Fråga om Demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Acca
    Användare
    • januari 2007
    • 60

    Fråga om Demasoni

    Har ett 310 L kar som för närvarande bebos av 1+4 Lab. Caeuruleus Golden och en Påfågelciklid som ska säljas. När Påffen är borta funderar jag på att skaffa Pseudotropheus Demasoni. Jag har läst mig till att de eventuellt är lite känsligare och agressivare inom arten än andra samt att malawiciklider är duktiga på att korsa sig mellan arterna. Har även läst att kombinationen av de två arterna ofta går bra. Jag har följande funderingar:

    Hur många Demasoni ska jag ha för att de ska trivas med 5 Golden i 310 L? Hade tänkt mig 1+4 till 1+6 eftersom jag inte gillar när det är mycket fisk i karen. Kan detta funka? Förutsatt att man lyckas få tag i just den kombinationen då...

    Nästa fråga är: Med tanke på att Demasonins och Goldens honor är väldigt olik varandra, hur vanligt är det att dessa korsar sig med varandra? Syns det tydligt om man får korsningar?

    Tack på förhand,
    Acca
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Chansen att en P. demasoni korsar sig med en L. caruleus är i princip obefintlig om båda könen finns representerade inom varje art.

    I 310 liter hade jag kört 15 av varje art och inget mer, eller möjligtvis 10 av varje för att kanske skaffa en tredje art. Fundera inte på att köra färre än så och sikta inte in dig på att bara ha en hane. Jag tycker du bör ha minst 3 av varje art.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #3
      Hur många Demasoni, bra fråga. För att det skall fungerar är det bättre med desto fler individer men det kan mycket väl fungera med 1+6. Frågan är hur ni hittar dessa, för det är ju ganska svårt om inte omöjligt och kunna bestämma kön på unga djur.
      Att köpa vuxna och plocka 1+6 tror jag blir svårt och att få dem och fungera som en homogen grupp är kanske en ännu större utmaning. Om ni skall ha Demasoni så är min rekommendation att ni införskaffar er unga djur +20 stycken.
      Jag har då aldrig hört att Demasoni och Golden har korsat sig med varandra, så det är nog ingen större risk. För att minimera risken så gäller det och ha flera av varje art.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Acca
        Användare
        • januari 2007
        • 60

        #4
        Problemet jag ser med att ha fler är att jag inte vill få alldeles för mycket yngel. Just nu tuggar alla fyra goldenhonorna och här i "norr" kryllar det varken av affärer eller privatpersoner som är villiga att köpa.

        Och ja, jag förstår att de blir svårt att få tag i precis den könsfördelning man vill ha. Demasonin verkar vara svår att könsbestämma även som vuxen.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Du kan alltid låta dem spotta i karet så får de som klarar sig klara sig. Det är många som gör så. Konstigt nog gör man ju inte det med andra djur, jag vet inte varför fiskar skulle nervärderas så, men så är det och det anses moraliskt accepterat hos de flesta akvarister.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • jonre723
            Användare
            • oktober 2004
            • 439

            #6
            Ursprungligen postat av Acca

            Och ja, jag förstår att de blir svårt att få tag i precis den könsfördelning man vill ha. Demasonin verkar vara svår att könsbestämma även som vuxen.

            Näe, de har ju tyvärr inte förståndet att födas med rätt könsfördelning...
            Och så är det.
            /J

            Kommentar

            • mighty mattis
              Användare
              • oktober 2006
              • 34

              #7
              En bekant som odlar demasoni och golden har fått korsningar så helt omöjligt är det inte. Det syns tydligt på vissa individer medan andra är mer lika orginalet så att säga. Men det finns säkerligen fiskar som korsar sig lättare. Nycklen till att lyckas med demasoni verkar vara att ha mycket fisk och mycket gömställen. Det verkar i alla fall funka för honom men det kanske har annorlunda för andra.

              Lycka till!

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Jag skulle ha köpt på mig minst 20 Demasoni och hoppas på en fördelning på ca 5+15. Om det blir övervägande hanar så får du rensa ut några efter en tid, annars kommer de svagaste ändå tyna bort alternativt slås ihjäl.
                Jag anser att Demasoni-honor, när de kommit igång att leka, behöver tömmas på sina yngel. Det är lätt annars att de går över tiden och blir svaga och den stressen kan om man har otur förgöra en hel grupp, iom att sjukdom kan utbryta på svaga individer. Dessutom är det inga problem att sälja Demasoni-yngel. Golden vet jag ej hur stresskänsliga de är vid ruvning men jag hade iaf inte tagit reda på ynglen från dem. Kanske hoppats på att "kannibalism" där iom att Golden eg behöver ett mindre grönt foder än Demasoni....
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                Arbetssätt...