Måste ha, _behöver_ info om Labeotropheus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    Måste ha, _behöver_ info om Labeotropheus!

    Jag har blivit kär!
    Min stora kärlek heter Labeotropheus! Dom är så söta så jag vill bara pussa dom!

    Jag vill veta ALLT om dom!

    1. Finns det fler arter än fuelleborni och trewavasae?
    2. Hur många vilda varianter finns det av dessa arter?
    3. Finns det något bra ställe på nätet där bilder på många varianter finns samlat?
    4. Eller någon bok eller artikel?
    5. Finns det odlingsformer också, och i så fall hur vet man skillnad?
    6. Vilka varianter finns tillgängliga i handeln?
    7. Vad kan en ovanlig variant kosta?
    8. Finns det någon här som är extraintresserad av Labeotropheus?
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Aquarist Classified Shopping in the UK. Tropical Fish, Marine, Inverts, Malawi and Tanganyikan Cichlids, Discus, Koi, Tanks and Equipment.

    Aquarist Classified Shopping in the UK. Tropical Fish, Marine, Inverts, Malawi and Tanganyikan Cichlids, Discus, Koi, Tanks and Equipment.


    bara kolla å bläddra bland de ENDA två arterna Labeotropheus (trewavasae & fuelliborni)
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Lacustris
      Användare
      • juni 2005
      • 142

      #3
      Lite fler länkar att utforska.
      Är själv svag för dessa arters MC-varianter.




      Det är aldrig för sent att ge upp!

      Kommentar

      • sthlmmicke
        Användare
        • november 2006
        • 15

        #4
        Håller med er Vackraste Malwi fiskarna,,Har nämligen Trewasea 2 Hanar Och 2 Honor =) stora och Mycket fina färger på dessa..Jag kan rekomendera Akvvarieleasing sundbyberg..dem har många och stora =)

        Kostar säg mellan 150-500kr om du ska ha Vf..DÅ får du en RIKTIGT fin..

        Mina 4 gick på 800kr totalt..=)

        Lycka till

        Kommentar

        • *Ulrica*
          Användare
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Någon som vet svaret på fråga fem?

          5. Finns det odlingsformer också, och i så fall hur vet man skillnad?

          Vad jag förstår är ju tex OB och MC väldigt populära och då kan det ju vara frestande för en odlare att få fram fina såna.... måste man köpa VF för att vara helt säker? Och hur säker kan man vara då på att de verkligen kommer från samma population och inte är ihopparade bara för att de är snygga tillsammans?

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Ursprungligen postat av sthlmmicke
            Håller med er Vackraste Malwi fiskarna,,Har nämligen Trewasea 2 Hanar Och 2 Honor =) stora och Mycket fina färger på dessa..Jag kan rekomendera Akvvarieleasing sundbyberg..dem har många och stora =)

            Kostar säg mellan 150-500kr om du ska ha Vf..DÅ får du en RIKTIGT fin..

            Mina 4 gick på 800kr totalt..=)

            Lycka till
            Den är ganska vanlig i välsorterade akvarieaffärer...
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • sthlmmicke
              Användare
              • november 2006
              • 15

              #7
              Ursprungligen postat av Robin
              Den är ganska vanlig i välsorterade akvarieaffärer...

              Jepp stämmer bra det Robin dock så hittade jag dem vackraste snyggaste VF hos akvarieleasing,var på Lagret också de hade små och Odlade..

              Just pågrund av att ulrica vill ha Snygga exemplarer så gav jag henne ett bra tips..

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Ursprungligen postat av *Ulrica*
                Någon som vet svaret på fråga fem?

                5. Finns det odlingsformer också, och i så fall hur vet man skillnad?

                Vad jag förstår är ju tex OB och MC väldigt populära och då kan det ju vara frestande för en odlare att få fram fina såna.... måste man köpa VF för att vara helt säker? Och hur säker kan man vara då på att de verkligen kommer från samma population och inte är ihopparade bara för att de är snygga tillsammans?
                Labeotropheus är en av mina absoluta favoriter också. Jag har dem alltid hemma! OB/MC är ju ingen odlingsform som så, utan är ju ett naturligt fenomen, som är mycket ovanligt i naturen men som blivit väldigt valnligt i hobbyn eftersom många just ville ha dessa ovanliga varianter för många år sedan... Idag kan det nästa vara svårt att hitta rena honor.

                Det finns folk som håller på att ta fram röda varianter av den som man väl tror är från Thumbi West?!?! Det finns alltså folk som har helröda hanar etc, en form av urvalsodling alltså... Ett stort problem med trewavasae tror jag är att de som finns som kallas "red top" förmodligen är en blandning av fiskar från en del olika ställen, skulle jag tro, men det är ju rena spekulationer. Det är dock fortfarande samma art, Labeotropheus trewavasae.

                Värt att veta är att Labeotropheus är de cikliderna i Malawisjön som går allra närmast ytan och där vågorna skvalpar runt som mest och det är just därför de ser ut som de gör. De kan inte stå 90 grader mot stenarna och beta alger som andra mbunas, då skulle de åka med strömmen. De måste ligga ner, längst med stenen, och det är med deras specialutformade mun och nos som de då lyckas beta ur denna vinkel.

                L. fuelleborni kan vara lite bufflig. L. trewavasae är mycket snällare...
                Senast redigerad av Zaphi; 21 februari 2007, 16:13.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • jesse jane
                  Användare
                  • november 2006
                  • 14

                  #9
                  labeotropheus

                  Skulle det gå att ha fuelleborni / trewavasae med växter eller är det dömt att misslyckas ?

                  Kommentar

                  • Rauken
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 310

                    #10
                    Ursprungligen postat av jesse jane
                    Skulle det gå att ha fuelleborni / trewavasae med växter eller är det dömt att misslyckas ?
                    trewavasae och växter har åtminstone jag inga problem med...
                    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...