brukar dom reagera såhär???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    #16
    Ursprungligen postat av Pettap
    I mitt 540 har jag 2st utefilter och en cirkulationspump bakom en filtermatta, när jag matar stänger jag av cirkulations pumpen och när alla fiskarna ätit upp så startar jag den. På så vis så slipper jag ha fisken framme vid rutan så fort någon går förbi akvariet samt att jag slipper få in lika mycket mat partiklar i filtermattan. Dom kommer bara upp till ytan när jag stänger av pumpen.
    // Peter
    Klockrent å självklart. En lösning som dessutom löser ett till problem, mat i filtren. Snyggt jobbat.
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • Pettap
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 1385

      #17
      Glömde ett till plus för oss som har barn dom kan stoja och springa fram till fiskarna utan att alla fiskarna kommer upp till ytan, desutom vill dom alltid vara med och stänga av "fläkten" som dom kallar den. för då kommer ju alla fiskarna framm till dom.
      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #18
        Second opinion...

        ...(som vanligt).

        När jag var elektriker och for runt bland ladugårdar och svinstior så blev jag så förbannat trött på grisarna som gapade, skrek och tiggde när man kom in och började dra kablar. Det var faktiskt ett stort problem ur arbetarskyddssynpunkt! Men i några svinstall så brydde sig inte grisarna utan fortsatte ta det lugnt och slappa trots att man klev omkring och störde dem. När jag kollade upp detta fenomen närmare så visade det sig att i de lugnare svinstallarna fick grisarna mat på exakt samma tider varje dag!

        Med andra ord, om man vänjer sina fiskar vid att få mat 09.00 och 19.00 vareviga dag bör man kunna gå förbi akvariet 13.00 utan att de "tigger". Har jag fel nu så är det nog bara att ge upp alternativt koppla maten till någon annan händelse a la pettap:s förslag. Att mata på oregelbundna tider innebär ju bara att fiskarna hoppas på det bästa varje gång någon går nära akvariet!
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Anemon
          Användare
          • juni 2006
          • 156

          #19
          Nämen...?

          Jag tycker fiskarna är ungefär hur charmiga som helst när de tittar fram och möter en vid rutan
          Att de kopplar samman min närvaro med mat visar ju bara att de är förståndiga nog att förstå sambandet.
          Visst får man se upp så det inte blir för mycket mat serverat, men ofrånkomligt söta är de när de kastar sina matglada och förhoppningsfulla blickar mot mig...

          Kommentar

          • drenner
            Användare
            • januari 2007
            • 272

            #20
            jo, men det är inte så kul om man ska fota dom......
            160l malawi
            112l sällskapskar/CA:D
            24l yngelkar:D

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #21
              Man kan pingla i en klocka över akvariet när det är matdags, och då vet fiskarna när det hemska oljudet kommer så kommer det go mat.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #22
                När jag hade varaner så "lärde" jag dom att när det var dax för mat skramlade jag med pincetten. Det funkade bra. Kanske att man kan t ex knacka i glaset innan man slänger i maten?

                Kommentar

                • Anemon
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 156

                  #23
                  Ursprungligen postat av drenner
                  jo, men det är inte så kul om man ska fota dom......
                  DET förstås!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...