gott om färg glada mbunas om det bara är färg glada fiskar man är ute efter

                          Kommentar

                          • elvin
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 252

                            #14
                            Förstår verkligen vad du menar tezz. För mig blir det nog att köra med inredning så långt det går, trots att jag är nybörjare på denna art, och studera dom noga, och sen plocka bort stenar vid problem. Vill ju inte förlora en massa dubbar.

                            /Anders
                            Senast redigerad av elvin; 02 april 2007, 13:01.
                            960 liter...snart!

                            Kommentar

                            • elvin
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 252

                              #15
                              En annan fråga är om foder. Jag har bra foder och dom äter med väldigt stor aptit, och jag har även hört att dom kastar sig över även ny mat, så man ska vara jätteförsiktig om man skulle byta mat. Jag har också läst att dom som vuxna bara ska matas en gång per dag. Vad gäller för matningsfrekvens så att säga, när dom är små? Kan jag mata sålänge dom äter upp allt jag ger dom?

                              Jag matar med grönt flingfoder. Jag har även små pellets, men jag kör mest med flingor än så länge, och jag har matat ganska sparsamt nu i början.


                              /Anders
                              Senast redigerad av elvin; 02 april 2007, 13:03.
                              960 liter...snart!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...