Xenotilapia i ett 133 literskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    Xenotilapia i ett 133 literskar?

    Ja, ni ser ju rubriken. Akvariet är 95x36x39 cm, alltså nästan 95x40x40 (152 l), som de minsta Xenotilapia ska kunna gå i. Är det för litet ändå, eller går det? Om det nu går, hur många ska man ha då?
    MVH
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    Det är nog i minsta laget skulle jag vilja påstå. att driva upp yngel till en 5-6cm kanske är ok men inte könsmogna fiskar.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Istället fär xenotilapia kan du ju skaffa en grupp C. pleurospilus som är en mindre och vacker sandlekare som funkar perfekt i ett sånt kar som du har.




      Mvh/ BB

      Kommentar

      • Rasmus Pedersen
        Användare
        • september 2006
        • 304

        #4
        Ursprungligen postat av Bright_Blue
        Istället fär xenotilapia kan du ju skaffa en grupp C. pleurospilus som är en mindre och vacker sandlekare som funkar perfekt i ett sånt kar som du har.




        Mvh/ BB
        Jag fattar inte riktigt, Callochromis är större ju än de minsta Xenotilapia, och sen står det ju 200 L för pleurospilusen och 150 L för flavipinnis och papilio, så jag fattar inte direkt hur den kan vara bättre i ett 133 L .
        MVH

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Allt som skrivs i tex artbeskrivningar behöver ju inte stämma, det behöver ju iof sig inte stämma vad jag skriver heller men jag odlar dem med stor framgång i ett 100L. Har ca 10 individer däri. Det var bara ett tips. Friskt vågat mycket vunnet.

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            Ursprungligen postat av Ratz
            Jag fattar inte riktigt, Callochromis är större ju än de minsta Xenotilapia, och sen står det ju 200 L för pleurospilusen och 150 L för flavipinnis och papilio, så jag fattar inte direkt hur den kan vara bättre i ett 133 L .
            Helt rätt en pleurospilus är en redigt tuff firre som kräver mycket större kar än 200 liter tycker jag. De mått man ser är nog i minsta laget och om du ökar på med ett hundra liter på var kommer du nog mer riktigt i storlek. Tänk på att de flesta xenotilapier är ganska dyra i inköp. 100-150kr/st iaf för yngel i 4+cm i butik dvs
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            Arbetssätt...