Angående egyptisk munruvare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ps.Daniel

    Angående egyptisk munruvare

    är det verkligen INGEN som vet hur länge det tar för honan att producera ny rom??

    mkt tacksam för något slags svar...

    Daniel

    DANIEL
  • Anette
    Användare
    • april 2002
    • 178

    #2
    Hej Daniel!

    Honan måste producera ny rom och det kan faktiskt ta ett tag. Se till att fisken får bästa möjliga förutsättningar i akvariet så leker den nog snart igen.
    Hur håller du dom förresten?

    Honan brukar ruva äggen ca 14 dagar och det är vanligt (precis som hos alla andra fiskar) att den första leken misslyckas. En flyttning/byte av akvarium är också en stor störning och leder ofta till att lekar misslyckas.

    Lycka till
    Anette

    Kommentar

    • Ps.Daniel

      #3
      TACK för ditt svar :-)!
      redan när jag köpte honan så hade hon rom och då la jag henne i ett kar med en massa andra fiskar i dett dygn för att göra iordning ett kar till egyptierna och 1 par fjärilciklider....
      då har jag flyttat henne 2 ggr..jag trodde att hon skulle äta upp dem men hon höll dem i en vecka och åt sedan upp dem :-(...
      jaja...tror du att det tar lika lång til för dem som för malawiciklider?...(ca 2 mån)?...kan man ha mer än 1 hona per hane?

      Tack på förhand Daniel

      Ps. Det är ett 70l kar med svart sand och en grotta med några växter.DS

      DANIEL

      Kommentar

      • Therese
        Användare
        • april 2002
        • 196

        #4
        Du bör ha mer än en hona /hane hade en nära släckting till egyptisk munruvare han jagade ihjäl henen o dom såldes bara i par=(
        mvh THerese

        Kommentar

        • Anette
          Användare
          • april 2002
          • 178

          #5
          Hej Daniel!

          Det brukar rekommenderas ett akvarium som är minst 90 cm långt till denna fisk. Antagligen för att den är revirhävdande och tämligen aggressiv, fjärilar kanske inte är det allra bästa sällskapet. De vill ha flera gömställen och tåliga växter, Javaormbunke och anubias kan vara ett förslag. Finkornig sand vill de också ha eftersom de gräver rätt mycket, speciellt vid lektiden. Då är ovannämnda växter extra bra eftersom de vill växa på stenar och rötter.

          Ger du honan många ställen att gömma sig på så brukar hon klara sig bättre.

          Lycka till
          Anette

          Kommentar

          Arbetssätt...