Ovilliga Iodotropheus Sprengerae!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bumling
    Användare
    • januari 2007
    • 218

    Ovilliga Iodotropheus Sprengerae!

    Mina underbara Rostisar leker inte!(2 hanar ca 7-8 cm och 4 honor ca 5 cm) Har ett stabilt pH på 8,2, kH ligger på 7,0, temp 26 grader och dom äter och är hur pigga som helst! Dieten är räkmix med lite extra spirulina, dom har underbara färger och verkar må kanon men inte vill dom leka inte! Vad gör jag för fel?? Ska jag byta foder, höjda sänka ph eller bara låta det bero så kanske det kommer igång senare?
    Snälla ge mig tips!!
  • wracker
    Användare
    • juni 2006
    • 295

    #2
    Ursprungligen postat av Bumling
    Mina underbara Rostisar leker inte!(2 hanar ca 7-8 cm och 4 honor ca 5 cm) Har ett stabilt pH på 8,2, kH ligger på 7,0, temp 26 grader och dom äter och är hur pigga som helst! Dieten är räkmix med lite extra spirulina, dom har underbara färger och verkar må kanon men inte vill dom leka inte! Vad gör jag för fel?? Ska jag byta foder, höjda sänka ph eller bara låta det bero så kanske det kommer igång senare?
    Snälla ge mig tips!!
    välkommen till forumet. hur ofta matar du? bortsätt från det så tycker jag du ska låta det gå lite tid så kommer det säkert en lek förr eller senare.
    byt 50-70% av vattnet förutsatt att du har mer än 250l och mata inte på två-tre dagar från den dagen du byter vatten. de flesta matar för ofta och då får man inga malawi på lek(enligt min erfarenhet). antingen får man dem i gödningstatus å då letar dem ständigt mat eller så ändrar man satt dem mer sysselsätter sig med lek å matning då å då

    Kommentar

    • Bumling
      Användare
      • januari 2007
      • 218

      #3
      Jag byter 30 % en gång i veckan, matar varannan dag. Tycker dock att dom är lite väl "sugna" på käk när man bara närmar sig karet.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        mina mbunas tigger nästan ingenting! matar sällan och oregelbundet-funkar perfekt för mej.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Bumling
          Användare
          • januari 2007
          • 218

          #5
          Kan det var så att jag matar med "för jämna" mellanrum så dom har lärt sig när det är dags??

          Kommentar

          • wracker
            Användare
            • juni 2006
            • 295

            #6
            Ursprungligen postat av Bumling
            Kan det var så att jag matar med "för jämna" mellanrum så dom har lärt sig när det är dags??
            inte riktigt lärt sig när det är dags för mat. däremot sysselsätter dem sig med att leta mat mellan matningarna. byt 50% vatten å avakta tre dagar med matning ska du nu se att du får en lek. är honorna bara 5cm så räkna inte med stor kull..

            Kommentar

            Arbetssätt...