Fråga om spottande honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albjohn
    Användare
    • september 2006
    • 36

    Fråga om spottande honor

    Jag har ett par frågor till er som är mer erfarna när det gäller spottande Malavi.

    Jag har lyckats få några yngel av Hongi i ett 54 l spottkar men nu ser jag att en Saulosihona tuggar för fullt.

    Då är frågan om jag vågar släppa ner henne i spottkaret tillsammans med dom små Hongiynglen efter att hongihonan flyttat tillbaka till sitt ordinarie kar, hon rör kanske inte Hongiynglen så länge hon tuggar och ynglen borde hinna bli ca 2-3 veckor innan Saulosin spottar.
    Kommer honan då att glufsa i sig Hongiynglen eller låter hon dom vara ifred ?

    Ytterligare en fråga, skulle det gå att ha två tuggande honor i samma kar i fall det skulle krocka nån gång ?
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    Jag tror inte det är någon fara att saulosi honan äter upp hongi ynglena efter hon spottat. Risken finns ju alltid att saulosi honan kan plocka upp hongi ynglena om de är väldigt små i tro att det är hennes egna.
    Men att ha 2 honer i samma kar är nog inte att rekomendera då detta kommer stressa dom bägge två väldigt mycket och de kommer hålla på sina yngel en bra bit över tiden. Detta medför att de kan komma ut som väldigt magra och kanske dö pga hunger.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • albjohn
      Användare
      • september 2006
      • 36

      #3
      Tack Andreas, då provar jag att släppa ner henne efter helgen och det är nog som du säger att två honor stressar varandra i alla fall i ett så litet kar.

      Såg just att det är två Saulosi som tuggar så jag får lösa det på nåt annat sätt

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #4
        Tänk även på att Hongiyngel som är ett par veckor gamla kan ge sig på nyspottade Saulosiyngel.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Acca
          Användare
          • januari 2007
          • 60

          #5
          Jag har just nu två tuggande Golden tillsammans i ett 64 liter spottkar. Dom bråkar ytterst lite, men då finns det gömställen så det räcker åt båda två också.

          Kommentar

          • albjohn
            Användare
            • september 2006
            • 36

            #6
            Ursprungligen postat av Johan F
            Tänk även på att Hongiyngel som är ett par veckor gamla kan ge sig på nyspottade Saulosiyngel.
            Aj fan det tänkte jag inte på, jag får nog klura ut nån lösning på detta.

            Kommentar

            • robjo
              Användare
              • maj 2005
              • 330

              #7
              Ett tips är att köpa en glas skiva som du kan dela av akvariet med antingen i mitten eller som jag gjorde från hörn till hörn, då hade jag 2 tuggande honar i samma 54 liters, kostar ett par tior med klart värt det. När dom väl spottat det var med ca 1 veckas mellanrum fick dom gå i "sitt" lilla utrymme, sen tog jag bort "avspärriningen" och det fungerade hur bra som helst.
              Köp glas skivan något lägre en vad akvariumet är högt så du får bibehållen syresättning

              /Robban
              http://picasaweb.google.se/sipedon/

              Kommentar

              • albjohn
                Användare
                • september 2006
                • 36

                #8
                Ja det skulle ju gå att fixa ganska enkelt, jag har funderat lite på det.

                Kommentar

                Arbetssätt...