disaster!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Jag hade mina i ett 350 liters träakvarium fullt med sten mot bakgrunden ända upp till ytan.
    Gott om gömslen och flyktvägar. Det var kanske därför det inte skedde några "mord"
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • einars
      NCS Medlem
      • november 2006
      • 22

      #17
      jag hade också auratus under några år på sjuttiotalet och upplevde aldrig någon storslakt, det är helt otroligt vad du har råkat utför. Väldigt tråkigt. På den tiden fanns inte mycket malawiciklider att välja på och i de fall jag hade flera hannar i ett kar så hade jag alltid en hel del strykfisk. Jag brukade ha ett stort stim jättedanios i samma kar (350 liters) och jag trodde i alla fall på den tiden att det hjälpte men det var ingen biotop precis.
      /einar

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #18
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Jag hade mina i ett 350 liters träakvarium fullt med sten mot bakgrunden ända upp till ytan.
        Gott om gömslen och flyktvägar. Det var kanske därför det inte skedde några "mord"
        en orsak kan vara att jag inte har några som helst gömställen! lite skydd av 2 filtermoduler men det är i princip allt, akvariet är på 450 liter och det har som sagt gått bra med den första gruppen med denna inredning men nu ska jag slänga ner en massa sten så ja får en massa gömställen för jag kommer nog ändå att fortsätta hålla arten och ska med tiden försöka bygga upp en ny större grupp
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #19
          Ja det blir bra när du har i en massa sten, och orsaken till misshandel var ju att den jagade fisken inte kunde komma undan. Jag hade dessa "runda" stenar från sjöar och rullstensåsar och då blir det en massa mellanrum och "hemliga" gångar för fiskarna.

          Jag tror att jag måste skaffa mig ett gäng auratus igen för att återuppliva gamla minnen.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #20
            KAN ju vara så att just DEN hanen var extra aggressiv. Jag har iaf fått för mig att lynnet ("personligheten"?) varierar mer på VF fisk än på odlad.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #21
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Ja det blir bra när du har i en massa sten, och orsaken till misshandel var ju att den jagade fisken inte kunde komma undan. Jag hade dessa "runda" stenar från sjöar och rullstensåsar och då blir det en massa mellanrum och "hemliga" gångar för fiskarna.

              Jag tror att jag måste skaffa mig ett gäng auratus igen för att återuppliva gamla minnen.
              kan vara så som du säger..har tänkt att om man har typiskt (funkar för en del) "troffe-akvarium" utan skydd och därmed,för de mer dominanta, "icke revir" där det inte blir attraktivt att hålla tomma områden utan en referens som grotta/sten vilket medför minskad agression och det blir mildare med de övriga i gruppen..Nu var ju inte fallet så dessvärre utan det kanske hade varit annorlunda ifall det fanns en massa gömställen...Ja förmodligen.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              Arbetssätt...