Köpa fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    #16
    Ursprungligen postat av Gabbi
    Jag kan inte minnas att jag någonsin stött på en affär med den inställningen. Möjligen kan det vara så att om man säljer bort alla neontetror på en vecka så hinner man inte mata dem otroligt många gånger innan de är sålda, men matar dem gör man.

    Om 50 öre stämmer som inköpspris på neontetra? Svar nej. Det billigaste jag någonsin blivit erbjuden är 2.95 vilket jag vill minnas att jag inte köpte pga kvaliteten.
    Vad jag tycker är trist i sammanhangat att det blir diskussion om något som jag skrev troligt om. "troligen snålar på maten".
    Istället för att att det kommer fler inlägg med vad NI tittar på, inför era inköp. Visst kan man spekulera i varför fiskarna i en butik är magra, men jag tycker att det är det minst intressanta att kommentera i mitt inlägg, nr 2 i tråden.

    Näe, bjud till lite och våga skriv. Gör en egen lista!
    Min zoon

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #17
      En lista på vad jag tittar på innan jag köper fisk? Ok.
      (I de fall jag ser fisken innan inköp.)

      Nivån på stället i allmänhet, och den allmänna hygienen och hanteringen.

      Rörelsemönster i akvariet.

      Position i vattnet.

      Ögat och huvudets storlek i förhållande till kroppen.

      Prickar, fläckar, bett, utstående gälar, munsvamp osv. (dåligt tecken såklart)

      Insjunken buk. (likaså)

      Stirrande blick. (samma)

      Vaggande simsätt. (samma)

      Tjocklek panna, ansikte.

      Längd på fisken, missbildad?

      Sned mun?

      Beteende?

      Färg.

      Fenskador.

      Ursprung.

      Pris.


      Märk väl här att färg och fenor är sådant som kommer ganska långt ner på min lista, eftersom det är saker som går att ordna till. Vet man att fisken är frisk kommer utfärgningen så småningom. En tjusig fisk med bett i fenan kan också vara ett bra köp, däremot inte en fisk där gälpartiet är det bredaste på fisken.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • april 2002
        • 897

        #18
        Ursprungligen postat av HazelCR
        Vad jag tycker är trist i sammanhangat att det blir diskussion om något som jag skrev troligt om. "troligen snålar på maten".
        Istället för att att det kommer fler inlägg med vad NI tittar på, inför era inköp. Visst kan man spekulera i varför fiskarna i en butik är magra, men jag tycker att det är det minst intressanta att kommentera i mitt inlägg, nr 2 i tråden.

        Näe, bjud till lite och våga skriv. Gör en egen lista!
        Vad jag tycker är trist i sammanhanget är att det verkar ha blivit allmän praxis att slänga ur sig lite vad som helst om zooaffärer, oavsett var eller hos vem felet ligger i olika sammanhang. I och med att jag oftast ser situationen från andra hållet så går jag in och berättar hur jag ser på saken. Ett allmänt påstående om att affärer snålar (negativt ord) bemötte jag med fakta på hur det istället kan ligga till.
        Det finns säkert nån galen affär någonstans som inte matar kaninerna heller, men där hoppas jag såklart att ingen handlar.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #19
          Va bra! Tack, jag skall läsa och fundera mer om din lista senare hemma. Jag tror att din lista är bättre än min.
          Det är ju så många fler duktiga akvarister som varit inne i tråden och skrivit bara lite. Ibland tycker jag det är konstigt att de inte ids skriva mer, därav min uppmaning om lista, som inte bara var en passning till dig. Kanske ramlar de in här när de pausar i jobbet, som jag gör ibland och inte har tid att skriva mer. Men då kommer det väl snart?
          Min zoon

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #20
            Det beror ju lite på arten också. Vissa arter är man så glad att man hittar att man kanske inte bryr sig så mycket om magen är insjunken eller en fena är trasig. Det har hänt att jag har hittat ett par av en enda art som jag aldrig sett innan och bara måste ha dem! Andra arter finns det så gott om att man kan vara mycket noga i sin selektionsprocess.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • B-mark
              Användare
              • oktober 2005
              • 95

              #21
              Titta även på tillståndet hos de andra fiskarna i karet. Om det finns fiskar som verkar sjuka eller att du ser död fisk i samma kar som den intressanta arten bör du bli betänksam och undvika att köpa hem någon fisk som kan vara smittbärare.
              / Stefan

              Kommentar

              • fedex
                Användare
                • januari 2007
                • 20

                #22
                Kul att det finns så många hjälpsamma själar.....Tack så mycket!!!

                Kommentar

                Arbetssätt...