disaster!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    disaster!

    Skaffade för ett litet tag sen 20 vf Melanochromis Auratus som komplement till min grupp på drygt 20 djur, allt gick fint i början lite slagsmål och sen var den nya rangordningen klar, det här gick ju fint tänkte jag men tyvärr hade jag helt fel, den nya "gruppledaren" var en ny hanne som oxå var den största av allihopa visade sej vara en extremt aggressiv individ, på ungefär 6-7 timmar då jag jobbade hade han ihjäl 11 stycken vilket 10 var hannar!! har aldrig varit med om nått liknande, skadorna var likadana på alla offer-bitsår på skjärtspolen precis innan skjärtfenan, på vissa var skjärtfenan helt av, alltså amputerad! det konstiga tycker jag var att alla blev dödade på exakt samma sätt, nån som har varit med om nått liknande..!?
    Senast redigerad av specmats; 22 januari 2007, 19:12.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Jösses då!
    Hört folk med troffar som haft en hane som flippat ur och spöat skiten ur andra hanar på några timmar men inte hos "fredliga" mbunas. Fast min erfaernhet av Auratus är att de e rätt hårda av sig och att de slåss på ett fult sett...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • drenner
      Användare
      • januari 2007
      • 272

      #3
      har oxå hört att auratus är en av dom aggressivare mbunas , men själv har jag 4st i mitt 160l kar och det går finfint.
      160l malawi
      112l sällskapskar/CA:D
      24l yngelkar:D

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        Jovisst är dom aggro men det här var nått nytt och speciellt metoden som användes...
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • drenner
          Användare
          • januari 2007
          • 272

          #5
          ja, du kanske får kalla den fisken för "jack the ripper"
          160l malawi
          112l sällskapskar/CA:D
          24l yngelkar:D

          Kommentar

          • Perikles
            Användare
            • december 2005
            • 658

            #6
            Har oxå upplevt liknande, men inte 11 st. Att den klipper stjärtfenan och gör opponenten knappt simkunnig är elakt och ett vanligt beteende hos Auratus.
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              Ursprungligen postat av Perikles
              Har oxå upplevt liknande, men inte 11 st. Att den klipper stjärtfenan och gör opponenten knappt simkunnig är elakt och ett vanligt beteende hos Auratus.
              jasså! har inte sett nått sånt förut, kanske inte har tänkt på det förrrän nu när det var så extremt stort antal, 2 till har dött pga av de skador som "monstret" orskakade, och va ja kan se så är ytterligare 2-3 stycken lite i farozoonen, det här gör att ja har lessnat en del på den här arten...kanske skiter i dessa och skaffar nått annat istället.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ta bort den hanen! Om du hade en fungerande grupp innan borde det kunna bli stabilt igen tycker jag.

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  jo han rök så fort ja såg förödelsen..gruppen eller snarare spillrorna av gruppen kommer väl med lite tid att bilda ny rangordning.
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    M. auratus är enligt mig den mest agressiva mbuna man kan ha. Jag har också varit med om ett auratusprojekt som inte slutade sådär riktigt bra måste jag erkänna. Många säger att det är en mellanaggrofisk, men då har man haft hyfsat tur. Variationen kan ju såklart göra att man får mindre eller mer aggressiva individer. Mycket beror på inredning, storlek på kar, andra fiskar i karet etc. Vad som är rätt och fel vet jag inte, men när de sätter igång är det rena slagfältet...

                    Du måste ta bort individer och försöka dig fram tills gruppen fungerar bra ihop...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Jag kan inte påminna mig om att auratusen var så aggresiva, när jag hade dessa på 70-talet.

                      Jag hade nog 2-3 hanar samt dubbla antalet honor, men de tog inte ihjäl varandra. Visserligen så var de inte dom snällaste, men så aggresiva som de beskrivs här var dom inte.


                      Däremot så hade jag en riktig huligan och det var ps. elongatus . Den var ilsken och en av de vackraste jag hade.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        ja den här gången slarvade jag! mycket beroende på att det tidigare har gått så bra och varje gång ja kompletterat med nya auratusar har det var lite slagsmål och sen har det tuffat på..Jag borde ha varit betydligt mer observant i början..som det nu var så koppade jag in dom nya och sen gick ja till jobbet, nu så här i efterhand tycker ja att det var naivt och klumpigt och dessutom kostsamt.
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • december 2005
                          • 658

                          #13
                          Ursprungligen postat av specmats
                          ja den här gången slarvade jag! mycket beroende på att det tidigare har gått så bra och varje gång ja kompletterat med nya auratusar har det var lite slagsmål och sen har det tuffat på..Jag borde ha varit betydligt mer observant i början..som det nu var så koppade jag in dom nya och sen gick ja till jobbet, nu så här i efterhand tycker ja att det var naivt och klumpigt och dessutom kostsamt.
                          Det var inget som kunde förutses, så försök att inte skylla eländet på dig själv.
                          Det blir till att bita ihop å komma igen.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            ja man får räkna med bakslag och det är en hel del try and error när man håller de mer aggressiva arterna, men jag tycker,som sagt, att jag borde ha varit mer observant i början.Om så vore fallet så skulle jag helt enkelt plockat ut "psykopaten" innan...
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Havs
                              Användare
                              • december 2004
                              • 607

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Jag kan inte påminna mig om att auratusen var så aggresiva, när jag hade dessa på 70-talet.

                              Jag hade nog 2-3 hanar samt dubbla antalet honor, men de tog inte ihjäl varandra. Visserligen så var de inte dom snällaste, men så aggresiva som de beskrivs här var dom inte.


                              Däremot så hade jag en riktig huligan och det var ps. elongatus . Den var ilsken och en av de vackraste jag hade.
                              Mina var då ilskna redan på 70-talet. Jag hade en hane som klippte de andra Auratushanarna först, Auratushonorna sedan, därefter andra hanar och till sist honorna av andra arter. Jag fick inte många fiskar kvar alls.
                              Allt kan förstår bero av att jag försökte hålla dem i ett drygt 200 liters akvarium.

                              Men det hindrar mig inte från att ha 8 St M. Auratus idag.
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...