Tangayikasensation???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • mars 2024

    Tangayikasensation???

    Hej alla tangayika fantaster.
    Johan aka herjer, som jag delar lokal med har ett par Spathodus Marlieri. Enligt all fakta jag kan hitta på exempelvis fishbase och zoopet, ska munruvningen enbart skötas av honan hos denna hästnosart. Men hos hans par har hanen gått och tuggat fr.o.m dag 14. Idag tömde jag hanen i en yngelkasse eftersom vi inte hade något igångsatt akvarium. Med ca 20 yngel som resultat.
    Någon som har någon kommentar?
    Bilder
  • endymion

    #2
    Bilder från tömningen ....tandbilder har ju blivit poppis

    Kommentar

    • bucklan
      Användare
      • juni 2005
      • 76

      #3
      är det ngn annan än jag som kommer att tänka på Alien när man ser bild nr 3?
      180 liter SA i väntan på den stora baljan


      www.umea.akvarieforening.se

      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

      icq: 123-957-199

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av bucklan
        är det ngn annan än jag som kommer att tänka på Alien när man ser bild nr 3?
        Visade en kompis denna tråden han tyckte vi borde ge han en tandblekning ...... så alla tänker olika

        Kommentar

        • Kjelle
          Användare
          • februari 2005
          • 20

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          Hej alla tangayika fantaster.
          Johan aka herjer, som jag delar lokal med har ett par Spathodus Marlieri. Enligt all fakta jag kan hitta på exempelvis fishbase och zoopet, ska munruvningen enbart skötas av honan hos denna hästnosart. Men hos hans par har hanen gått och tuggat fr.o.m dag 14. Idag tömde jag hanen i en yngelkasse eftersom vi inte hade något igångsatt akvarium. Med ca 20 yngel som resultat.
          Någon som har någon kommentar?
          Bilder
          Det är ju helt i sin ordning då Spathodus Marlieri är en biparental munruvare.
          Hälsningar Kjelle
          -----------------------

          Hemsida lokal förening: http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Dock kanske inte att hanen tuggar hela tiden Kjelle som endymion skriver. Personligen tycker jag att det låter konstigt då båda i vanliga fall delar på "jobbet".

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Hej alla tangayika fantaster.
              Johan aka herjer, som jag delar lokal med har ett par Spathodus Marlieri. Enligt all fakta jag kan hitta på exempelvis fishbase och zoopet, ska munruvningen enbart skötas av honan hos denna hästnosart. Men hos hans par har hanen gått och tuggat fr.o.m dag 14. Idag tömde jag hanen i en yngelkasse eftersom vi inte hade något igångsatt akvarium. Med ca 20 yngel som resultat.
              Någon som har någon kommentar?
              Bilder
              Jo att vissa Spathodus inte växlar det är sant men alla är inte på det sättet. Vissa gör som dom själva vill o skiter fullständigt i vad grannen vid nästa sten hög gör och vise versa. jag hade en tanganikodus irsaecae för ett tag sedan vars de inte växlade. detta är inte direkt vanligt bland den sorten häller.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Han nämnde väl att hanen ruvade från dag 14??
                Låter väl lite smått sensationellt iom att hanen inte "lär" göra det hos Marlierin. Men jag har hört folk som haft biparentala hästnosar där enbart honorna skött ruvandet.
                Kul !!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  Det är inte ovanligt att hanen brukar hjälpa honan att ruva äggen från början om det är en stor mängd ägg som läggs och honan inte klarar av att ta in alla.
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Honan hade alla ägg/yngel fram till och med dag 14 därefter gick hanen med alla yngel.
                    På zoopet står det "Puckelhuvuds-hästnosen är en maternal (honan) munruvare. Den antogs tidigare vara en biparental (bägge) munruvare i likhet med övriga hästnosar". Även på fishbase står det att bara honan ruvar. Medans på övriga hästnosar står det att bägge ruvar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...