Hur många av er har surt kranvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Skumt att du har surt vatten och berg och jag har hårt vatten och inga berg
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • *Ulrica*
      Användare
      • januari 2007
      • 290

      #17
      du du du du, du du du du
      Senast redigerad av *Ulrica*; 02 februari 2007, 18:57.

      Kommentar

      • *Ulrica*
        Användare
        • januari 2007
        • 290

        #18
        Inga fler som kör afrikanskt trots surt kranvatten?

        Mätte idag, ph 6, dags att kalka brunnen igen...

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • november 2004
          • 569

          #19
          Ursprungligen postat av *Ulrica*
          Mätte idag, ph 6, dags att kalka brunnen igen...
          1. Twilight Zone-länken var typ det roligaste inlägget ever här på forumet. ASG!
          2. Jag fastnade typ 30 minuter på Ale raketklubbs hemsida. Superkul!
          3. Som alla andra säger här så skulle jag absolut köra med bikarbonat. Det är väldigt billigt och det höjer KH och pH i ett nafs så att det framdeles kommer att ligga på en stabilt hög och fin nivå. Se som sagt bara till att byta vatten innan du tillsätter bikarbonat så att inte eventuellt ammonium omvandlas till giftigt ammoniak.
          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • *Ulrica*
            Användare
            • januari 2007
            • 290

            #20
            Ursprungligen postat av dinajel
            1. Twilight Zone-länken var typ det roligaste inlägget ever här på forumet. ASG!
            Eftersom jag inte fick någon kommentar på det så trodde jag ingen fattade....
            Ursprungligen postat av dinajel
            2. Jag fastnade typ 30 minuter på Ale raketklubbs hemsida. Superkul!
            Det är det absolut!!! Vi ska kanske anordna SM i augusti! I en del modellflygplanklubbar håller några på med raketer också, men vi är enda modellraketklubben i Sverige!
            Ursprungligen postat av dinajel
            3. Som alla andra säger här så skulle jag absolut köra med bikarbonat. Det är väldigt billigt och det höjer KH och pH i ett nafs så att det framdeles kommer att ligga på en stabilt hög och fin nivå. Se som sagt bara till att byta vatten innan du tillsätter bikarbonat så att inte eventuellt ammonium omvandlas till giftigt ammoniak.
            Jo, jag vet hur man gör, jag undrade mer hur vanligt det är att folk gör det i stället för att välja fiskar efter kranvattnets ph.

            Kommentar

            • *Ulrica*
              Användare
              • januari 2007
              • 290

              #21
              Ursprungligen postat av dinajel
              Det är väldigt billigt
              Kan man köpa storpack någonstans? Jag har bara köpt småpåsar på livsmedelsaffären hittills... och det blir nog inte så billigt i längden...

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Ursprungligen postat av *Ulrica*
                Kan man köpa storpack någonstans? Jag har bara köpt småpåsar på livsmedelsaffären hittills... och det blir nog inte så billigt i längden...
                Prata med din lokala bagare...de brukar ta hem säckvis.

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #23
                  Ursprungligen postat av *Ulrica*
                  hur vanligt det är att folk gör det
                  Hur vanligt det är att folk (läs: löst folk, akvarister som inte har ciklider) gör det vet jag inte, men det är nog inte speciellt vanligt. Men jag kan inte föreställa mej en ciklidist som inte skulle göra det. (Jo kanske, men du förstår vad jag menar.) Vill man ha ciklider som trivs i högt pH så fixar man det, oavsett vad man har för pH-värde i grunden.

                  I övrigt instämmer jag med malawe. Hör med närmsta bagare. Dom brukar ha bikarbonat i överflöd som dom kan ge/sälja till dej om du bara är lite trevlig (tips: tralla inte på Twilight zone-musiken när du går in i bageriet). Annars brukar det finnas storpack i akvariebutiker också.
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 290

                    #24
                    Ursprungligen postat av dinajel
                    (tips: tralla inte på Twilight zone-musiken när du går in i bageriet)
                    He he... skulle se ut det va... du du du du, du du du du... har ni bikarbonat till mina fiskar?

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Det är rätt många ciklidioter som kör med bikarbonat, även om de har bra pH från kranen. Vattenverkens mål är att ha högt pH men rätt lågt KH i vattnet, så trist nog har många "onaturligt" vatten i kranen (högt pH i kombo med lågt KH förekommer knappast i naturen). En del folk trixar med andra saltblandningar, men det är overkill i mina ögon. Personligen har jag (hittills) alltid valt firrar utifrån intresse, så jag har behövt mecka en del med vattnet (åt båda håll). Väljer man firrarna från intresse så sköter man också akvariet bättre, är min erfarenhet. Tror det är ett vinnande koncept i längden.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        #26
                        Min svärfar mätte sitt driks vatten härom dan PH 5,5 snacka om surt

                        Kommentar

                        • Treo

                          #27
                          Har Ph 7.8 - 8 och rejält högt KH på 14-15.

                          Trevligt med Ph't eftersom jag precis börjat med Malawis.
                          Är det höga KH't något jag skall oroa mig för eller vara glad för?

                          Kommentar

                          • Acca
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 60

                            #28
                            Ursprungligen postat av *Ulrica*
                            Hej!

                            Mitt kranvatten har ett ph på mellan 6 och 6,5 (egen brunn) så jag har alltid varit inställd på Sydamerika. Men jag har börjat fundera på om det kanske inte är helt omöjligt med afrikanska ciklider ändå, det måste ju finnas fler än jag som har surt vatten?

                            Så, alla som gillar Afrika - är det någon som har kranvatten på under ph 7? Har ni hittat någon bra metod att höja ph och hålla det stabilt, i längden? Är det mycket jobb med det?

                            MVH
                            /Ulrica

                            Jag har också lokalt vatten med ett pH på nedåt 6.4. I mina mindre kar kör jag med s.k. ciklidgrus (http://www.pwss.nu/product.php?produ...1&cat=3&page=1) och de karen håller ett till synes stadigt pH runt 8.0. I höstas införskaffade jag ett 310-liters kar som jag dock inte kör det gruset i och visst fipplande (läs smått oengagerade försök) med bikarbonat har inte fått pH't stadigt på tillräckligt hög nivå än.

                            Så, ciklidgrus har fungerat bättre än bikarbonat för mig, än så länge - men - det sätter stopp för andra mer dekorativa bottenmaterial, som havs-/sjösand.

                            Har även provat att sänka ner en yngelbur med ciklidgrus framför cirkulationspumpen i 310:an vilket gav tydligare resultat än bikarbonat, så kalk i pumpen är nog inte ett dumt alternativ.

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #29
                              Ursprungligen postat av Treo
                              Har Ph 7.8 - 8 och rejält högt KH på 14-15.

                              Trevligt med Ph't eftersom jag precis börjat med Malawis.
                              Är det höga KH't något jag skall oroa mig för eller vara glad för?
                              Va glad över ditt vatten det ända du möjligtvis behövet tillsätta är salt
                              om fiskarna skulle skrubba sig

                              Kommentar

                              • Treo

                                #30
                                De verkar må kanon men "kliar" sig lite. Skall testa med lite salt !

                                Tackar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...