Malawi till 180liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasB
    Användare
    • januari 2007
    • 15

    Malawi till 180liters

    Jag har ett Juwel 180liters akvarie. Och vill ha Malawiciklider i det. Finns det någon sort som inte blir så stora? Och i sådana fall hur många kan man ha i karet? Det är 100*50*40. Kör en fluval 404 pump + en AquaClear Powerhead 50 cirkulationspump. Finns det någon sort som funkar bra och är fina. Det skulle vara trevligt om det gjorde det! Skulle bli väldigt tacksam för lite förslag!
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Släng i ca 15 P. saulosi och ett par A. röd rubin så får du ett riktigt snyggt kar med relativt lugna fiskar.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • JonasB
      Användare
      • januari 2007
      • 15

      #3
      Härlig!

      Ursprungligen postat av Bright_Blue
      Släng i ca 15 P. saulosi och ett par A. röd rubin så får du ett riktigt snyggt kar med relativt lugna fiskar.

      Mvh/ BB
      Oj, det var snabbt svar. Det var ju strålande. Tackar för förslaget, ska titta närmare på detta.

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Då saulosi-hanarna är blå/svarta och honorna är gula så blir det skitsnygga färger och slänger du ett par av röd rubin som så blir det toppen. Har själv 15 saulosi och 5 zebra mbenji i ett 180 liters utan problem så borde det funka med de fiskar jag föreslagit.

        mvh/ BB

        Kommentar

        • JonasB
          Användare
          • januari 2007
          • 15

          #5
          Teknik?

          Ursprungligen postat av Bright_Blue
          Då saulosi-hanarna är blå/svarta och honorna är gula så blir det skitsnygga färger och slänger du ett par av röd rubin som så blir det toppen. Har själv 15 saulosi och 5 zebra mbenji i ett 180 liters utan problem så borde det funka med de fiskar jag föreslagit.

          mvh/ BB
          Ja, det borde ju funka då! Vad kör du för pump/pumpar i karet? Räcker filtervolymen i Fluval 404 till den mängden fiskar? Bäst och fråga innan.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Jag har en fluval 4plus i det akvariet 1000L/h och det funkar bra. Jag matar ganska mycket så det är viktigt med vattenbyten. Det borde nog funka med dina pumpar. Ett tips är att alltid slänga i lite ancistrus då det äter up överflödig mat. nähä nu drar jag för rullgardin.

            Kommentar

            • Mikael_S
              Användare
              • maj 2006
              • 246

              #7
              Det verkar vara en bra kombo som BB har föreslagit. Har dock inte haft saulosi persoligen men röd rubin hade ja ett tag. Färgkombinationen blir kanon med lite svart/vit, gult och den röda rubinhanen. Honorna är dock lite grå/brunare i färgen men hanens elegans kompenserar det =)

              Kan nog bli snyggt med en stor grupp på 10-15 individer saulosi. Kan bli lite tråkigt om man skulle ha 1+1 av tex 7 st arter..så satsa på det som BB har föreslagit.

              Men kika gärna runt lite på artregistret här på ciklid.se där det finns mängder av vacka malawiciklider. Det ska ändå vara så att just DU ska tycka om dessa fiskar, skynda långsamt vilket ger ett mkt bättre resultat Men saulosi med röd rubin är inte fy skam
              Mvh Mikael Schöllin

              Kommentar

              • JonasB
                Användare
                • januari 2007
                • 15

                #8
                Japp"

                Ursprungligen postat av Bright_Blue
                Jag har en fluval 4plus i det akvariet 1000L/h och det funkar bra. Jag matar ganska mycket så det är viktigt med vattenbyten. Det borde nog funka med dina pumpar. Ett tips är att alltid slänga i lite ancistrus då det äter up överflödig mat. nähä nu drar jag för rullgardin.
                Tack för förslagen! =)

                Kommentar

                • JonasB
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 15

                  #9
                  Fundera ordentligt!

                  Ursprungligen postat av Mikael_S
                  Det verkar vara en bra kombo som BB har föreslagit. Har dock inte haft saulosi persoligen men röd rubin hade ja ett tag. Färgkombinationen blir kanon med lite svart/vit, gult och den röda rubinhanen. Honorna är dock lite grå/brunare i färgen men hanens elegans kompenserar det =)

                  Kan nog bli snyggt med en stor grupp på 10-15 individer saulosi. Kan bli lite tråkigt om man skulle ha 1+1 av tex 7 st arter..så satsa på det som BB har föreslagit.

                  Men kika gärna runt lite på artregistret här på ciklid.se där det finns mängder av vacka malawiciklider. Det ska ändå vara så att just DU ska tycka om dessa fiskar, skynda långsamt vilket ger ett mkt bättre resultat Men saulosi med röd rubin är inte fy skam
                  Jag kör en lite grupp med Golden i det nu. Men vill som sagt byta. Men jag är inte så insatt i alla arter. Så det är tur att alla är så trevliga här Men det blir till att kolla och fundera noga denna gången.

                  Kommentar

                  • mighty mattis
                    Användare
                    • oktober 2006
                    • 34

                    #10
                    Det finns en hel del arter som enligt mitt tycke skulle kunna passa i ett 1 m kar.Andra tycker dock helt annorlunda. Många ur labidochromis släktet skulle passa fint men även Iodtropheus, ps acei,socolofi, cynt afra släktet etc.

                    Jag har mina alunocaror i ett kar för sig själva men det skulle nog kunna funka om du väljer att blanda någon av de tuffare alunocara arterna med mbuna. Risken är att aulonocarorna inte komme till sin rätt i tufft sällskap. Vet dock inte hur tuff röd rubin är.

                    En sak som är grymt viktig när man har malawi(och alla andra fiskar också?) i ett lite mindre kar är vattenkvaliten. Överdemisionerade filter är bra, göra vattenbytena varje vecka är ett måste.

                    Lycka till med!

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • juni 2004
                      • 1582

                      #11
                      Tja. här har du en bild på mitt saulosiakvarium.

                      Kommentar

                      • B-mark
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 95

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bright_Blue
                        Tja. här har du en bild på mitt saulosiakvarium.
                        Är det kanalplast som du har som täckglas? Hur släpper det igenom ljuset (bra eller dåligt val)? Har själv funderat på alternativ till glas, som jag tycker är för skört.
                        / Stefan

                        Kommentar

                        • JonasB
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 15

                          #13
                          Tack igen!

                          Jag får åter tacka för förslagen och hjälpen. Härligt!

                          Kommentar

                          • Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • juni 2004
                            • 1582

                            #14
                            Jag vet inte benämningen på detta material (används till uteplatser)men tycker det funkar ok. Det blir ju mindre ljusinsläpp jämfört med glas men det kan det nästan vara värt då jag är inne i en trend då det går sönder massa täckglas i lokalen.

                            Mvh/ BB

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              en ide kanske skulle vara täckglas i akryl..
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...