era elakaste fisk ni har?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wracker
    Användare
    • juni 2006
    • 295

    #16
    bytte till mig ett VF fullvuxet par Met. Aurora för några månader sedan, hannen där var jäkla aggro. hade en rätt dominant moorii som gick där sen tidigare samt några mindre comprecisseps men aurora hannen satt alla på plats. funderade ett tag på att byta bort det igen men då såg jag att honan tugga, flytta henne efter ca en veckas tuggande i karet, hon gick i eget kar och spottade 2½ vecka senare, hon gick kvar yttligare en vecka i yngelkaret och fick äta upp sig lite sen flyttade jag tillbaka henne i samband med vattenbytet. hannen gick loss på en gång och mer eller mindre slaktade honan.. morgonen efter var det bara skelett kvar och hannen syntes inte till. efter att knappt sätt honom på öppen yta i karet(inte ens vid matning) på en vecka så plockade jag upp honom å avliva..
    nu börjar yngelkullen närma sig försäljningsstl så snart är det väl inte elakaste firren jag har.

    Kommentar

    • matereo
      Användare
      • januari 2006
      • 169

      #17
      Psycopatus brutalis... utan tvivel!"

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Första platsen är delad mellan Neolamprologus speciosus och Lepidiolamprologus hequi. Speciosusen har samma humör som många andra snäcklekare, och lite till. Hittills den mest aggro snäckis jag haft. Hequin är inte särdeles stor egentligen, ca 10 cm, men spöar allt som kommer i vägen. Räcker inte enbart med att spöa dem heller, det ska skadas liksom. Med sådana tänder som de har så blir det kanske så. Det verkliga hatobjekten är Jullar. Han bet av sjärten på en "Kipili" tidigare, och det sista hysset var att klippa överläppen på en transcriptus.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #19
          Kanske fel sorts fisk i den här tråden men i alla fall ett kul sätt att vara aggro på.
          För många år sen provade jag ett tag med saltvatten i ett par burkar, hade en anemon och ett gäng clownfiskar i en typ 200 liters tank. När det var dax för rengöring och man råkade sticka ner armen då anföll en av clownfiskarna, han bet och hackade på underarmen och av nån anledning hittade han alltid dit där skinnet är som tunnast. Liten ettrig fisk borde vara helt ofarlig, men skulle man göra förändringar i karet slutade det med att håven åkte i så han höll sig undan.

          Det kallar jag att vara aggro
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #20
            1. Eretmodus Cyanostictus. -På håret en akvariefisk!
            2. Tropheus sp Red "Red Kachese". -Hårdaste troffen Jag har skådat!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • dinajel
              Användare
              • november 2004
              • 569

              #21
              När jag läser "elakaste fisk" så tänker jag på "elak" som i att fisken är elak rent personlighetsmässigt. Klart det finns aggressiva fiskar, men det är ju deras beteende som art.

              Om man tänker så, så tror jag helt klart att det finns black mollys som är elakare än någon macrostoma som bara gör som den brukar.

              Teges elaka clownfisk tycker jag var ett bra exempel på det.

              Olas artikel i senaste CB var också väldigt intressant, vad gällde "personlighet" (eller "beteendesyndrom"). Dvs. fiskarna var antingen hjälpare eller emigranter. Hjälpare kan nog ses som snällare, medan dom värsta emigranterna nog tycks vara "elaka".

              Undrar om det finns hjälpare och emigranter hos andra arter än i pulcher-komplexet? Och hur kommer det sig att vissa fiskindivider helt enkelt är elaka? Har dom blivit mobbade som barn eller slagna av sina föräldrar? Misslyckades dom med att komma in på konstskolan och bestämde sig för att ta över världen?
              Daniel Andréasson

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #22
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Första platsen är delad mellan Neolamprologus speciosus och Lepidiolamprologus hequi. Speciosusen har samma humör som många andra snäcklekare, och lite till. Hittills den mest aggro snäckis jag haft. Hequin är inte särdeles stor egentligen, ca 10 cm, men spöar allt som kommer i vägen. Räcker inte enbart med att spöa dem heller, det ska skadas liksom. Med sådana tänder som de har så blir det kanske så. Det verkliga hatobjekten är Jullar. Han bet av sjärten på en "Kipili" tidigare, och det sista hysset var att klippa överläppen på en transcriptus.

                Hilsen,

                P
                Tja håller med om hequi, jag hade ett par som gick med yngel och på nåt sätt så råkade ett malawi yngel på 4cm (nkali) komma i det karet, tror den följde med slangen vid vattenbyte.
                hequi:en slaktade stackaren på mindre en 1 minut, totalt söndertrasad............
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • HenrikV
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 697

                  #23
                  Den elakaste fisken jag har i mitt 310L är ett Maingano yngel på 3-4cm. Det är sant alltså.
                  Han terroriserar ALLA andra yngel i samma storlek, han har mutat in ett litet revir vid en skiffersten. (som han har grävt en egen grotta under) Utan att skämmas, hoppar han på min minsta goldenhane (5-6cm) och jagar iväg dom flesta vuxna honorna. Han har även börjat vibrera och spänna upp sig för det andra Mainganoynglet i karet.
                  Jag vill nog inte veta, vad det blir för monster av denna krabat när han blir större.

                  Kommentar

                  • HenrikV
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 697

                    #24
                    Kan tillägga att det ovan nämnda ynglets pappa (R.I.P.) var likadan. Rena mr. Hyde dygnet runt...

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 736

                      #25
                      Hade en Bright blue-hane som gick från fredlig "beta-hane" till psykfall på ett par dagar. Han spöade alfa-hanen så han såg ut att ha gått genom en flistugg och slog ihjäl två honor av samma art.

                      Elakaste fisk jag har haft genom tiderna är definitivt en Fuscotaeniatus-hane som bet mig om han fick chansen. Byta vatten var en plåga.

                      Just nu är den elakaste snubben hemma inte den tjusiga Tyrannochromis sp "Orange spot"-hanen utan hans VF Copadichromis-polare från Kadango. Blir han sur på något (t ex dålig mat, husses skitiga fingrar eller Venustus-bajskorvar), då jäklar håller han rent runt om sig. Det kan smälla i täckglaset, inga problem...

                      Kommentar

                      • Mattilohela
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 145

                        #26
                        Ralph jag har samma problem men det är inte min Tyrannochromis som håller på och smäller i täckglaset det är champ caeruleus som håller på

                        Kommentar

                        • Rhodebaert
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 557

                          #27
                          Min Lombardoihane brukade vara kaxig som få och hade 80 cm revir. Halva akvariet. När han sedan fick stryk av rödzebror lugnade han ned sig. Nu är han timid och fin.
                          Det går alltid en senare buss.

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #28
                            Ursprungligen postat av dinajel
                            Teges elaka clownfisk tycker jag var ett bra exempel på det.
                            Clownfiskar är rejält aggressiva; minst lika aggressiva som, säg, en genomsnittlig malawi eller zebraciklid.

                            Den vansinnigaste fisk jag nånsin ägt var f.ö. en sammetsclown men den var inte normal; det var nåt fel på den fisken.

                            Annars, pratar vi afrikanska ciklide, så torde väl Paratilapia polleni eller nån av de lite större viktoriorna ligga bra till för titeln 'aggressivaste afrikanen'.

                            Kommentar

                            • Håknil
                              Användare
                              • december 2005
                              • 484

                              #29
                              Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Clownfiskar är rejält aggressiva; minst lika aggressiva som, säg, en genomsnittlig malawi eller zebraciklid.

                              Den vansinnigaste fisk jag nånsin ägt var f.ö. en sammetsclown men den var inte normal; det var nåt fel på den fisken.

                              Annars, pratar vi afrikanska ciklide, så torde väl Paratilapia polleni eller nån av de lite större viktoriorna ligga bra till för titeln 'aggressivaste afrikanen'.
                              Är det bara Afrikanska firrar
                              som gäller här?

                              Håkan

                              Kommentar

                              • wracker
                                Användare
                                • juni 2006
                                • 295

                                #30
                                ja tråden ligger ju i afrika forumet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...