L. Ocellatus "gold" - finns i sjön???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    L. Ocellatus "gold" - finns i sjön???

    Hej, här är jag igen....

    Ska skaffa snäcklekare till mitt 50-liters kar och har sett den bedårande lilla Lamprologus ocellatus "gold". Indoktrinerad som jag har blivit av Viktor och Ola i tråden om odlingsformer så är jag såklart intresserad av om den finns i sjön. Min erfarenhet är att fiskar som heter något med Guld är framodlade varianter.

    Därför har jag forskat lite snabbt i detta ämne och så klart hittat lite olika teorier som jag presenterar nedan. Dessutom har jag hittat några här på forumet som säger sig ha VF eller F1 av fisken i fråga. En bidragande faktor till att jag misstänker den lilla "guldfisken" för att vara fejk är de väldigt olika färger den har när jag Googlar på den.

    Är det någon som har några åsikter om detta ämne? Finns L. ocellatus "gold" i sjön?

    Teorierna:

    I en artikel på Cichlid-forum.com skriver Marc Elieson:
    “There are several varieties of L. ocellatus: gold, white, blue, orange, and yellow fin. [...] The gold morph has a very distinctive, golden-brown sheen to the scales with a rose streak across its flank. It also has an unusual, light brown "skull cap" that sits across its head, just behind its eyes.”

    I en artikel på cichlidae.com skriver Peter A. Lewis:
    “Rene Krüter who discovered this variant at Nundo Point in Zambia also has introduced a gold form into the hobby. This color morph has a very distinctive, golden-yellow sheen to the scales along the side of the fish, making this cichlid even more attractive. A discrete feature of the golden morph is a golden brown "skull cap" that sits across the head of the fish, between the eyes. [...] The dorsal fin of the male golden variant L. ocellatus is edged with an orange-red band while that of the female is clearly paler, often white trimmed. Further the soft rays of the anal fin of the female are lacking in color. Mature females are shorter in the body than males and exhibit a more rounded belly while males have longer bodies that are best described as oblong in shape.”

    I en artikel på aquarticles.com skriver Kevin Cyr:
    “Three of these fish were acquired by a U.S. breeder that tried to spawn them. After several months, the breeder determined that he had three males. He then acquired several "Gold Capped" Ocellatus that were from the same area of the lake as the "Golden" variety. The "Gold Capped" Ocellatus has the same coloration as a "standard" Ocellatus, except that there is some yellow above the eyes. A "Gold Capped" female was crossed with the "Golden" male. The offspring were all "Golden". I acquired seven of the "Golden" offspring from this cross. These "Golden" fish spawned yielding predominantly "Golden" offspring. However, there were several from each spawn that appeared more like the "standard" Ocellatus.”

    Fishbaseartikeln nämner inga varianter.

    Kan någon hjälpa mej att lösa mysteriet?
    Senast redigerad av *Ulrica*; 20 februari 2007, 10:47.
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    #2
    Läser man citaten i ditt inlägg så låter det ju som om det är frågan om olika geografiska varianter, dvs. att "gold" bör finnas i sjön. Men utöver den extrapolerade slutsatsen har jag noll koll tyvärr...
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • *Ulrica*
      Användare
      • januari 2007
      • 290

      #3
      Vad betyder det engelska orden "morph" som förekommer i det första citatet?

      Kommentar

      • TroffeMicke
        Användare
        • februari 2004
        • 412

        #4
        Ursprungligen postat av *Ulrica*
        Vad betyder det engelska orden "morph" som förekommer i det första citatet?
        Hej.

        Morph betyder variant.
        Fritt översatt.
        Mvh.Micke

        http://www.troffemicke.com/

        Kommentar

        • *Ulrica*
          Användare
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Ok. Tråden har 169 visningar men inga fler som vet eller har hört något om ocellatusen?

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            När ordet "morf" används så innebär det oftast en variant av samma art, som Micke säger. Detta är väl kanske inte helt rätt, men man kan säga att det är ett halvt evolutionärt steg som i många fall kan handla om att en ny art tillslut kan bildas. Det kan handla om en skillnad i färg, men även i form, eller andra saker.

            Exempelvis finns det snäckor i Sverige som ser helt olika ut längst en kust även om de bara är 100 meter mellan dem. Samma art alltså. Detta beror på yttre förutsättningar, främst hur exponerade de är för vågor samt hur lätt predatorer kommer åt dem. Där predatorerna lätt kommer åt dem i skyddade vikar har de tjocka skal, är större och mindre rörliga. Där vågskvalpet är kraftigt är de små, har mindre skal och är "snabba" för att vara snäckor. Ingen som inte är insatt skulle gissa att det var samma art ens...

            Det finns då alltså en skyddad morf (S-morf) och en exponerad morf (E-morf). Eftersom generna sprids längst kusten finns det då ofta även en mellan morf (M-morf), som är någonting mittemellan, alltså mellanstor, mellantjockt skal etc. Då det finns en mellanmorf är det ofta svårt för S-morfen och E-morfen att bilda egna arter då det ju finns ett genflöde mellan dem...

            Hoppas detta beskriver "morf" lite mer...

            Sen finns ju nått som heter zoologisk morfologi, som man väl kan säga är läran om skillnaderna mellan organismers anatomi... Eller nått sånt
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Om man skall dra vidare på detta kan man även fråga sig varför man inte bör "korsa" morfer av samma art som befinner sig i situationer där det finns ett genflöde mellan dem...

              Vad säger du om det Ola?
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              Arbetssätt...