Foder och lekvillighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mighty mattis
    Användare
    • oktober 2006
    • 34

    Foder och lekvillighet

    Jag har funderat en hel kring det här med foder och lekvillighet. Jag försöker ge mina malawisar varierad kost, basen är räkmix som ibland byts ut mot cyclops eller loppor(daphnia?).

    Min fråga är om det är någon som har märkt skillnad på lekfrekvensen och lekvilligheten beroende på vilket foder man matar med? Finns det kanske något foder som är bättre än de andra. spelar mängden foder man ger fiskarna någon roll för lekvillighet och lekfrekvens?
    Skulle vara roligt och höra era åsikter i ämnet.
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #2
    tror det är så specielt med malawi, att om man matar så dom blir lite runda om magen (spelar ingen större roll vad för mat, men så dom får i sig lite extra) i nån vecka, 1-2 typ. sen byter man vatten, normalt byte, 30-50% vatten, och slutar sen mata eller matar ganska klent i två tre dagar. leker dom inte efter det så måste det vara fel på dom men jag tror att mycke mat triggar lite.....

    lycka till!

    /christoffer
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Ursprungligen postat av mighty mattis
      Jag har funderat en hel kring det här med foder och lekvillighet. Jag försöker ge mina malawisar varierad kost, basen är räkmix som ibland byts ut mot cyclops eller loppor(daphnia?).

      Min fråga är om det är någon som har märkt skillnad på lekfrekvensen och lekvilligheten beroende på vilket foder man matar med? Finns det kanske något foder som är bättre än de andra. spelar mängden foder man ger fiskarna någon roll för lekvillighet och lekfrekvens?
      Skulle vara roligt och höra era åsikter i ämnet.
      Levandefoder rular, i nästan alla lägen. Med Malawis är det änna olika, även om jag inte haft särdeles många. Klart bäst för de flesta torde vara alger, grönt och alger. Kombinera med kräftdjur i mindre size någon gång i veckan, så har du naturligt foder in absurdum. Rovmalawis behöver annan mat för att komma igång, misstänker jag. Generellt är min erfarenhet i vart fall att ju mer levandefoder man kör med, desto mer leker fisken. Krävs dock en kombo med bra vattenkvalitet annars händer det sällan något - och om det gör det så har ynglen mindre chans att överleva i skitigt vatten.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...