Vet inte vilken sort!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annis
    Användare
    • februari 2007
    • 14

    Vet inte vilken sort!

    Hej! Ny här på denna sidan. Det är så att jag köpte 3 st nya ciklider igår och kan inte hitta vad det är för några. De är blåa med gula fenor och lite lite randiga på sidan. Syns inte såvida man inte kollar jättenoga. Alla har 1 st äggfläck på analfenan. Någon som kan hjälpa mig med vad det är för några. Har tyvärr inget foto.
  • palleh
    Användare
    • december 2006
    • 704

    #2
    lägger en chansning på Pseudotropheus sp. acei

    nedre bilden

    http://picasaweb.google.com/palleph

    Nya bilder laddas upp hela tiden


    Mvh Patrik

    Kampfisk!

    Kommentar

    • Annis
      Användare
      • februari 2007
      • 14

      #3
      Där e den!

      Det är nog den som du skicka bild på. Någon som skulle vilja berätta lite om denna ciklid??
      pseudotropheus sp "acei"?

      Kommentar

      • palleh
        Användare
        • december 2006
        • 704

        #4


        sök på Pseudotropheus sp. Acei på google elelr altavista så får du endel info med
        http://picasaweb.google.com/palleph

        Nya bilder laddas upp hela tiden


        Mvh Patrik

        Kampfisk!

        Kommentar

        • Annis
          Användare
          • februari 2007
          • 14

          #5
          Könsskillnad!

          Hur ser man skillnad på könen på dessa? Alla mina tre ser likadana ut med varsin äggfläck. Hur beter de sig när de får yngel osv???

          Kommentar

          • Mikael_S
            Användare
            • maj 2006
            • 246

            #6
            Jag hade 3+1 acei för ett tag sen. Hanarna var större än honan. De hade fler äggfläckar, alltså inte en lr två utan 3+, honan hade bara en. Det blir enklare att se skillnad när de blir större.

            När de får yngel är det som med de flesta mbunas. Hane och hona skakar sig o slingrar sig runt varandra --> honan bär äggen i munnen ca 3 veckor--> äggen blir små yngel--> honan spottar ut dem, det är här du kan avgöra om du vill spara nästan ALLA yngel. Då placerar man honan ensam i ett litet akvarium där hon kan spotta alla ynglerna i lugn o ro, eller så låter du henne bara gå kvar i det vanliga akvariumet där hon spottar dem. De flesta ynglerna kommer då falla offer för de andra fiskarna men det händer att vissa tittar fram bland stenarna efter några dagar =)
            Mvh Mikael Schöllin

            Kommentar

            • Annis
              Användare
              • februari 2007
              • 14

              #7
              Då e det säkert 3 honor jag har.2 är lite mindre o 1 större.7 cm långa. den stora 8-9 kanske. Men själva namnet på denna, e d typ färgen sp acei? För på jobb har vi andra pseudotropheus fast dessa e blå och med vitt på ryggfenan. Fast jag antar att det finns många olika inom samma art? Kan inte så mkt om dessa fiskar utan försöker snappa åt mig så mkt det bara går då jag tycker de är intressanta och väldigt vackra.

              Kommentar

              • palleh
                Användare
                • december 2006
                • 704

                #8
                Kolla igenom artregistret lite på malawi ciklider så hittar du olika arter och fakta är det bara å söka om lite här å var. Dem gillar iaf öppet vatten och lever ofta nära rötter och nedfallna trän i sjön. Sen finns det två varianter av den..du har marigold sen finns det en från ngara som kallas white tail om ja inte minns fel och är svart med vit stjärtfena.
                Senast redigerad av palleh; 21 februari 2007, 23:08.
                http://picasaweb.google.com/palleph

                Nya bilder laddas upp hela tiden


                Mvh Patrik

                Kampfisk!

                Kommentar

                • Annis
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 14

                  #9
                  Tack så jättemkt. Mvh Anna

                  Kommentar

                  Arbetssätt...