RÖD Zebra MC finns inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #16
    Ursprungligen postat av unger
    Detta har senare vidimerats av en dansk vid namn carsten som har dykt vid ett tiotal tillfällen vid Minos men inte heller hittat någon MC hane av den fläckige sorten.
    MalawiCarsten har foton på MC M. estherae, Minos Reef.

    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #17
      Förra gången Ad Konings höll föredrag på Ciklidstämman sa han så här:

      -"Blå är den normala färgen på hanar. M/C-färgade (OB-hanar) är extremt ovanliga och jag har själv bara sett dem vid ett par tillfällen i naturen. Exportören Stuart Grant har bara exporterat två exemplar av denna färgform. O-formen hos hanar som uppkommit bland odlade exemplar, och som idag är den vanligaste varianten i handeln, har jag aldrig sett i naturen."

      Jag skrev upp det eftersom det redan då diskuterades flitigt i olika forum. Eftersom jag kommer tillbaka till Ciklidstämman i Linköping i år får vi passa på att reda ut vad han menade.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • unger
        Användare
        • februari 2005
        • 216

        #18
        jag tänkte på den andre carsten. Det finns så många av dem i Danmark. Men det ska bli kul att höra Konings berätta om det i Linköping och varför Stuart så tvärsäkert skulle nobba deras existens förstår jag dock inte.

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #19
          Ursprungligen postat av unger
          och varför Stuart så tvärsäkert skulle nobba deras existens förstår jag dock inte.
          Framförallt varför han inte har förnekat det när jag har diskuterat det med honom.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • unger
            Användare
            • februari 2005
            • 216

            #20
            Nej det är ju svårt att se logiskt varför han hävdar två olika ståndpunkter....

            Kommentar

            • Gurra

              #21
              Hejsan ny här.

              Jag har också funderat lite på det här. Om riktiga MC-hanar existerar varför är de då så oerhört sällsynta i det vilda? Ni som har MC-hanar vad får ni för färgutfall hos avkomman? Kan det vara så att fläckighetsanlaget är ickedominant könsbundet till X-kromosomen.
              För att fläckighet i så fall ska kunna uppstå krävs två st X-kromosomer XX. dvs en hona.

              Om vi jämför med tamkatten så är teoretiskt färganlaget rött eller svart bundet till X-kromosomen. En hona XX kan således vara svart, röd, eller svartröd medan hankatter, XY, kan vara röda eller svarta. Svartröda hankatter är oerhört sällsynta men existerar och har en X-kromosom för mycket dvs är XXY.

              Kan det vara så att MC-hanarna är XXY hanar?

              Kommentar

              • unger
                Användare
                • februari 2005
                • 216

                #22
                Du menar att det är därför den kallas marmelade CAT?? =)

                Kommentar

                • Pimme
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 25

                  #23
                  Det kan inte vara så att Stuart menade "korallzebran"?

                  Kommentar

                  • unger
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 216

                    #24
                    Nej vi pratade endast om Red Zebra - Estrae

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #25
                      Nu har diskussionen startat på Cichlids.dk också:
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Flackighet (OB) ar i normalfallet konsbundet till X kromosomen OCH med en dominant hongen. I system med OB sa finns det en "hanraddargen" som gor att det kan bli en hane aven om han har en dominant hongen. System forvandlas darmed till ett WZ dar honor har WZ och hanar WW. Om man t ex korsar en Orange (O) Neochromis hona med en Aulonocara (som inte har OB och troligen aldrig haft det) sa blir antingen all avkomma honor och om man korsar en flacking (O) sa blir 75 % honor. Skulle gissa att alla blir OB i forsta fallet och 50% i andra. Alla OB ar honor. Sedan kan man korsa in hanraddargenen och vips sa har man OB Aulonocara.

                        Det konstiga ar att i naturen sa ar OB hanar extremt ovanliga men i akvarium sa dyker de upp. Det finns ett gang hypoteser gallande detta som att de inte kan ta revir, blir uppatna av faglar mm.

                        For att gora det mer komplicerat sa verkar just rodzebra ha tva system och att O och OB inte styrs av samma sak (vilket ar fallet hos Neochromis).

                        Kalla Alan Smith som skriver en doktorsavhandling om detta.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          Alltsa, OB ar dominant konsbundet till X kromosomen och bundet till en dominant hongen. For att fa en hane kravs det att dubbel uppsattning av en recessiv "hanraddargen" m (som sitter pa en autosom dvs vanlig kromosom). Det gor att hanar ar konet med likadana kromosomer (mm) och honor har tva olika (Mm). Man brukar kalla system dar honan ar det heterogametiska konet for WZ.

                          Hypotesen sager att OB flaggar for att "jag har en dominant honbestammande X kromosom". Hanar utan hanraddargen ska lata bli henne (skev konskvot) medan hanar med hanraddargen ska uppvakta henne (jamn konskvot). Jag skrev om detta i senaste ciklidbladet. Det har visat sig stamma hos "Haplochromis" chilotes. Verkar stamma hos Pseudotropheus zebra ocksa.

                          och hos just rodzebran ar det mer komplicerat...
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • jabe
                            Användare
                            • augusti 2005
                            • 45

                            #28
                            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                            Vad jag har hört så är MC hanar av rödzebra ej produktiva. många säger att en MC hane aldrig leker är detta något jag har fått om bakfoten kanske?
                            Idag har min MC hane lekt iallafall. Röd rödzebra hona tuggar nu, OB-honorna struntar han i.
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=507774

                            Kommentar

                            • Gurra

                              #29
                              Hittade en sida med en vildfångad OB-hane

                              Recent Listed & Updated Adverts. Aquarist Classified Adverts in the UK. Tropical Fish, Marine, Inverts, Malawi and Tanganyikan Cichlids, Discus, Koi, Tanks and Equipment.

                              Kommentar

                              • unger
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 216

                                #30
                                läste att även Kjell Forhmann var mycket skeptisk till förekomsten av fläckiga MC hanar i vilt tillstånd i sjön.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...