brukar dom reagera såhär???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drenner
    Användare
    • januari 2007
    • 272

    brukar dom reagera såhär???

    exakt varje gång jag gör så mycket som att närma mig mitt malawikar så simmar alla fiskar upp där dom brukar få mat! , varför???
    160l malawi
    112l sällskapskar/CA:D
    24l yngelkar:D
  • tomas123
    Användare
    • oktober 2003
    • 67

    #2
    Ursprungligen postat av drenner
    exakt varje gång jag gör så mycket som att närma mig mitt malawikar så simmar alla fiskar upp där dom brukar få mat! , varför???
    Hej..så är det med malawi o troffar med...alltid hungriga!!!!!!
    mvh Tomas

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Går inte du in på pizzerian ifall du går förbi och är ooooootroligt hungrig?

      Kommentar

      • drenner
        Användare
        • januari 2007
        • 272

        #4
        jooo.... har man pengar på sig så....., ok jag tänkte mest så det inte var jag som matade dom för lite vilket jag inte tror jag gör.....
        160l malawi
        112l sällskapskar/CA:D
        24l yngelkar:D

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          väldigt ovanligt att man matar för lite, är ju oftare tvärtom

          Kommentar

          • drenner
            Användare
            • januari 2007
            • 272

            #6
            jo, det ligger nog ngt i det....
            160l malawi
            112l sällskapskar/CA:D
            24l yngelkar:D

            Kommentar

            • Boffe
              Användare
              • februari 2003
              • 102

              #7
              ännu värre med troffar! Kan knappt röra sig i rummet utan att det börjar tigga vid framrutan.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • november 2004
                • 569

                #8
                Jag har funderat lite på hur man kan vänja dom av vid tiggandet. Jag har själv hongi som tigger som få. Kanske att man skulle kunna gå ut i köket (eller vart man nu brukar gå när dom fattar att det vankas mat) och sen inte mata dom, och sen göra så i ett par veckor. Dvs. svälta dom i två veckor medan man lurar dom. Till slut kanske dom fattar att dom inte kommer få mat?

                Jag försöker också lura dom lite genom att hämta maten i köket och sen inte mata dom. Sen plötsligt slänga ner maten i "fel" hörn, eller i alla möjliga hörn, för att förvirra dom.

                Kan väl sägas att inget verkar funka. Nån med fler tips?
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Ursprungligen postat av dinajel
                  Jag har funderat lite på hur man kan vänja dom av vid tiggandet. Jag har själv hongi som tigger som få. Kanske att man skulle kunna gå ut i köket (eller vart man nu brukar gå när dom fattar att det vankas mat) och sen inte mata dom, och sen göra så i ett par veckor. Dvs. svälta dom i två veckor medan man lurar dom. Till slut kanske dom fattar att dom inte kommer få mat?

                  Jag försöker också lura dom lite genom att hämta maten i köket och sen inte mata dom. Sen plötsligt slänga ner maten i "fel" hörn, eller i alla möjliga hörn, för att förvirra dom.

                  Kan väl sägas att inget verkar funka. Nån med fler tips?
                  lura inte stackarna, dom vill ju ha mat i vänstra hörnet!!

                  Kommentar

                  • Acca
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 60

                    #10
                    Ursprungligen postat av dinajel
                    Jag har funderat lite på hur man kan vänja dom av vid tiggandet. Jag har själv hongi som tigger som få. Kanske att man skulle kunna gå ut i köket (eller vart man nu brukar gå när dom fattar att det vankas mat) och sen inte mata dom, och sen göra så i ett par veckor. Dvs. svälta dom i två veckor medan man lurar dom. Till slut kanske dom fattar att dom inte kommer få mat?

                    Jag försöker också lura dom lite genom att hämta maten i köket och sen inte mata dom. Sen plötsligt slänga ner maten i "fel" hörn, eller i alla möjliga hörn, för att förvirra dom.

                    Kan väl sägas att inget verkar funka. Nån med fler tips?

                    Skulle vara foderautomat då, för att inte förknippa maten med din närvaro.

                    Kommentar

                    • Perikles
                      Användare
                      • december 2005
                      • 658

                      #11
                      "ännu värre med troffar! Kan knappt röra sig i rummet utan att det börjar tigga vid framrutan."

                      Ta fram den akustiska guran å spela en blues i e-moll, funkar klockrent i min källare.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

                      Kommentar

                      • dinajel
                        Användare
                        • november 2004
                        • 569

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        lura inte stackarna, dom vill ju ha mat i vänstra hörnet!!
                        Tror dom redan har glömt sin förra fodervärd, för dom hänger mest uppe i högra hörnet numera när man traskar förbi. Men dom höll faktiskt på nån vecka att hoppa upp i vänstra hörnet innan dom lärde sig att maten inte kom där längre. Det visar väl att dom lär sig rätt snabbt iallafall.
                        Daniel Andréasson

                        Kommentar

                        • Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • juni 2004
                          • 1582

                          #13
                          Som någon nämnde tidigare så är nog det bästa o mata på oregelbundet och i olika hörna. Svälta dem någon längre tid tror jag inte på, dock kan uppehåll på ett par dagar trigga dem till lek.

                          Mvh/ BB

                          Kommentar

                          • dinajel
                            Användare
                            • november 2004
                            • 569

                            #14
                            Ursprungligen postat av Acca
                            Skulle vara foderautomat då, för att inte förknippa maten med din närvaro.
                            Foderautomat var faktiskt ingen dum idé. Om det blir allt för störande med deras tiggande, så kanske man skulle prova det. Tills vidare är väl dock det enklaste att köra på Bright_Blues tips och mata oregelbundet och i olika hörn.
                            Daniel Andréasson

                            Kommentar

                            • Pettap
                              NCS Medlem
                              • januari 2005
                              • 1385

                              #15
                              I mitt 540 har jag 2st utefilter och en cirkulationspump bakom en filtermatta, när jag matar stänger jag av cirkulations pumpen och när alla fiskarna ätit upp så startar jag den. På så vis så slipper jag ha fisken framme vid rutan så fort någon går förbi akvariet samt att jag slipper få in lika mycket mat partiklar i filtermattan. Dom kommer bara upp till ytan när jag stänger av pumpen.
                              // Peter
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                              Kommentar

                              Arbetssätt...