Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nickejo

    Tropheus

    Hej
    Inköpte i sommras 20st Tropheus moori.
    Efter en vecka så började dom dö för mig en i taget och det slutade med att 4 överlevde och verkar klara sig.
    Är det möjligt att få en så liten grupp att föröka sig eller måste man komplettera med fler?
    Akvariet är på 375L och det finns mycket grottor och gömslen.
    Dom är ganska skygga av sig och färgar inte ut speciellt mycket.
    Är inte fullvuxna än, ca 6 ca cm.
    Förutom dom så finns det 4 ancistrus malar och ett litet Hongi yngel i burken.

    MvH
    Niklas J

    Nickejo
  • kilova
    Användare
    • april 2002
    • 327

    #2
    Hej Niklas detta var ju inte så kul.
    4st tror jag är för lite när dom blir könsmogna så blir det bråk, så jag tycker att du ska köpa minst 15 st nya.
    mvh kim

    Mvh Kim http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
    Tropheus moori golden kazumba F1
    Tropheus dubosi F1
    Tropheus Chaitica F1
    Tropheus red chimba F1
    Tropheus black pemba F1
    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
    Tropheus moori bärnsten F1
    Tropheus moori kejsare
    Mvh Kim

    Kommentar

    • Nickejo

      #3
      Hej
      Vid vilken storlek blir dom könsmogna?

      MvH
      Niklas J

      Kommentar

      • kilova
        Användare
        • april 2002
        • 327

        #4
        Ca 8 cm så är dom riktigt könsmogna men man kan nog räkna med att från 6 cm så börjar dom bli lite mera aggresiva .Vilken moorii sort är det du har (nyfiken)
        mvh kim

        Mvh Kim http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
        Tropheus moori golden kazumba F1
        Tropheus dubosi F1
        Tropheus Chaitica F1
        Tropheus red chimba F1
        Tropheus black pemba F1
        Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
        Tropheus moori bärnsten F1
        Tropheus moori kejsare
        Mvh Kim

        Kommentar

        • Nickejo

          #5
          Hej

          Är inte säker på vad den heter men den är svart med en bred orange rand på mitten.
          Tyckte dom som var i affären var jättesnygga, men dom skulle ha 4000:- för dom.
          Så affärsinnehavaren var snäll och fixade yngel från någon kontakt han hade i Helsingborg tror jag det var.
          Klart billigare men det ser ut att bli dyrt i slutänden :-(
          Dom som inte jag köpte av honom har dött allihop.
          Det värsta av alltihop är att jag hade diverse malawi i burken innan och det funkade kanon, sålde av alla till en jobbarkompis, ca 20kr/fisk, och sen går det åt h***ete med troffarna!!
          Nästan så man ångrar att man slutade med malawi.
          Men det kanske blir malawi igen för jag har ju inte varken råd eller lust att köpa Troffar för flera tusen och sen att dom dör, verkar som malawi är lite mer okänsliga.

          MvH
          Niklas J

          Kommentar

          • Edward
            Användare
            • april 2002
            • 21

            #6
            Har du tittat till vattenvärdena?
            Matade du med mycket grönt i maten eller var det gamla malawi-maten som troffarna fick?

            Mvh
            Edward
            Mvh
            Edward

            Kommentar

            • Nickejo

              #7
              Hej
              Ja jag kollade vattenvärdena och PH låg på 5.5 som jag vet är mycket för lågt.
              Fattar inte hur det kunde bli så, brukar ha 7.5 i kranen och har kalk grus som botten material.
              Direkt efter jag mätt PH värdet så bytte jag vatten varannan dag och hade i en ökande dos bikarbonat för att få upp PH igen.

              Jag matar dom med samma som dom har blivit matade med i affären, "Tropical Spirulina" tror jag det heter.
              Provade lite försiktigt med räkmix men det ville dom inte äta verkade det som.

              Men dom fyra som är kvar verkar klara sig för nu har ingen dött på ca en och en halv månad, och förut dog ungefär en om dagen.
              Tog med en död fisk till affären för "obduktion" men dom kunde inte se något fel på fisken, mer än att den var död!

              Får väl invänta att ekonomin hämtar sig efter jul så man kan komplettera upp antalet.

              Niklas J

              Kommentar

              Arbetssätt...