svår buffrat vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    svår buffrat vatten

    Är det någon som vet om grundvattnet blir mjukare vinter tid i och med att det fryser och ej tillkommer nytt vatten?
    Har nämligen fått problem med att ph värdet sjunker kraftigt tar ca 2 dygn att falla från 8,3-7,5
    kran vattnet ligger på 7,6
    Fick ph värdet att sjunka från 8,1-7,5 genom att hälla en liter kolsyrat vatten i ett 720l kar
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Här hittar du olika vattenvärden i din kommun...



    Troligen så ligger hårdheten på ca 4 vilket kan betecknas som mjukt. Detta medför nog med största sannolikhet att du får pH svängningarna...

    Jag fixade till mina vattenvärden (bor i Skövde) genom att lägga ned vanliga tavelkritor i ytterfiltren eller i filterkamrar. Tavelkritorna skall dock vara av kalk och vita...
    Det är ett trick för att få hårdare vatten med mer stabila värden.

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Här hittar du olika vattenvärden i din kommun...



      Troligen så ligger hårdheten på ca 4 vilket kan betecknas som mjukt. Detta medför nog med största sannolikhet att du får pH svängningarna...

      Jag fixade till mina vattenvärden (bor i Skövde) genom att lägga ned vanliga tavelkritor i ytterfiltren eller i filterkamrar. Tavelkritorna skall dock vara av kalk och vita...
      Det är ett trick för att få hårdare vatten med mer stabila värden.
      Det konstiga är att det har gått och hålla ett stabilt ph tills nu när marken frös till
      tog och krossade lite kalksten och hälde i karen pressis får se om det hjälper
      Har ändå 40kg kalksten + lite i filtret i mitt ena 540l kar tycker det borde hjälpa
      Du vet möjligtvis inte var man kan få tag i magnesiumsulfat?
      Tack för hjälpen

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        Ursprungligen postat av Malawe
        Här hittar du olika vattenvärden i din kommun...



        Troligen så ligger hårdheten på ca 4 vilket kan betecknas som mjukt. Detta medför nog med största sannolikhet att du får pH svängningarna...

        Jag fixade till mina vattenvärden (bor i Skövde) genom att lägga ned vanliga tavelkritor i ytterfiltren eller i filterkamrar. Tavelkritorna skall dock vara av kalk och vita...
        Det är ett trick för att få hårdare vatten med mer stabila värden.
        Enligt labb test vi gjode på vattnet 06-08-18 låg ph på 7,65 och hårdheten på 8,2 vilket är medelhårt ska ta och ringa dom och höra om det brukar bli mjukare vinter tid

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Kan ju va så simpelt att du har för mkt skit el annat i karet som drar ner pH:t snabbare än vanligt. Men att vtnet i en egen brunn varierar genom årstiderna - är inte det ganska vanligt!?
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #6
            Ursprungligen postat av ozric
            Kan ju va så simpelt att du har för mkt skit el annat i karet som drar ner pH:t snabbare än vanligt. Men att vtnet i en egen brunn varierar genom årstiderna - är inte det ganska vanligt!?
            skitigt vatten är ingen risk har gjort 50% vatten byte var annan dag i över en vecka
            Och om vattnet varierar i hårdhet mellan årstiderna va ju pressis vad jag undrade ph värdet är däremot oförändrat

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Menade mer om du har "mättat" med skit i gruset,under sten osv. Då spelar det mindre roll hur mkt färsk-vtn man byter in.
              Går det troll i kran-vtnet så tillsätt mer bikarbonat vettja.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • november 2004
                • 569

                #8
                Ursprungligen postat av tezz
                Du vet möjligtvis inte var man kan få tag i magnesiumsulfat?
                Jag vet inte om Brams fortfarande säljer PMDD (inkl. MgSO4), men det kan ju vara värt ett försök. 500 gram för 30 kr köpte jag av honom. Kolla länken nedan:

                Vill ni ha extra fart på era växter finns det inga genvägar! Utom ljus och Co2 så behöver de även bra näring. PMDD gör att du själv kan kont...
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #9
                  Ursprungligen postat av dinajel
                  Jag vet inte om Brams fortfarande säljer PMDD (inkl. MgSO4), men det kan ju vara värt ett försök. 500 gram för 30 kr köpte jag av honom. Kolla länken nedan:

                  http://bramstnk.blogspot.com/2005/11/pmdd-erbjuds.html
                  Tackar för adressen ,hur mycket ungefärligt behövs för att höja låt oss säga ett 500l kar från 5-10 i hårdhet

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Menade mer om du har "mättat" med skit i gruset,under sten osv. Då spelar det mindre roll hur mkt färsk-vtn man byter in.
                    Går det troll i kran-vtnet så tillsätt mer bikarbonat vettja.
                    Använder ej bikarbonat utan natriumkarbonat för det ger för dålig effekt
                    Problemet är att vattnet blivit för mjukt=dålig buffrings förmåga sen är det inte ett enstaka kar det gäller utan alla

                    Kommentar

                    • dinajel
                      Användare
                      • november 2004
                      • 569

                      #11
                      Ursprungligen postat av tezz
                      Tackar för adressen ,hur mycket ungefärligt behövs för att höja låt oss säga ett 500l kar från 5-10 i hårdhet
                      Vet inte alls tyvärr. Jag tillsatte ibland Ca och Mg när jag körde växtakvarium. Då gällde det att få förhållandet till 4:1 (alltså fyra gånger så mycket Ca som Mg). Men exakt hur mycket det höjde GH vet jag inte. Du får testa och se. Tror det räcker med rätt lite. Nån matsked borde höja rätt mycket.

                      Jag har höjt GH med hjälp av Ca och Mg i min 375-liters tanganyikaburk också, men märkte ingen skillnad alls. Överhuvudtaget tycker jag att GH känns rätt ointressant. Jag höjer KH (och pH) med bikarbonat. Det känns som att det räcker.
                      Daniel Andréasson

                      Kommentar

                      Arbetssätt...