aggresiv hane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • februari 2005
    • 216

    aggresiv hane

    har sedan tidigare en VF grupp med Röd zebra 1+4 och 1+1 F1. Det är blå hanar och röda samt ob honor men nu har jag köpt 1 O hane VF. Den är jagad i burken. Kommer detta att avta eller måste jag ingripa i hierakiordningen??
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Svårt att säga. Förmodligen kommer den att bli ihjälslagen.
    Köp fler hanar för att sprida slagmålen.....
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Acca
      Användare
      • januari 2007
      • 60

      #3
      Ursprungligen postat av Hank
      Svårt att säga. Förmodligen kommer den att bli ihjälslagen.
      Köp fler hanar för att sprida slagmålen.....
      Med risk för att detta är ett newbie-förslag så skulle jag nog försöka skaffa fler honor istället, så att grabbarna koncentrerar sig på annat än att slåss. Frid och fröjd med tjejer till alla...

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Känns som att det kan funka. Hur länge sen är det du köpte den nya hanen?

        Brukar vara bäst att antingen ha en hane eller tre (eller flera) istället för två. Om han inte är ett vekt exemplar kommer han förmodligen spöa någon av dina "gamla" hanar och då blir en av dom "mobboffer". Den nya kommer förmodligen inte klara av att bli mobboffer eftersom det blir allt för stressande för ny fisk att inte känna sig lugn någonstans utan bara få stryk. En av de gamla hanarna skulle nog klara det bättre!


        Lycka till!


        /Erik

        Kommentar

        • unger
          Användare
          • februari 2005
          • 216

          #5
          släppte i den igår. Den stora blå =) är dominant F1 hanen är näst i ranking och större än den nye O hanen. Jag funderar på att i väntan på att mitt nya akvarie blir klart ( tre veckor) hålla den nye i ett eget litet kar, 57 liter, alternativt ha båda de blå hanarna i den burlen. problemet är att även honorna kör med den nye....

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ny fisk jagas alltid, så är det bara, så en dag säger ingenting om hur det kommer bli sen! Släckte du ner burken när du koppade in och hade det släckt resten av dagen? Så brukar jag göra, då får fisken det lite lugnare och känner sig tryggare också. Om ett par dagar borde ordningen vara bestämd. Är den nya hanen mycket mindre så är det troligt att den kommer bli strykfisk. Håll lite koll, får han för mycket stryk så kan du prova att möblera om i burken, då tappar dina gamla hanar revirgränserna.

            Att flytta fisk för att sedan lägga ner dom i samma kar senare känns mer som att skjuta på "problemet".

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • januari 2005
              • 540

              #7
              Ett annat tricks är även att vänta med matning/invänjning till nattinatti. Då slänger du i den nya och maten samtidigt. Har gjort så bland ungfiskarna när mindre ungfiskar tillkommit. So far so good!

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Ett litet tips som brukar funka.

                Medans man koppar in ny fisk "mbunas" och andra bråkmakare så möblerar man om i akvariet. Flyttar på några stenar, så är gamla reviren borta och den nya fisken blir inte ihjäljagat.

                OBs , funkar kanske inte alltid, men värt ett försök.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • unger
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 216

                  #9
                  ok. jag bygger om i akvariet nu för att se om nya grottor blir till ny hieraki. Jag befinner mig mitt i en flytt för att om tre veckor ha mina oldingskar och ett 400 liters där han skulle vara kung med sina egna utvalda OB honor. Intresserad av mixen av O hane och OB honor. Vad som kommer ut av den.

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Hur stor burk har du nu egentligen?

                    Kommentar

                    • unger
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 216

                      #11
                      knappt 500 liter men ett hörnakvarie....

                      Kommentar

                      • unger
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 216

                        #12
                        har nun flyttat den nye hanen som är skarpt stressad och fenbiten. Finns det nu något att göra för att han ska hämta sig.

                        Kommentar

                        • unger
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 216

                          #13
                          den dog

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Trist!

                            Jag flyttade två rödzebrahanar från 1225:an till mitt 500 i väntan på nystart i 1225:an.

                            Det ironiska var att när jag kom hem igår hade min (tidigare i 1225:an) dominanta hane åkt på duktig med pisk av sin förra slagpåse + en annan hane som gick i 500 litersburken. Så igår efter ha fyllt upp och fixat det sista med 1225:an blev det akutflytt av stackarn. Får se i em hur han mår.

                            I 1225:an höll de var sitt revir, men den som nu fick stryk hade ca: 80% av burken som är 2,5 meter lång . Lite märkligt att samma firre sen får storstryk... Men han var slagpåse när alla 3 gick tillsammans i 500 l burken. Men han klarade sig då, de utvecklade någon form av trivselplan där alla visste vad som gällde. Var väl därför hans tidigare plågoande fick nöja sig med 20% i 1225:an

                            Det är tuffa fiskar!

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av unger
                              har nun flyttat den nye hanen som är skarpt stressad och fenbiten. Finns det nu något att göra för att han ska hämta sig.
                              Mycket salt (48g/10L)
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...