Oxhjärta till rovmalawi???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattilohela
    Användare
    • januari 2006
    • 145

    Oxhjärta till rovmalawi???

    hejsan jag undra om det är bra att ge Oxhjärta till rovmalawi?
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    De mår säkert bättre av att äta fisk.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Ursprungligen postat av Mattilohela
      hejsan jag undra om det är bra att ge Oxhjärta till rovmalawi?
      Det finns ingen fisk som mår bra av att äta sådan skit mat... håll di så långt ifrån det du bara kan om du vill att dina fiskar ska vara friska o må bra.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Johnny_1
        Användare
        • oktober 2003
        • 313

        #4
        Oxhjärta

        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        Det finns ingen fisk som mår bra av att äta sådan skit mat... håll di så långt ifrån det du bara kan om du vill att dina fiskar ska vara friska o må bra.
        Jag matar mina ciklidyngel med det och dom mår hur bra som helst och växer bra dessutom.
        De flesta Akvariebutiker har ju även Oxhjärta till försäljning så att det skulle vara skitmat kan ju inte jag påstå.
        www.malmoakvarieforening.se

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av Johnny_1
          Jag matar mina ciklidyngel med det och dom mår hur bra som helst och växer bra dessutom.
          De flesta Akvariebutiker har ju även Oxhjärta till försäljning så att det skulle vara skitmat kan ju inte jag påstå.
          mata med vita mygg istället för den skiten.
          dom enda jag vet som matar med sådan skit är discus ägare och för den delen skitar de ner

          Kommentar

          • Johnny_1
            Användare
            • oktober 2003
            • 313

            #6
            Ursprungligen postat av hansson 82
            mata med vita mygg istället för den skiten.
            dom enda jag vet som matar med sådan skit är discus ägare och för den delen skitar de ner

            Jag har kört med oxhjärta i fem år och är mer än nöjd och det är firrarna med.
            Att det smutsar ner beror ju på hur du matar.
            Men nu handlade tråden om att ge det till rovmalawi.
            www.malmoakvarieforening.se

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #7
              Ursprungligen postat av Johnny_1
              Jag matar mina ciklidyngel med det och dom mår hur bra som helst och växer bra dessutom.
              De flesta Akvariebutiker har ju även Oxhjärta till försäljning så att det skulle vara skitmat kan ju inte jag påstå.
              Oxhjärta är ett animaliskt protein och fiskar har vääääldigt svårt att bryta ner det proteinet vilket gör att typ 90% av det du stoppar i fisken åker ut i andra änden samt att fiskens tarm system tar väldigt stor skada av det. studier visar att oxhjärta förstör tarmen så pass att det fräter hål på dom till slut och gör att discus får problem med att de inte äter o magrar av och får hålsjuka... sedan så får du tycka vad du vill men jag råder den som fråga att undvika hjärta.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • Rasmus Pedersen
                Användare
                • september 2006
                • 304

                #8
                I boken Back To Nature Guide Om Tanganyikaciklider ( första upplagan) av Ad Konings skriver han att fiskar får leverskador av animaliskt fett.
                MVH

                Kommentar

                • Johnny_1
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 313

                  #9
                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  Oxhjärta är ett animaliskt protein och fiskar har vääääldigt svårt att bryta ner det proteinet vilket gör att typ 90% av det du stoppar i fisken åker ut i andra änden samt att fiskens tarm system tar väldigt stor skada av det. studier visar att oxhjärta förstör tarmen så pass att det fräter hål på dom till slut och gör att discus får problem med att de inte äter o magrar av och får hålsjuka... sedan så får du tycka vad du vill men jag råder den som fråga att undvika hjärta.

                  Då har jag ju haft en fruktansvärd tur i fem år med mina ciklider som vuxit upp på oxhjärta.
                  Kanske ska förtydliga att dom får det från det att dom är 1 cm upp till 3-5 cm.
                  Har aldrig haft de problem som du skriver, kanske är det slumpen.
                  Jag är ingen läkare eller kirurg, MEN om det nu är så skadligt på fiskar varför får det säljas i Zooaffärer, borde inte branchorganisationen kunna påverka detta???
                  Senast redigerad av Johnny_1; 14 februari 2007, 22:27. Anledning: Mer fakta
                  www.malmoakvarieforening.se

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Någon som vet hur mycket fett rent oxhjärta innehåller då? Det sägs ju att fisk som lever i varmare vatten, typ diskus, har lättare att smälta animaliskt fett än fisk som lever i kallare vatten, men den tesen får väl sig en ordentlig knäck av tex. ål och annan "lik-ätande" fisk mår som bäst när de får äta vilket animaliskt kött som helst?
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • april 2002
                      • 787

                      #11
                      Ett RENT hjärta måste väl vara ytterst fettsnålt, då hjärtat är en muskel? Bör röra sej om max ett par få procent tycker jag.

                      Mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Jag säger inte att oxhjärta är ett optimalt foder eller bra för fisken eftersom jag endast är en glad amatör, men... jag matade med det i 10år en gång i tiden och fiskarna(div olika malawi) levde länge och visade absolut inga tecken på att må dåligt. Sen kom räkmixen och jag hoppade på den svängen och fick mer problem på 9 månader än jag haft på 15år med bla oxhjärta varvat med Hikari spirulina pellets... många dog under dom 9 månaderna men dom som överlevde mådde säkert skitbra =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #13
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Jag säger inte att oxhjärta är ett optimalt foder eller bra för fisken eftersom jag endast är en glad amatör, men... jag matade med det i 10år en gång i tiden och fiskarna(div olika malawi) levde länge och visade absolut inga tecken på att må dåligt. Sen kom räkmixen och jag hoppade på den svängen och fick mer problem på 9 månader än jag haft på 15år med bla oxhjärta varvat med Hikari spirulina pellets... många dog under dom 9 månaderna men dom som överlevde mådde säkert skitbra =)
                          Jo jag hör även till den skaran av akvarister som för 20-30år sedan matade med oxhjärta och fiskbullar till malawi och dom bara älskade det. Men mest blev det Hikari pellets. Oxhjärta och fiskbullar blev det på lördagar. Jag hade inga problem med sjuka fiskar precis som idag då jag i för sig matar med Nature pellets och lite mysis. Men för den delen så kommer jag inte att börja mata med oxhjärta till malawi, utan det fungerar så bra med pellets/mysis.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Mats
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 804

                            #14
                            Hej.
                            Har skrivit ett inläg på detta forum under "vattenbyte överskattat" där jag citerade Christina som skrivit en artikel SARF Aktuellt sidorna 21-26."""" LÄS den """,där sägs allt du behöver veta om hjärta.
                            mvh Mats
                            PS Nr 2 år 2005 Ds
                            Senast redigerad av Mats; 19 februari 2007, 11:10.
                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              Mitt tips är att fösöka hålla sig till ett så naturligt foder det bara går åt vilken fisk det än gäller har ingen större erfarenhet av just rovmalawi. men när jag ny skaffade discus fick jag rådet att köra med hög temp och mata med oxhjärta vilket funka skit dåligt (fiskarna mådde inge bra) så fick tänka om lite själv och numera försöker jag köra på ett mer naturlig diet för dom och dom är mycket mycket piggare. Finns ju saker som vi själva tar i oss men som vi inte kanske dör på en gång av men som kanske inte skulle vara så bra i längden. Sen så syns ju inte allt utvändigt. Har varit en hel del diskution om oxhjärta dom senaste dagarna i tråden "vattenbyte överskattat" många sidor att läsa men kan vara värt det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...