Prinsessans lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Prinsessans lek

    Köpte för ca. tre veckor sedan en grupp på fem N. Brichardi (den ena blev utmobbad så jag har bara fyra kvar nu) och har några funderingar kring denna, i min mening, mycket vackra fisk.

    Hur stora är dom innan dom börjar leka?
    Mina sessor är mellan 4 och 6 centimeter och jag har noterat något som skulle kunna tänkas vara lekbeteende. En av de fiskar som jag tror är hanar har börjat "darra" och visa upp sig för en annan som jag tror är hona. Detta retar gallfeber på den fisk som utan diskusion är "kungen av akvariet" som genast går till attack. (den har väl utfärgade prickar på sidan av gälarna och simmar med utspärrade fenor när andra fiskar är i närheten, är också helt klart aggressivast).

    Detta leder oss till nästa fråga. Finns det något säkert sätt att skilja hanar från honor? I litteraturen står det bara att det är svårt (?). Är det så att mina fortfarande är för små för att könsbestämma?

    Vore mycket tacksam för svar.

    //Poppe

    Lite bakgrund:
    4st N. Brichardi av okänt kön.
    96 liters akvaruim (75x35x35cm)
    Möblerat med faxegrus, två stora hålstenar som blidar en stor grotta och ett röse med flera mindre kalkstenar och lavastenar som ger flera mindre gömställen.

  • Ps.Daniel

    #2
    Hej!

    Nej, oftast kan man inte skilja honor o hanar ifrån varanndra.
    Det är bara beteendet som skiljer ,hanarna är mer aggresiva.

    Mvh Daniel

    DANIEL

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Om det finns någon som haft prinsessor och kan berätta något om hur deras lek går till och hur den ser ut så vore det toppenskoj. Man vill ju förstå vad som händer i tanken =)

      //Poppe

      Kommentar

      • Ps.Daniel

        #4
        Hej!

        Dom är substravruvare och lägger gärna deras ägg i en grotta.
        Dom är inte speciellt yngelvårdande men de yngel som överlever första kullen, hjälper till att skydda nästa kul.
        Så i slutändan om man har ett jättekar kan man få ett helt stim.
        I naturen går dom i stim på flera tusen.

        Mvh Daniel

        DANIEL

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Jo... Så mycket har jag förstått. Men finns det några speciella beteenden som man kan lägga märke till som visar att lek är på G?

          Med risk för att låta dum och tjatig =)

          //Poppe

          Kommentar

          • Kjell K
            Användare
            • april 2002
            • 128

            #6
            Du kommer inte att kunna undgå att se lekförberedelserna om du tittar till fiskarna dagligen. Innan leken kommer fiskarna att rengöra den plats där de tänker lägga äggen. Detta kan vara undersidan av en flat sten eller liknande. Hannen kommer också att bli rejält vaksam och se till att inga andra fiskar kommer för nära den utsedda lekplatsen.
            Prinsessorna är ju inte direkt färgsprakande, men en liten förstärkning av färgerna tycker jag att man kan se innan leken, men det kan vara som jag inbillat mig.

            Kommentar

            • Yngve
              Användare
              • april 2002
              • 15

              #7
              når det gjelder kjønnsforskjeller hos N.Brichardi så får hannen lengre og spissere ryggfinne. farge tegningene ved øynene pleier også å være kraftigere farget, den gule prikken er mer orange hos hannen. med tiden får også hannen antydning til panne pukkel. men fiskene dine er sansynligvis for unge ennå til at dette ennå er synlig.

              Yngve Ørtengren Nordli
              Yngve Ørtengren Nordli

              Kommentar

              Arbetssätt...