PANIK

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders PPP

    PANIK

    Nu har 3 fiskar råkat ut för samma sak med 1 veckas mellanrum. Det börjar med att fenorna går sönder och tynar bort.Dom blir som trådar efter ett tag.Sedan rullar dom liksom runt i akvariet stela som pinnar. Sedan efter en dag ungefär så dör dom. Vattenvärdena är ok förutom kanske nitrat som är 50mg/L. Ingen nitrit finns. Jag byter vatten 1 gång i veckan (1/3). Har 1 utvändig och 1 invändig pump.Allt i ett kar på 540L. Hoppas det är någon som kan svara snabbt. Den fisken som håller på att dö nu är en Aulonacara Eureka (hane). Har en hona till den som ser ok ut.
    PS. Jag tillsätter salt samtidigt som vattenbytena. KH får jag upp med faxesten och bottenmaterial som är av korallsand. Använde Bikarbonat tills för 1 månad sedan men slutade med det eftersom jag inte tyckte att det behövdes.

  • -Anton-
    Användare
    • januari 2003
    • 66

    #2
    När du byter vatten fyller du på med varmt vatten?
    Det kan vara anledningen. För att vissa Ciklider som Prinsessor
    är överkänsliga mot koppar, och koppar finns i gamla rör och varmvatten-beredare. Alltså tappa ur allt vatten skölj grusen och stenar, och hör av dig.


    //Anton

    ////Anton

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Vissa typ av "fenröta" kan yttra sig som du beskriver. Jag fick in en mycket smittsam sort som inte berodde på dåligt vatten som det brukar göra. Vattenbyten samt salt funkade inte. Fenrötemedicin (mot bakterier) funkade inte. Svampmedecin funkade inte. Först när jag körde kombination svamp/bakteriemedecin så tillfrisknade fiskarna (amerikanska ciklider) mycket snabbt.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      Arbetssätt...