Köpa fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fedex
    Användare
    • januari 2007
    • 20

    Köpa fisk

    När ett otränat öga (som mitt) spanar läget hos akvariehandlarn kan det vara lurigt att se om fisken är i gott gry. Vad skall man först titta efter?? Finns det några självklara kännetecken på att fisken mår dåligt? Ni förstår vad jag är ute efter...
    Mvh

    Fredrik
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    #2
    Ursprungligen postat av fedex
    När ett otränat öga (som mitt) spanar läget hos akvariehandlarn kan det vara lurigt att se om fisken är i gott gry. Vad skall man först titta efter?? Finns det några självklara kännetecken på att fisken mår dåligt? Ni förstår vad jag är ute efter...
    Mvh

    Fredrik
    Intressant fråga, som vi alla hamnar inför.

    Något som jag aldrig skulle köpa är fiskar med insjunkna magar, alltså rejält undernärda fiskar eller fiskar som simmar konstigt. Tyvärr ser jag alltför magra fiskar, när fiskarna fått gå kvar i butikerna ett tag. Akvariebutiker som troligtvis snålar alltför mycket på maten.

    Kroppsliga defekter, skadade bröstfenor, intryckt någonstans m.m. Sådan fiskar ska ju gallras bort och det görs oftast också. Det är sällan sådana fiskar finns i butik.

    Färger, brutna band, raka linjer, svarta prickar är ju något att spana in e.t.c. Det beror mycket av vad man vet om arten sedan tidigare.

    Sedan är det svårt iom att många ciklider inte är fullvuxna i butikerna. Om man själv sett vuxna exemplar IRL, så blir det lite lättare att försöka föreställa sig om fisken kommer att bli fin. Men gissningar blir det ändå.

    Köper jag privat, vill jag helst se de vuxna fiskarna, avelsfiskarna.

    Lite av mina arla morgontankar. Nu får andra fylla på med mer.
    Min zoon

    Kommentar

    • Acca
      Användare
      • januari 2007
      • 60

      #3
      Som HazelCR sa, att de inte har insjunkna magar och att dom simmar bra.

      Utöver det kollar jag även på att de inte är krokiga eller på annat sätt har fel proportioner och att dom (speciellt om de ska bli avelsdjur) har en endamånsenlig färgteckning. Jag vill inte heller ha de skyggaste fiskarna i karet eftersom de redan är extra stressade.

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • april 2002
        • 897

        #4
        Ursprungligen postat av HazelCR
        Intressant fråga, som vi alla hamnar inför.

        Något som jag aldrig skulle köpa är fiskar med insjunkna magar, alltså rejält undernärda fiskar eller fiskar som simmar konstigt. Tyvärr ser jag alltför magra fiskar, när fiskarna fått gå kvar i butikerna ett tag. Akvariebutiker som troligtvis snålar alltför mycket på maten.
        Ja, för det är ju så dyrt med lite extra mat??
        Troliga anledningar är snarare en felaktig konkurrenssituation i akvariet, dvs de fiskar som blir kvar längst har svårt att hävda sig mot de fiskar de delar akvarium med. Blir fulare och fulare, och får än svårare att plocka åt sig det de behöver.

        Vanligt som jag har sett på tex barber också är att de kommer direkt till butik med en kronisk obotlig inflammation i inälvor (har fått dem obducerade), och är i stort sett omöjliga att mata upp hur mycket man än slänger i.

        Jag hoppas verkligen att de butiker som medvetet inte matar, eller matar fiskarna för lite med flit är mycket ovanliga.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • Acca
          Användare
          • januari 2007
          • 60

          #5
          Ursprungligen postat av Gabbi
          Ja, för det är ju så dyrt med lite extra mat??
          Troliga anledningar är snarare en felaktig konkurrenssituation i akvariet, dvs de fiskar som blir kvar längst har svårt att hävda sig mot de fiskar de delar akvarium med. Blir fulare och fulare, och får än svårare att plocka åt sig det de behöver.

          Vanligt som jag har sett på tex barber också är att de kommer direkt till butik med en kronisk obotlig inflammation i inälvor (har fått dem obducerade), och är i stort sett omöjliga att mata upp hur mycket man än slänger i.

          Jag hoppas verkligen att de butiker som medvetet inte matar, eller matar fiskarna för lite med flit är mycket ovanliga.

          Tyvärr finns de. Jag har sett det hända. Samtliga tre individer av en större sydamerikansk art hade insjunkna magar. Efter påpekande påstod butiken att de inte upptäckt det, inte märkt det och att fiskarna måste ha nån slags inälvsparasiter. Några dagar senare var jag där igen och på något mirakulöst(!) sätt var dessa inte fullt lika magra längre och med en kula på sina insjunkna magar som närmast påminde om övermatning. Trots att dessa fiskar förmodades vara sjuka enligt affären var de, och alla andra fiskar i det karet, fortfarande till salu...

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av Gabbi
            Ja, för det är ju så dyrt med lite extra mat??
            Troliga anledningar är snarare en felaktig konkurrenssituation i akvariet, dvs de fiskar som blir kvar längst har svårt att hävda sig mot de fiskar de delar akvarium med. Blir fulare och fulare, och får än svårare att plocka åt sig det de behöver.

            Vanligt som jag har sett på tex barber också är att de kommer direkt till butik med en kronisk obotlig inflammation i inälvor (har fått dem obducerade), och är i stort sett omöjliga att mata upp hur mycket man än slänger i.

            Jag hoppas verkligen att de butiker som medvetet inte matar, eller matar fiskarna för lite med flit är mycket ovanliga.
            Visst kan de vara magra av olika anledningar. Oavsett anledning så är de knappast intressanta för inköp, vilket gör att det är bland det första jag tittar på.

            Mat, dyrt? Hur kostnaderna fördelar sig är för butiksägare, har jag inte en susning om. Om mat är dyrt i förhållande till allt annat, kan du svara på bättre än jag.

            Kan det vara så att det är ekonomiskt försvarbart att ge tusan i att mata en neontetra, som kostar 50 öre i inköp för en butik? Det kanske är billigare att beställa ett nytt gäng för 50 öre/st. Stämmer priset förresten?
            Min zoon

            Kommentar

            • Acca
              Användare
              • januari 2007
              • 60

              #7
              Ursprungligen postat av HazelCR
              Visst kan de vara magra av olika anledningar. Oavsett anledning så är de knappast intressanta för inköp, vilket gör att det är bland det första jag tittar på.

              Mat, dyrt? Hur kostnaderna fördelar sig är för butiksägare, har jag inte en susning om. Om mat är dyrt i förhållande till allt annat, kan du svara på bättre än jag.

              Kan det vara så att det är ekonomiskt försvarbart att ge tusan i att mata en neontetra, som kostar 50 öre i inköp för en butik? Det kanske är billigare att beställa ett nytt gäng för 50 öre/st. Stämmer priset förresten?
              Funderar bara högt här. Säg att en mindre burk basic flingfoder för dem kostar 30 kr att köpa in... håller 100 neontetror, inköpta för 3 kr/st, mätt i magen tills de säljs för 10 kr/st. 5 st dör pga stress.

              Inköpspris och omkostnader: 100*3 + 30 = 330 kr
              Säljintäkt: 95*10 = 950 kr
              Vinst: 620 kr

              Alternativ: Dom köper ingen mat, 10 till dör pga undernäring alternativt blir inte sålda.

              Inköpspris: 100*3 = 300 kr
              Säljintäkt: 85*10 = 850 kr
              Vinst: 550 kr

              Om fodret eller inköpspriset är lägre endå så blir den förlorade inkomsten inte mycket större. 50 öre/st för fisken och 20 kr för fodret så blir skillnaden 880/800.

              Skillnaden ekonomiskt är inte speciellt stor. Att ha/sälja mager fisk som kanske dör efter några dagar i sitt nya hem gör sannolikt en större skada på butikens rykte än på deras ekonomi. Fortsätter kunden endå att köpa fisk där så får dom ju dock sälja mer fisk än om de sålda överlever...

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Ursprungligen postat av fedex
                När ett otränat öga (som mitt) spanar läget hos akvariehandlarn kan det vara lurigt att se om fisken är i gott gry. Vad skall man först titta efter?? Finns det några självklara kännetecken på att fisken mår dåligt? Ni förstår vad jag är ute efter...
                Mvh

                Fredrik
                Allt för lättfångad fisk är ett varningstecken. Får jag fångar jag helst fisken själv, då tar jag helst den mest svårfångade, för den är garanterat frisk.

                Kommentar

                • Acca
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 60

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Allt för lättfångad fisk är ett varningstecken. Får jag fångar jag helst fisken själv, då tar jag helst den mest svårfångade, för den är garanterat frisk.

                  Sant. Har sett alldeles för många fall där man bett om den mest svårfångade varpå det tagit säljaren åtskilliga minuter att med den minsta håv de kunde hitta försöka fånga fisken, vilket resulterat i att de klämt fisken en eller flera gånger för att de inte hinner med den. Andra säljare är otroligt duktiga på att fånga pigg fisk. Två stora håvar och lite lugn och list kommer man långt med.

                  Kommentar

                  • Gabbi
                    Användare
                    • april 2002
                    • 897

                    #10
                    Ursprungligen postat av HazelCR
                    Visst kan de vara magra av olika anledningar. Oavsett anledning så är de knappast intressanta för inköp, vilket gör att det är bland det första jag tittar på.

                    Nej, oavsett anledning ska man självklart inte köpa dem. Vad jag reagerade på var att det lät som att det skulle finnas en ekonomisk baktanke med att hålla dem svultna.

                    Mat, dyrt? Hur kostnaderna fördelar sig är för butiksägare, har jag inte en susning om. Om mat är dyrt i förhållande till allt annat, kan du svara på bättre än jag.

                    Nej. Absolut inte. Jag kan inte svara för alla butiker såklart, men alla jag känner till har råd att mata sina fiskar.

                    Kan det vara så att det är ekonomiskt försvarbart att ge tusan i att mata en neontetra, som kostar 50 öre i inköp för en butik? Det kanske är billigare att beställa ett nytt gäng för 50 öre/st. Stämmer priset förresten?
                    Jag kan inte minnas att jag någonsin stött på en affär med den inställningen. Möjligen kan det vara så att om man säljer bort alla neontetror på en vecka så hinner man inte mata dem otroligt många gånger innan de är sålda, men matar dem gör man.

                    Om 50 öre stämmer som inköpspris på neontetra? Svar nej. Det billigaste jag någonsin blivit erbjuden är 2.95 vilket jag vill minnas att jag inte köpte pga kvaliteten.
                    www.akvarielagret.se/akvarieboken

                    Kommentar

                    • Christian Alfredsson
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 4122

                      #11
                      ... och ha gärna nyinköpta fiskar i ett karantänsakvarium. Brukar vara bra då de i lugn och ro får vänja sig vid den nya miljön. Dvs kanske annan mat, annat vatten osv..
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        En insjunken buk är väl ofta inte så farligt även om jag nog skulle kolla om en sådan fisk äter som den skall innan jag köper en sådan.
                        Däremot om en fisk har ett "ihoptryckt" ("vasst") pannben då skulle jag avstå från köp eftersom det då oftast gått för långt för att man skall kunna mata upp den igen.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Eftersom att ingen skrivit det sa gor jag det: Ar du osaker sa kan du be affaren mata firrarna. Fisk med insjunken buk ska inte spotta ut maten.

                          Fisk som ser ut som Kjell beskriver (smal over pannan) skulle jag inte kopa ens om den svalde maten.

                          Jag har faktiskt varit inne i en affar dar agaren pastod att i akvarieaffarer sa matar man inte vanliga fiskar eftersom att det inte finns ekonomi i det. Fast jag tror att det ar extremt ovanligt och att det aldrig sker om inte agaren har grava psykiska eller sociala problem. I alla andra akvarieaffarer som jag besokt ofta sa vet jag att fiskarna far mat.

                          Att fisk som inte ar i skick att saljas inte plockas bort ar ett storre problem. Om det ar pga tidsbrist eller okunskap varierar sakert. Utan att veta sa utgar jag fran att det ar extremt ovanligt att affarer saljer fisk som de vet kommer do inom en snar framtid, bara for att inte forlora pengar.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            Jag håller med Kjell om att insjunkna magar inte alls behöver vara ett speciellt stort problem. Tvärtom, övergödda fiskar försöker jag akta mig för. Fiskarna är absolut inte alltid mätta i naturen och insjunkningen beror förmodligen oftast på konkurrenssituationen i akvariet. Jag vet själv att ibland om man blandar fel fiskar så kan vissa bli något undernärda, hur mycket man än matar.

                            En fisk skall vara aktiv i akvariet och självklart skall den äta om man matar.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Acca
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 60

                              #15
                              Ursprungligen postat av Acca
                              Tyvärr finns de. Jag har sett det hända. Samtliga tre individer av en större sydamerikansk art hade insjunkna magar. Efter påpekande påstod butiken att de inte upptäckt det, inte märkt det och att fiskarna måste ha nån slags inälvsparasiter. Några dagar senare var jag där igen och på något mirakulöst(!) sätt var dessa inte fullt lika magra längre och med en kula på sina insjunkna magar som närmast påminde om övermatning. Trots att dessa fiskar förmodades vara sjuka enligt affären var de, och alla andra fiskar i det karet, fortfarande till salu...

                              Tilläggas kan att en av de två gånger jag frågade om fiskarna inte fick för lite mat så frågade jag hur ofta de matade dem. Svaret blev: "Tjaaaa, jag vet inte... Inte sååå ofta... för vi vill ju inte att dom ska bli hungriga". Låter lite märkligt tycker jag.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...