N. marunguensis + stappersi/speciosus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    N. marunguensis + stappersi/speciosus

    Hej alla ciklidtokar
    Tror ni att man kan ha Neolamprologus marunguensis tillsammans med antingen speciosus eller stappersi ( jag har inte bestämt mig än vilken) i ett 133-liters?

    Så här är det inrett, halva karet sten och andra halvan sandbotten.
    MVH
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    #2
    Jag har varken haft marunguensis eller stappersii men jag skulle absolut göra ett försök. Speciellt när burken är inredd sådär med tydligt avgränsade revir för dom båda arterna.

    Sen måste jag fråga (om din signatur) vad ett 160-liters utan glasrutor är. Det låter mest som att du kletat ut en tub silikon på en bänk och lagt en lysramp ovanpå.
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • Rasmus Pedersen
      Användare
      • september 2006
      • 304

      #3
      Ursprungligen postat av dinajel
      Sen måste jag fråga (om din signatur) vad ett 160-liters utan glasrutor är. Det låter mest som att du kletat ut en tub silikon på en bänk och lagt en lysramp ovanpå.
      Haha, det ser helt enkelt bättre ut om jag skriver med det också, det blir en längre lista av kar då .
      Det är helt enkelt en ram utan glasrutor som pappa har svetsat en gång i tiden, men det blev aldrig av med några rutor till det.
      MVH

      Kommentar

      • Rasmus Pedersen
        Användare
        • september 2006
        • 304

        #4
        Det finns en svetsad lysramp till det också, plus en svetsad bänk, så akvarie är det nog så länge det skulle ha några rutor.
        MVH

        Kommentar

        • Jeppe
          Användare
          • oktober 2005
          • 409

          #5
          Funkar nog bra skulle jag tro, du kan lägga en sten sten på andra sidan (där det bara är sand) i mitten eller så, skulle funka som avdelare för snäckisarna och blir lite snyggare

          Sen med det olimmade akvariet, köp rutor till det och limma fast dem med silikon så du får ett till akvarium då
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

          Qui dormit, non peccat

          Kommentar

          • Rasmus Pedersen
            Användare
            • september 2006
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av Jeppe
            Funkar nog bra skulle jag tro, du kan lägga en sten sten på andra sidan (där det bara är sand) i mitten eller så, skulle funka som avdelare för snäckisarna och blir lite snyggare
            Men om jag lägger en sten i mitten av sandpartiet så kanske prinsessorna letar sig ut ända dit och vips så har de 3/4 av karet som sitt revir?

            Hur många av varje art ska jag ha då? Blir ett par marunguensis tillsammans med 3 st ( en hane och två honor) av antingen stappersi eller speciosus en bra kombination?
            MVH

            Kommentar

            • Rasmus Pedersen
              Användare
              • september 2006
              • 304

              #7
              Ingen som vet?
              MVH

              Kommentar

              • Rasmus Pedersen
                Användare
                • september 2006
                • 304

                #8
                Är det ingen mer som anser sig själv som tillräcklig tanganyikaexpert för att kunna svara på denna frågan...?

                Kommer båda arterna att få ha sina yngel ifred?
                MVH

                Kommentar

                • Fritte
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 44

                  #9
                  tycker absolut att du ska göra ett försök, har själv ingen erfarenhet av någon av artrerna, men vad jag har förstått så är dom rätt så tuffa både marunguensisen och stappersin..... enligt min egna erfarenhet så just den biten när man ska blanda lite fiskar i ett kar så är det bara att köra hårt och se om det håller....... äver om firrarna har ett typskt beteende för sin art.... så har ju nästan varje fisk nånting i sitt beteende som gör att den avviker lite från sina artfränder ofta är det ju bara lite gruff i början men det brukar nästan alltid sluta med att det fungerar.

                  Kommentar

                  • Jeppe
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 409

                    #10
                    Prinsessorna kommer inte få ha sin avkomma ifred, vilket är bra för annars har du snart hela akvariet i yngel. Du kommer ändå få 3-4 yngel från varje kull som lever. Snäckisarna kommer nog få de flesta av sina yngel kvar. Och en sten kommer prinsessorna inte att ta som revir, ligger snäckorna där så kommer de bli bortdrivna och en sten är inte så mycket, de vill hellre ha en hel grotta eller liknande.
                    540 Troffar, Callochromis ect
                    100 sydamerica, dvärgar
                    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                    40 tomt

                    Qui dormit, non peccat

                    Kommentar

                    • Rasmus Pedersen
                      Användare
                      • september 2006
                      • 304

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jeppe
                      Prinsessorna kommer inte få ha sin avkomma ifred, vilket är bra för annars har du snart hela akvariet i yngel. Du kommer ändå få 3-4 yngel från varje kull som lever. Snäckisarna kommer nog få de flesta av sina yngel kvar. Och en sten kommer prinsessorna inte att ta som revir, ligger snäckorna där så kommer de bli bortdrivna och en sten är inte så mycket, de vill hellre ha en hel grotta eller liknande.
                      Då får jag väl flytta ut en sten till sandytan då .

                      Är alla prinsessor likadana i beteendet? Alltså om jag lika gärna skulle kunna ha t ex N. helianthus eller N. pulcher som marunguensis ( som jag är mest intresserad av för tillfället ).
                      MVH

                      Kommentar

                      • Fritte
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 44

                        #12
                        N. pulcher har jag ett lekpar av i ett 200 liters tillsammans med en koloni multisar (12-13 st) det fungerar bra.... multisarna knycker inga yngel av sessorna..... men man ska ju tillägga då att dom e ruggigt bra yngelvårdare..... har dock inte upplevt att dom andra fiskarna blir upptryckta i ett hörn när prinsessorna leker, utan dom får snarare simma rätt nära ynglena så länge dom inte visar intresse för dom....... men det är på nåt sätt att dom vet att "nu är det dax att skydda dom små"
                        Men som jag skrev i inlägget tidigare så beror det verkligen helt på vad för fiskar man får när man köper dom. varje fisk har ju en liten personliget (utan att det ska låta allt för töntigt) men just det här med fiskarnas personlighet är ju lite av tjusningen....... man kan ju köpa världens snällaste fiskar och stoppa ner i burken, men det är ju ändå inte nån garanti för att det ska funka..... jag säger bara go for it med det d hade tänkt från början. kommer säkerligen bli ett grymt bra och underhållande kar.

                        Kommentar

                        • Fritte
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 44

                          #13
                          hurvida du ska inreda karet så brukar det inte spela nån roll om du har en grotta lr bara en stor sten. prinsessorna kommer att ta ett revir där ändå. och jag kan nästan lova att dom kommer att klara mer än 3-4 yngel per kull. men hur du än gör så tycker jag iaf att du att du ska dela upp så du har snäckor i det ena hörnet och stenarna i det andra, personligen så tycker jag att det är coolare med färre fast fetare stenar än flera mindre.

                          Kommentar

                          • Jeppe
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 409

                            #14
                            Det är sant, det är lite coolt med stenar på en sida, men då sk man bygga upp längs väggen på baksidan så det blir som en klippa eller liknande. Sen yngel beror ju på vilken art av prinsessor man har, pulcher är ju väldigt fruktsamma, men vissa arter leker knappt alls och när de väl gör de behöver de inte vakta ynglena.. Sen det där med stenen bland snäckorna, det var mest en teori, lite av en chansning att dom inte skulle ta revir där beror väl på hur många man har också, ett par tar så klart stenhögen men flera par... Men om de tar en sten borde de även ta snäckorna, vilket de nog inte lyckas med.
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

                            Qui dormit, non peccat

                            Kommentar

                            • Rasmus Pedersen
                              Användare
                              • september 2006
                              • 304

                              #15
                              Hur många ska jag ha av varje art då?
                              MVH

                              Kommentar

                              Arbetssätt...