Köpa multisar i etapper...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    Köpa multisar i etapper...

    Nu har jag bestämt mej för Lamprologus multifasciatus.

    Startade upp karet igår vilket innebär att jag tänker börja tillsätta fiskar nästa helg. När det gäller ociklidfiskar så börjar man ju med några få och fyller sedan på några i taget uder en längre tid för att slippa nitrit och sånt skit. Men hur är det med ciklider och särskilt om man bara ska ha en sort i ett litet kar, i detta fallet 10-15 multisar i ett 50-liters?

    Blir det stridigheter eller andra problem om jag börjar med två och sedan fyller på sakta och säkert under två månaders tid?
  • Tulle89
    Användare
    • augusti 2006
    • 239

    #2
    Att köpa en 10-15 stycken är bara onödigt då de parar sig värre än kaniner. Jag köpte en 4 stycken o redan efter några veckor var där massvis med yngel så det räcker att du köper en 4-6 stycken o då alla på en gång.

    //MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

    Kommentar

    • Qumarr

      #3
      ja 15st låter för mycket i mina öron, själv köpte jag 6st till mitt 70liters, 3 hannar 3 honor.
      Nu simmar det yngel i olika storlekar överallt trots att jag har två compressiceps sumbu som tar sig några yngel då och då.

      Kommentar

      • *Ulrica*
        Användare
        • januari 2007
        • 290

        #4
        Ah! Ok, då blir det så. Jag hade nog missuppfattat information jag hade fått i en annan tråd, att jag kunde ha 15-20 multisar i karet.

        Men jag fattar nu att det ju inte betyder att man måste börja med så många.
        Det skulle bli lite trångt rätt snabbt isf...

        Kommentar

        • *Ulrica*
          Användare
          • januari 2007
          • 290

          #5
          En annan fråga om multisar.... det här med VF, F1 och så... är det något att bry sig om när det gäller multisar eller finns det ens?

          Kommentar

          • Rasmus Pedersen
            Användare
            • september 2006
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av *Ulrica*
            En annan fråga om multisar.... det här med VF, F1 och så... är det något att bry sig om när det gäller multisar eller finns det ens?
            VF är lite som en garanti för att fisken inte är nån korsning av olika arter.
            Klart VF multisar finns, men eftersom de är så lättodlade är det nog inte många handlare som bryr sig om att köpa in VF, tror jag.
            MVH

            Kommentar

            • dinajel
              Användare
              • november 2004
              • 569

              #7
              Jag köpte VF multisar på Lagret för kanske två år sen. Åtminstone SAS det vara VF, sen vet man ju inte, men Lagret är ju seriösa. Dom var dock inte dyrare än odlade. Tror inte alls det spelar nån roll vad gäller multisar. Har svårt att tro att det skulle finnas några problem med korsningar vad gäller den arten.
              Daniel Andréasson

              Kommentar

              Arbetssätt...