45-liters för Lamprologus ocellatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malme
    Användare
    • maj 2005
    • 38

    45-liters för Lamprologus ocellatus

    Har startat ett kar 50*27*32 (L*B*H) där jag tänker ha ocellatus. Kan man ha 2 par i ett så pass litet akvarium? Kanske fler? Är fördelingen 1+1 ok? Något speciellt att tänka på vid inredningen, förutom snäckor? Några tanganyika man kan ha i den "övre regionen" i ett så pass litet kar?
    Senast redigerad av Malme; 29 januari 2007, 10:33.
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #2
    2 par i ett så litet akvarium tvivlar jag på att det kommer fungera. Möjligtvis 1+2 men även det lite tveksamt. Det här är en tuff liten firre. Men, men, det finns säkert någon som har lyckats med två par på 50 liter.
    Köp 4-6 ungdjur och låt ett par bildas eller köp ett färdigt par direkt.
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • Pejan
      Användare
      • maj 2005
      • 204

      #3
      Frågan om ocellatus i 45 liters kar var uppe i en tråd för inte alltför länge sedan, svarade då och svarar nu att jag aldrig skulle prova me detta. Akvariet är enligt min erfarenhet alldeles för litet för Ocellatus. Risken är stor att en av de Ocellatusar du köper kommer dominera och rent ut sagt stressa skiten ur de andra. Visst, man kan prova, men tycker sådana experiment är gränsfall utifrån fiskens välbefinnande.

      Hälsar Peter

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Håller inte riktigt med dig där, Pejan. Har själv framgångsrikt odlat L. ocellatus i akvarium i den storleken och jag vet fler som också gjort det. Förutsätter dock att man har ett "harmoniskt" par.
        Men visst, ska man efterlikna naturliga förhållanden bör akvariet vara bra mycket större. Vill minnas att Ad Konings nämnde i ett föredrag för några år sedan att en L. ocellatus-hane har ett revir på ca. 1m2 med flera hornor på behörigt avstånd sinsemellan. Tror det är ytterst få som håller sina ocellatus under de förutsättningarna.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • Pejan
          Användare
          • maj 2005
          • 204

          #5
          Nej, visst är det få som kan hålla ocellatusarna utifrån de förutsättningarna, håller med dig där. Dock får man ju göra så gott man kan och mot den bakgrunden tycker jag att akvariet är i minsta laget. Visst, det kan som du säger funka om man hittar ett harmoniskt par, dock är ju det inte den enklaste saken i världen direkt. Har haft ett par som gått i ett 180 liters och där har det ibland varit harmoni men lika ofta har honan knappt fått något utrymme alls, jagad upp i ett hörn. Hänger väl ihop med hur "villig" hon är för tillfället antar jag.

          Hälsar Peter

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • mars 2004
            • 664

            #6
            Hehe, då är vi nog ganska överens. Det kan gå bra men det kan också gå åt h-lvete. Slutsatsen blir då att ett större akvarium kanske är att föredra trots allt.
            Du ska kanske satsa på någon snällare snäcklekare i ditt 45l-kar istället. Förslagsvis N. brevis eller möjligtvis N. calliurus. Dessa båda är inte på långa vägar lika tuffa som L. ocellatus.
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • Pejan
              Användare
              • maj 2005
              • 204

              #7
              Håller med. Otroligt charmig firre Ocellatusen, men grymt trist att se den stackare som eventuellt råkar ut för den dominanta hanens "vrede". Förutom dina förslag finns ju alltid multisar. Har kunnat ha ett relativt stort gäng av dessa i ett 54 liters utan komplikationer.

              Hälsar Peter

              Kommentar

              Arbetssätt...