Malawi till 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • februari 2007
    • 111

    Malawi till 310L

    Hejsan

    Jag skall starta upp ett Malawiakvarium, det var ca 20 år sedan sist och jag vet att mycket hänt inom akvariehobbyn på den tiden.

    Jag har surfat runt på nätet efter bästa förmåga och lånat böcker på biblioteket och skulle vilja ha synpunkter på följande förslag på fiskbesättning.

    Alternativ 1:
    M. Estherae (3+7)
    M. sp. "Msobo (3+7)
    Jag tycker att dessa färg- och storleksmässigt kompletterar varandra väl och de verkar inte heller vara de "styggaste" bland Mbunas. Frågan är om de är för lika varandra och att det kan bli problem pga det - beteendekrockar, korsningsrisker m m? Om dessa fungerar ihop, kan det vara en lagom besättning till akvariet, bra proportion mellan hanar och honor?

    Mitt andra alternativ är:
    Ps. Saulosi (4 + 12)
    M. Johannii (4 + 12)
    Dessa är, vad jag förstår, inte närbesläktade och kanske på så sätt lämpligare. (Det alternativ som ligger mig varmast om hjärtat är dock rödzebra och msobo).
    Vad jag lyckats läsa mig till tas Saulosins aggressioner ner om de hålls i större grupper, hur är Johanniin - är det en agressiv art? Om dessa fungerar ihop, kan det vara en lagom besättning till akvariet, bra proportion mellan hanar och honor?

    Jag är tacksam för synpunkter och tankar kring detta, är det dessutom någon som kan dela med sig av erfarenheter av dessa kombinationer vore det toppen.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    I ett 310, om du bara har ett akvarium, skulle jag nog kört på 3 arter, cirka 10 av varje. Då skulle jag kanske tagit ditt andra alternativ och lagt till M. estherae. Alltså 3+7 av varje art eller så. Det blir kanon och orange, gult, och blåsvart kommer bli en fin kombo.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • popetoteror
      Användare
      • februari 2007
      • 111

      #3
      Tack för dina synpunkter, uppskattas mycket.
      Är det så att du inte förordar alternativ 1 pga de problem som kan uppstå när man håller närbesläktade och likartade fiskar i samma kar?

      Ditt alternativ låter väldigt intressant, men eftersom både Saulosihonor och Johannihonor är gula så kanske man istället för den sistnämnda skulle välja Melanochromis Cyaneorhabdos. Denna arts djupt blå och tvärrandiga teckning skulle nog stå fint mot Saulosinhannens zebramönster och Esteraehannes ljusblå, utöver detta har vi brandgult och gult - superbt.

      Sammansättningen skulle då bli:
      M. Estherae (3+7)
      Ps. Saulosi (3+7)
      M. Cyaneorhabdos (3+7)

      Några ytterligare frågor då¨:
      1. Kan detta vara en kombination som funkar bra, kompatibla arter som inte är aggressiva mot varandra, lämplig fiskmängd i ett 310L osv.
      2. När jag läser bland inlägg om Saulosin förespråkas ofta att hålla denna i större grupper, runt 15 individer (5+10) för att ta ner deras aggressioner. Stämmer detta eller är ovan uppdelning bra?
      3. När det gäller Mainganon, går det att på ungfiskar se skillnad på könen? I annat fall är det svårt att få till 3+7.
      4. Slutligen kanske en märklig fråga, kommer det att se konstigt ut med de vuxna fiskarna när rödzebran är såpass mycket större än de andra två arterna?

      Jag är ytterst tacksam för svar, sunpunkter och förslag.

      Kommentar

      • drenner
        Användare
        • januari 2007
        • 272

        #4
        1. jag tror att detta skulle kunna fungera bra
        2.dom flesta mbunas brukar ju funka bättre ju fler honor per hane så jag tror att det gäller ungefär samma där.
        3.man brukar ju kunna kolla äggfläckarna
        4.tror bara det hade sätt häftigt ut faktiskt
        vill bara påpeka att alla röd zebra hanar inte blir ljusblåa utan mer ljusorange.
        160l malawi
        112l sällskapskar/CA:D
        24l yngelkar:D

        Kommentar

        • popetoteror
          Användare
          • februari 2007
          • 111

          #5
          Nu har jag bestämt mig... efter månader av beslutsångest och vacklande mellan olika fiskkombinationer, både Malawi och Tanganyika. Detta kanske kan glädja många forumbesökare som sett mitt "velande".

          Det blev ett 375 l akvarium med BTN-bakgrund, gällande fiskarna blev det den kombinationen jag ursprungligen tänkte på:

          3+6 Metriaclima Estherae
          3+6 Metriaclima sp. Msobo deep Magunga

          Än så länge är det bara rödzebragruppen på plats eftersom det visade sig hos handlaren att den Msobogrupp han hade var utplockad och innehöll i princip uteslutande hannar, i nästa vecka skall dessa förhoppningsvis vara på plats.

          Jag börjar med detta, får jag lust finns det senare plats även för en tredje art.

          Kommentar

          Arbetssätt...