Hur många av er har surt kranvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    #31
    Ursprungligen postat av Acca
    s.k. ciklidgrus (http://www.pwss.nu/product.php?produ...1&cat=3&page=1) och de karen håller ett till synes stadigt pH runt 8.0. Så, ciklidgrus har fungerat bättre än bikarbonat för mig, än så länge -
    Någon som vet vad "ciklidgrus" är för något - egentligen? Något kalkhaltigt antar jag, men vad?

    Kommentar

    • Acca
      Användare
      • januari 2007
      • 60

      #32
      Ursprungligen postat av *Ulrica*
      Någon som vet vad "ciklidgrus" är för något - egentligen? Något kalkhaltigt antar jag, men vad?

      Vad jag kan läsa mig till på google och wikipedia så är Ciklidgrus ett gruskross bestående av kalciumkarbonat CaCO3. Kalciumkarbonaten kommer i många former dock: Bergarten Kalksten är uppbyggd av mineralen Kalcit/Kalkspat, som i sin tur bygger på skal/skelett och/eller Aragonit/korall. Så samtliga - Kalksten/Kalcit/Kalkspat/skal/skelett/Aragonit/korall - kan vara källa till kalciumkarbonatbaserade gruser. Kalk däremot är brännd kalksten, och därmed kemiskt strukturellt ändrad kalksten, som används som bindemedel i t.ex. cement, betong och gips.

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #33
        Ursprungligen postat av tezz
        Min svärfar mätte sitt driks vatten härom dan PH 5,5 snacka om surt
        Vad jag har hört så är det inte nyttigt för kroppen att dricka surt vatten... han skulle nog behöva ha någon tillsatts i sin brunn eller något annat.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • *Ulrica*
          Användare
          • januari 2007
          • 290

          #34
          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          Vad jag har hört så är det inte nyttigt för kroppen att dricka surt vatten... han skulle nog behöva ha någon tillsatts i sin brunn eller något annat.
          Dessutom förstör det vattenberedare, ledningar etc. och man får koppar i vattnet som ju inte är nyttigt direkt...

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #35
            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            Vad jag har hört så är det inte nyttigt för kroppen att dricka surt vatten... han skulle nog behöva ha någon tillsatts i sin brunn eller något annat.
            Han ska sätta upp renings anläggning det är därför han kontrolerat vattenvärdena

            Kommentar

            • svanvik
              Användare
              • september 2006
              • 90

              #36
              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Vad jag har hört så är det inte nyttigt för kroppen att dricka surt vatten... han skulle nog behöva ha någon tillsatts i sin brunn eller något annat.
              Mät pH på Coca Cola nästa gång innan du dricker det och så ser vi om vi får samma resultat. Jag mätte pH 2...

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • november 2004
                • 569

                #37
                Ursprungligen postat av svanvik
                Mät pH på Coca Cola nästa gång innan du dricker det och så ser vi om vi får samma resultat. Jag mätte pH 2...
                Sen när är Coca Cola nyttigt för kroppen?
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                Arbetssätt...