Bukvattensot...igen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jensa
    Användare
    • januari 2005
    • 18

    Bukvattensot...igen.

    Hej,

    Jag har ett par frågor angående bukvattensot som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att svara på.
    För några månader sen fick jag soten i ett 720 med ungdjur av c.moori, golden, demasoni och rödzebra, totalt ca 40 fiskar. Jag hade någon vecka innan flyttat över dem från ett 540 med samma förhållanden avseende vattenströmmning, temperatur, belysning, gömställen. Det hann dö ca 10 fiskar innan medicineringen. Jag medicinerade med Seachem Metronidazole i 2 omgångar med de instruktioner som fanns på förpackningen. Efter det såg de ut att må bättre och det dog ca 1 fisk om dagen, trodde att de redan var så hårt åtgångna av sjukdomen. Efter 1 vecka så tyckte jag att det borde ha blivit bättre, men fiskarna mådde fortfarande inte bra....så jag körde ytterligare 2 medicineringsomgångar med samma medicin, men det såg inte ut att hjälpa heller o fiskarna fortsatte att dö. Av de 40 ursprungliga har bara 3 överlevt och mår bra....de går nu i ett eget akvarium.
    Jag införskaffade för 1½ månad sen 20 fullvuxna malawi av olika sorter, upptäckte imorse att en rödzebra låg död och att ytterligare 1 uppvisar symptom på soten, dvs slö med vit trådliknande avföring. De går nu i ett 540 med gott om gömställen, 27 grader, o med 2500l/h genomströmmning. Sanden som jag hade i 720 samt de rengjorda filtermaterialet används också.... Så frågan är: Finns smittan på något sätt kvar i filter eller sand trots att jag medicinerade det andra karet? Finns det någonting annat att göra än att köpa medicin? Den medicin jag köpte i 2 omgångar ska ju enligt akvarielagret vara den bästa mot bukvattensot..... Kan det vara så att flytten av de nyinköpta fiskarna är den utlösande faktorn denna gången? dvs att det beror på slumpen denna gång att de utvecklar soten?

    Jag har haft malawi i 4 år och aldrig råkat ut för någon sjukdom tidigare....så frågan är varför det händer nu, 2 ggr på de senaste månaderna......

    Jättetacksam för svar och eventuella funderingar!
  • Fildur
    Användare
    • april 2005
    • 68

    #2
    Min fundering rör sig kring maten? Vad matar du med och har du bytt mat i samband med första insjuknandet? Eller förändrat matrutiner på något sätt?

    Hoppas det blir ett snabbt tillfrisknande denna gång.
    Troffar, centralamerika och sydamerika.

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      har du tillsatt nya fiskar den senaste tiden? alltså när du fick soten..
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • job
        Användare
        • december 2006
        • 30

        #4
        Nols Ciklidhobby

        Otur med firrarna, råkade själv ut för bukvattensot när jag hade duboisi. Kent i Nol hade någon dundermedicin, fiskarna blev märkbart mycket bättre redan efter 1-2 dagar. Vet inte vad det var för medicin men det fungerade direkt. Ev bakterier i sand eller pump dödas också, tyvärr även de nyttiga så man får ta det försiktigt med maten i 1-2 veckor efter medicinering.
        Bor du långt från Nol kan du ju alltid ringa och fråga vad det var för medicin.

        Kommentar

        • Göran Å
          Användare
          • december 2005
          • 1295

          #5
          Flagyldosering

          Väldigt tråkigt på dina fiskar . Här får du min dosering. Detta är bästa sättet att få bort Flagylater enl.följande :

          Flagyl 400mg tabletter.Finns i 100 förpackning. Recept utskrives av veterinär.
          Ingen mat under de 5-6 första dagarna.(egen erfarenhet)

          Byt först så mkt.vatten som dina fiskar tål.
          Dosera därefter 1 tablett/50L vatten tex. för ett 720L så går det åt 14-15 tabletter.(Filtrerna kan/skall vara igång).
          Jag doserar alltid efter karets bruttovolym.
          Kör sedan karet i 3 dagar, byt sedan igen så mkt.vatten dina fiskar tål.

          Dosera åter samma kvantitet tabletter som första laddningen (1 tabl/50L vatten)
          Kör sedan karet i ytterligare 3 dagar.

          Nytt vattenbyte och halv dos tabletter,sedan är det bara att köra som vanligt.

          Detta har funkat för mig och flera som jag känner.
          __________________
          Ps. Du bör även försöka minska stressen så mycket som möjligt. Lycka till. Mvh Göran
          http://www.skovdeaf.se/
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
          http://www.skovdefagelklubb.se/

          Kommentar

          • Xork
            Användare
            • januari 2006
            • 93

            #6
            Hej

            Senaste gången fisk uppvisade buk symptom använde jag aqua more 1 + octozin. Körde bara med octozin först men snackade med kent å han menade att det var säkrast att dubbla. Har du möjlighet att sänka vatten nivån när du medicinerar blir det billigare (octozin är ganska dyrt).

            Lycka till

            /Martin
            Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

            Kommentar

            • jensa
              Användare
              • januari 2005
              • 18

              #7
              Ursprungligen postat av Fildur
              Min fundering rör sig kring maten? Vad matar du med och har du bytt mat i samband med första insjuknandet? Eller förändrat matrutiner på något sätt?

              Hoppas det blir ett snabbt tillfrisknande denna gång.
              Jag matar med pellets som personalen på Akvarielagret rekommenderat till mina ciklider, någonting som de säljer i plastpåsar...alltså har jag inget namn. Jag har inte ändrat rutinerna på något sätt, de får 1-2 ggr/dag. Jag vet inte vad den tidigare ägaren matat med, så maten kanske kan vara en utlösande faktor.....?

              Kommentar

              • jensa
                Användare
                • januari 2005
                • 18

                #8
                Ursprungligen postat av specmats
                har du tillsatt nya fiskar den senaste tiden? alltså när du fick soten..
                Den enda fisk jag har tillsatt är en mal på ca 10cm...

                Kommentar

                • jensa
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 18

                  #9
                  Ursprungligen postat av Göran Åstebro
                  Väldigt tråkigt på dina fiskar . Här får du min dosering. Detta är bästa sättet att få bort Flagylater enl.följande :

                  Flagyl 400mg tabletter.Finns i 100 förpackning. Recept utskrives av veterinär.
                  Ingen mat under de 5-6 första dagarna.(egen erfarenhet)

                  Byt först så mkt.vatten som dina fiskar tål.
                  Dosera därefter 1 tablett/50L vatten tex. för ett 720L så går det åt 14-15 tabletter.(Filtrerna kan/skall vara igång).
                  Jag doserar alltid efter karets bruttovolym.
                  Kör sedan karet i 3 dagar, byt sedan igen så mkt.vatten dina fiskar tål.

                  Dosera åter samma kvantitet tabletter som första laddningen (1 tabl/50L vatten)
                  Kör sedan karet i ytterligare 3 dagar.

                  Nytt vattenbyte och halv dos tabletter,sedan är det bara att köra som vanligt.

                  Detta har funkat för mig och flera som jag känner.
                  __________________
                  Ps. Du bör även försöka minska stressen så mycket som möjligt. Lycka till. Mvh Göran
                  Tack för tipsen, ska försöka hitta en veterinär som kan skriva ut ett recept.

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1338

                    #10
                    Ursprungligen postat av jensa
                    Den enda fisk jag har tillsatt är en mal på ca 10cm...
                    Vad är det för mal? Att vildfångade malar bär på tarminfektioner är inte ovanligt. Jag har dock inte hört att det skulle vara något som brukar gå ut över malawiciklider, men det kan vara värt att ta i beaktande.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 869

                      #11
                      Lätt att bli av med!!!

                      Har haft soten 2 gånger i olika kar! Hade hört att en gemensammn nämnare många gånger e egentilverkad räkmix som jag slutade med.. har inte haft soten sedan dess!! Tog och medisinerade med Sera baktopur direkt, Skall vara direk i tablettform. !1 medisinering av tableter , 1 per 50 l vatten gjorde susen. Bytade 50% av vattnet efter 3 dagar och BARA 1 död firre per kar och gång!!! Kan varmt rekomendera baktopur direk!!!!!!
                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Nu ska jag sticka ut hakan för en gångs skull =)

                        Till att börja med så är inte "buken" "soten" osv någon sjukdom utan endast symptom på en sjukdom som kan vara vad som helst som vi inte har en aning om. För att veta vad som är fel gäller det att man har ett microskop och vet vad som bör finnas eller inte finnas i en fisk när man dissikerar den alternativt att man skickar den tex till SVA för oduktion, hur många gör något av det? inte många så chansningarna blir ganska många och råden väldigt vilseledande, tyvärr.
                        Jag har själv inte en susning när något liknande händer men jag är glad att jag insett det =)

                        Fisken du har hemma bär på vissa bakterier och den nya likaså, fisken har ett försvar mot denna normalt men när man skaffar en ny fisk så kanske inte den eller dom man hade innan har ett försvar för dessa nya som de utsätts för så fisken blir sjuk och visar det genom matvägran osv. Vad det är för bakterier vet man ju oftast inte så därför stödjer jag som tidigare nämnts att köra en kombo av nått som tar alla bakterier i aeroba(kräver syre) miljöer och en som tar allt i anaeroba(syrefria miljöer) och se till att inte underdosera eftersom gör man det och fisken inte blir frisk så kan problemen bli värre, så en exakt dosering är ganska viktig.
                        Personligen löser jag dessa typer av problem väldigt ofta med ett KRAFTIGT vattenbyte(skall egentligen göras innan ny fisk kommer i för att reducera bakteriehalterna) och ett par nävar salt i ett 125Liters akvarium, hjälper inte det först då kör jag en medicin kur och släcker ner burken(Metronidazole trivs inte i ljusa miljöer) o plockar ur allt filtermaterial och tillsätter Metronidazole var 8e timme första dagen sedan en gång om dagen, det blir dyrt annars.

                        Detta har räddat mig på senare år i nästan alla situationer, totalt 5 fiskar har jag förlorat av 1500 som simmar runt i lokalen och hemma, 4 valde jag att avliva i tidiga stadier och 1 misslyckades medicineringen med.
                        Senast redigerad av deelay; 19 februari 2007, 23:53.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Gabbi
                          Användare
                          • april 2002
                          • 897

                          #13
                          Ursprungligen postat av jensa
                          Tack för tipsen, ska försöka hitta en veterinär som kan skriva ut ett recept.
                          Märk dock, att detta är samma preparat som du redan kört med, och som du inte verkar nöjd med.

                          På 1177.se finns information och råd om hälsa, sjukdomar och hur du kan må bättre. Hitta vård. Logga in för att till exempel boka tid, förnya recept eller läsa din journal.


                          Jag skulle i det här fallet verkkligen försöka gå till botten med varför fiskarna får det, och varför de blir så sjuka att du förlorar nästan alla, och inte får stopp på förloppet trots bevisligen fungerande medicinering.

                          Detta är ingredienserna i ditt torrfoder:

                          Ingredients: Wheat germ meal, White fish meal, Shrimp meal, Spirulina, Soybean meal, Dried sour whey, Dehydrated alfalfa, Brewers dried yeast, Various vitamins and minerals.

                          Guaranteed Analysis: 36% min. Crude Protein, 4% min. Crude Fat, 4% max. Crude Fiber, 10% max. Moisture, 16% max. Ash.
                          www.akvarielagret.se/akvarieboken

                          Kommentar

                          • Rauken
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 310

                            #14
                            Personligen löser jag dessa typer av problem väldigt ofta med ett KRAFTIGT vattenbyte(skall egentligen göras innan ny fisk kommer i för att reducera bakteriehalterna) och ett par nävar salt i ett 125Liters akvarium, hjälper inte det först då kör jag en medicin kur och släcker ner burken(Metronidazole trivs inte i ljusa miljöer) o plockar ur allt filtermaterial och tillsätter Metronidazole var 8e timme första dagen sedan en gång om dagen, det blir dyrt annars.
                            Kan det vara så att detta som är jensas problem? Är inte det bästa att om möjligt flytta filtret under medicineringen och köra med ett temporärt filtermedia under medicineringen?
                            Kan det inte vara så att medicinen även slår ut den nyttiga bakteriekulturen vilket i sig ger nya problem efter medicineringen???
                            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Jag har inte upplevt det som att nyttiga filterbakterier slås ut av att medicinera med Flagyl.

                              Flagyl har fungerat bra när jag råkat ut för "bukis" på mina fiskar. Jag är dock tveksam till att det är foder som orsakat det hela utan tittar mer åt eventuella förändringar i vattenkvalitet och/eller fiskarnas levnadsmiljö. En stressituation kan också utlösa reaktioner hos fiskarna som kan utmynna i förstoppningsproblem och/eller "bukis".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...