Trött på aggro-jullar, men vad istället?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Trött på aggro-jullar, men vad istället?

    Jag har börjat tröttna på att försöka få ett fungerande par jullar i min tanganyika-burk. Dom är så aggressiva att det under dom 1,5 år som jag haft igång karet alltid har slutat med bara en julle kvar, och det är inte speciellt kul.

    I samband med att tanganyikorna flyttar över till ett nytt 240-liters, så tänkte jag byta ut jullen/jullarna mot något annat.

    I övrigt i burken går det:

    4 P. nigripinnis (2+2)
    6 multisar (3+3)
    1 N. leleupi
    1. A. calvus

    Jag skulle gärna vilja ha en trevlig inte alltför aggressiv firre antingen i en liten grupp, eller kanske ännu hellre en fisk som man kan ha flera par av.

    Jag har funderat på någon Chalinochromis eller Telmatochromis, men dom känns mer som färglösa jullar. Istället är jag inne på tex. Neolamprologus caudopunctatus som verkar vara en fantastiskt trevlig fisk. Skulle den kunna funka, och isåfall hur många? Finns det nån annan lamprologin som skulle passa in i burken (inte prinsessor!)? Eller nån helt annan fisk? Kanske någon hästnos?

    Nu kommer alltså frågan: Vad föreslår ni? Vad skulle passa och fungera?
    Daniel Andréasson
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    #2
    Jag kan inte komma på nån ciklid som skulle passa i ditt kar just nu, caudopunctatusen funkar säkert.
    ...Men däremot måste jag ju föreslå en Syndontismal! Jag har två st S. lucipinnis ( sp. "Dwarf Zaire", ser ut som petricolan fast mindre) och en S. ocellifer ( visserligen VA men ändå ) och de är helfräna!
    MVH

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #3
      Det var ju en hejdundrande respons...

      Synodontisar är jag inte så förtjust i av nån anledning. Kul att jag kunde tipsa dej, Ratz, om caudopunctatusen iallafall.

      Ingen som har förslag på lite udda tanganyikor som skulle passa?
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • Rasmus Pedersen
        Användare
        • september 2006
        • 304

        #4
        Det är lite svårt att komma på nåt... du har ju redan frisimmare, snäcklekare, lamprologiner och "rovciklider" i karet. En parbildande snäcklekare kanske?
        MVH

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • juni 2006
          • 961

          #5
          Kanske Neolamprologus buescheri, ?

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            kanske nån Telmatochromis..bland favoriterna från tanganyika
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Jag foreslar... jullar

              Testa med bra mycket mer sten. Stapla till ytan i tva horn och ha en rejal multiskolloni i mitten.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 10 mars 2007, 15:00.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • daniel60
                Användare
                • mars 2003
                • 527

                #8
                Både Phyllonemus typus och Lophiobagrus cyclurus finns att köpa i Stockholm just nu.
                Jag är väldigt sugen på att starta min första Tanganyikaburk - med enbart munruvande Phyllonemus. Kanske kan någon ciklid få plats så småningom.
                Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                Mina fiskar & burkar

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Testa med bra mycket mer sten. Stapla till ytan i tva horn och ha en rejal multiskolloni i mitten.
                  Min erfarenhet är att när paren blir osams spelar det ingen roll hur stort akvariet är, vilken fisk som står i mitten, eller hur mycket sten man har: den mindre blir dödad.

                  Det är det som är så j-vla jobbigt med jullar, att vid minsta störning kan hanen få för sig att döda honan (eller om det är tvärtom - den större blir helt rabiessmittad mot den mindre i alla fall).

                  Vet inte om det hjälper att ha massor av jullar, om det går 20-30 stycken i akvariet kanske misshandlade honor kan gömma sig i mängden?

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                    Telmatochromis brichardi
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • dinajel
                      Användare
                      • november 2004
                      • 569

                      #11
                      Kul med alla idéer!

                      N. buescheri är inte alls en dum idé, men om jag förstår saken rätt så är den rätt lik N. leleupi till sätt och utseende (förutom färgen dåra...). Dock vore det kul att starta ett antiakvarium till mitt tanganyikakar. Typ calvus black istället för calvus white. Buescheri istället för leleupi, osv.

                      Telmatochromis tror jag också skulle kunna funka, men jag får känslan av att den är väldigt lik jullar (fast svartvit), både temperamentmässigt och utseendemässigt.

                      Och jullar, som sagt, det funkar inte. Jag har ganska duktigt med sten i min 375:a men det vill sig ändå inte. En gång har jag haft två jullar som *tolererade* varandra (om dom var ett par vet jag inte). Efter en mindre ommöblering (som är oundvikligt) så blev det precis som Mike_Noren säger: den ena fick krupp och gick bärsärkagång mot den andra.

                      Och malar. Jag vet inte. Det är inte riktigt min grej bara, tyvärr.

                      Caudopunctatus känns lite som en blandning av prinsessa och snäcklekare, vilket känns lite kul. Nån som tror på den?

                      Annars är jag väldigt inne på hästnosar. Skulle det funka månntro? Ibland står det att fem-sex kan samsas i ett kar, och ibland står det att dom 5-6 snabbt blir ett par. Blir det ett stabilt par isåfall eller blir det ett "julle-par"? Vill ju försöka undvika ytterligare en "singelfisk".
                      Daniel Andréasson

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        tematochromis,då vittatus typerna, är inte alls så intern aggro som jullar så det är inga problem, angående T.Brichardi som ja så att du Robin fotat så är dom fina men varför har dom inget svart band?
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Rasmus Pedersen
                          Användare
                          • september 2006
                          • 304

                          #13
                          Vad jag har läst så bildar inte hästnosar speciellt stabila par. De är lite som jullar tror jag, fast kanske lite stabilare. Men jullar är ju billigare att köpa nya av än vad hästnosarna är...
                          MVH

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #14
                            Ursprungligen postat av specmats
                            tematochromis,då vittatus typerna, är inte alls så intern aggro som jullar så det är inga problem, angående T.Brichardi som ja så att du Robin fotat så är dom fina men varför har dom inget svart band?
                            http://cichlide38.free.fr/photo/tang..._brichardi.jpg
                            För att det inte är samma fisk?
                            Nu när jag tittar på bilden så får jag kolla vad som verkligen stod på skylten...
                            Senast redigerad av Robin; 10 mars 2007, 23:27.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • jonre723
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 439

                              #15
                              Med tanke på att det nästan bara blir halva vattenvolymen så tycker jag nog att det redan är fullt.

                              Phyllonemus typus är det ballaste som föreslagits och en mindre Synodontis det vettigaste om du frågar mig... Både calvusarna och den onda banancikliden skulle störa ett substratruvande par till. Multisarna ser till att inget annat trivs speciellt bra på botten och resten av ytan ska nigripinnisarna samsas på. Räcker inte det? När det gäller Jullar är det synd att folk vägrar inse att de större arterna är rena mördarmaskiner under de flesta omständigheter. Vill du ha mer fisk så satsa på några fler nigripinnis.
                              Och så är det.
                              /J

                              Kommentar

                              Arbetssätt...