O. Lithobates, nybörjarfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mamadubba

    O. Lithobates, nybörjarfråga

    Hej Alla,

    Jag satte upp mitt första malavi-akvarium för två veckor sen cirka och håller fortfarande på med att få igång filtret, har 0.6 i nitrit just nu men det verkar vara på väg ner slutligen. Stoppade i lite för mycket fisk direkt från början (klassiskt nybörjarfel?) och har fått byta vatten ganska ofta för att hålla värdena på en någotsånär nivå. Fick en grupp O. Lithobates av en kompis på jobbet och de verkar trivas bra trots dåliga vattenvärden.

    När jag kom hem idag så hade en av honorna fått en alldeles ny "dubbelhaka" och det ser ut som hon har nåt i munnen. Den jag fick dem av sa att de "var på gång" men kan de verkligen ha lekt redan med tanke på nystartat akvarium osv?

    Har lagt upp en bild på honan här: o. lithobates hona

    Kan ni med hjälp av bilden fastställa om hon "ruvar" eller inte? Det är mest med tanke på att OM det skulle stämma så är det väl dags att starta igång ett spottkar så vattenvärdena i det nya hinner bli bra i tid för överflytten?

    PS, Tack för ett bra forum, har fått många fina tips här de senaste veckorna.
  • Pieter
    Användare
    • augusti 2004
    • 251

    #2
    Ursprungligen postat av mamadubba
    Hej Alla,

    Jag satte upp mitt första malavi-akvarium för två veckor sen cirka och håller fortfarande på med att få igång filtret, har 0.6 i nitrit just nu men det verkar vara på väg ner slutligen. Stoppade i lite för mycket fisk direkt från början (klassiskt nybörjarfel?) och har fått byta vatten ganska ofta för att hålla värdena på en någotsånär nivå. Fick en grupp O. Lithobates av en kompis på jobbet och de verkar trivas bra trots dåliga vattenvärden.

    När jag kom hem idag så hade en av honorna fått en alldeles ny "dubbelhaka" och det ser ut som hon har nåt i munnen. Den jag fick dem av sa att de "var på gång" men kan de verkligen ha lekt redan med tanke på nystartat akvarium osv?

    Har lagt upp en bild på honan här: o. lithobates hona


    Kan ni med hjälp av bilden fastställa om hon "ruvar" eller inte? Det är mest med tanke på att OM det skulle stämma så är det väl dags att starta igång ett spottkar så vattenvärdena i det nya hinner bli bra i tid för överflytten?

    PS, Tack för ett bra forum, har fått många fina tips här de senaste veckorna.
    jora visst ruvar hon du kan till å med se att hon har kvar lite av sitt "äggrör" så nog har hon lekt av sig nyligen.
    nu e det bara å hålla tummarna att hon går tiden ut

    //Pieter

    Kommentar

    • mamadubba

      #3
      Tack för det!

      Jag flyttade över honan i ett mindre kar för några dagar sen och nu är det 2-3 yngel som simmar runt därinne men hon har fortfarande ett stort gäng i munnen. Antar att några inte kunde vänta och har stuckit lite i förtid.

      Min andra hona i det stora karet går också och tuggar nu och min fråga är om det går att flytta över henne i karet med yngel om några veckor när det blir dags eller om jag ska köpa ännu ett spottkar?

      Kommentar

      • SjöRövern

        #4
        Javisst fan har hon lekt alltid Som jag brukar säga,

        alt 1.

        Låt nah gå kvar.

        alt 2.

        Låt nah gå i ett annat akvarium.

        Det är dom alternativen du har. Frågor?

        Kommentar

        • mamadubba

          #5
          Ursprungligen postat av SjöRövern
          Javisst fan har hon lekt alltid Som jag brukar säga,

          alt 1.

          Låt nah gå kvar.

          alt 2.

          Låt nah gå i ett annat akvarium.

          Det är dom alternativen du har. Frågor?
          Tack, Jupp fler frågor,

          Som jag skrev ovan så undrar jag om det går bra att stoppa ner ruvande hona nr 2 i spottkaret där det redan finns yngel från hona nr 1? Risk att hon käkar upp de gamla ynglen när hon spottat ut sina egna?

          Kommentar

          Arbetssätt...