T. snyderae - Äntligen lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #46
    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
    Tack!

    Men den texten beskriver dvärgväxten som ett onormalt tillstånd med extra stor risk för missbildningar.

    Av Lambojs föreläsning fick jag uppfattningen att det hos T snyderae kanske till och med var så att dvärgväxten var den vanligaste formen i naturen. Men det kan vara jag som övertolkade vad han sa?

    Kan det vara så att vissa Tilapior har en extra väl utvecklad anpassningsförmåga genom stunting även jämfört med andra abborrfiskar? Det kanske till och med snarare skulle behövas ett ord för att beskriva den abnorma tillväxten hos en fisk som får mer mat än vad den normalt får i naturen?
    Nej, det gör den väl ändå inte. Jag skriver "Det är ett helt naturligt fenomen men lite mat och dåligt med utrymme bör ju ändå inte uppmuntras". Texten behandlar fenomenet generellt, inte T. snyderae speciellt.

    Jag tror att detta är generellt för abborrfiskar särskilt de som lever i vitt skiljda miljöer som abborre och diverse tilapia som Oreochromis och Tilapia.

    I svenska svartvattensjöar är dvärgformen av abborre den vanligaste formen.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #47
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Nej, det gör den väl ändå inte. Jag skriver "Det är ett helt naturligt fenomen men lite mat och dåligt med utrymme bör ju ändå inte uppmuntras". Texten behandlar fenomenet generellt, inte T. snyderae speciellt.
      OK, det var ordet 'missbildningar' jag hängde upp mig på.

      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag tror att detta är generellt för abborrfiskar särskilt de som lever i vitt skiljda miljöer som abborre och diverse tilapia som Oreochromis och Tilapia.

      I svenska svartvattensjöar är dvärgformen av abborre den vanligaste formen.
      Så är det säkert. Jag visste inte att tusenbröder var så vanligt att det är den dominerande formen i en viss typ av sjöar. Har alltid betraktat det som 'lidande' abborrar som svälter. Fel av mig.

      I just T snyderaes fall blir det faktiskt lite konstigt att se det som en anpassning till olika levnadsförhållanden eftersom den är endemisk till en sjö. Så det borde vara förändringar över tid och inte rum som den är anpassad till då, och då svängningar som är längre än den vanliga säsongsvariationen. Fast egenskapen har väl förvisso utvecklats evolutionärt långt före det blev en separat och endemisk art.
      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 20 november 2009, 15:45.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #48
        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
        OK, det var ordet 'missbildningar' jag hängde upp mig på.
        Generellt sett så ger ju lite mat under uppväxten missbildningar. I en FAQ måste man ju skriva så annars uppfattar folk det som att fisken anpassar sig efter akvariet vilket är inte är helt sannt och dessutom inte etiskt vettigt.

        För firrar som T. snyderae och även mbuna handlar det om att inte ge "full dos".
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Carl
          NCS Medlem
          • maj 2002
          • 374

          #49
          Angående denna fisk vill jag bara skriva ett varningens ord.
          Jag hade ett par i ett 1000-l-kar med olika västafrikanska fiskar, Tilapian var nästan minst. Första veckan var allt fint, men så plödsligt lekte dom, mitt i karet på en sten och plödsligt vart det riktigt dålig stämmning i burken..... Bara så ni vet.
          Det är en läcker fisk, snygg på nåt sätt, spännande, men jävligt elak om den vill, och verkar fördubbla sin kroppsvikt på en vecka ungefär.
          /Carl
          www.stockholmsciklidklubb.com

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #50
            Ursprungligen postat av Carl
            Angående denna fisk vill jag bara skriva ett varningens ord.
            Jag hade ett par i ett 1000-l-kar med olika västafrikanska fiskar, Tilapian var nästan minst. Första veckan var allt fint, men så plödsligt lekte dom, mitt i karet på en sten och plödsligt vart det riktigt dålig stämmning i burken..... Bara så ni vet.
            Det är en läcker fisk, snygg på nåt sätt, spännande, men jävligt elak om den vill, och verkar fördubbla sin kroppsvikt på en vecka ungefär.
            /Carl
            Där ser man, jag har inte alls märkt av aggressivitet. Jag har haft två par som lekte samtidigt i mitt 720, och där gick andra ciklider, kongotetror, afrikanska glasmalar mm. De försvarade ett litet revir, men inte mer.

            Det är tydligt att detta är fiskar som kan variera mycket i storlek och temperament.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #51
              Förresten, hur har era snyderae lekt? Mina har varje gång de haft möjlighet grävt ut väldigt djupa men tajta grottor under rötter, stenar och halva kokosnötter för att leka där i. Deras sätt att krångla sig in där gjorde att de närmast liknade transvestitus i sitt leksätt här hemma.

              När jag inte hade någon grus i mitt kar grävde de ur ull ur en anubias-moderplantas stora kruka, och lekte nere i hålet som blev.

              Bara någon enstaka gång har de lekt öppet av de tjugotalet lekar jag haft. Lamboj beskrev dem dock som öppetlekande på ciklidstämman, om jag inte minns fel.
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #52
                Fräckt. Du/Ni har inga lite nya bilder på fisken.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • endymion

                  #53
                  Mina har alla gånger lekt på undersidan av denna sten men när jag flyttade på dem till ett annat kar har de aldrig lekt. Romen syns svagt framför nosen på honan, romen är svart/brun.

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    #54
                    Ursprungligen postat av endymion
                    Mina har alla gånger lekt på undersidan av denna sten men när jag flyttade på dem till ett annat kar har de aldrig lekt. Romen syns svagt framför nosen på honan, romen är svart/brun.
                    Fin, jäkligt härlig färg
                    CA

                    Kommentar

                    • endymion

                      #55
                      Ursprungligen postat av RobinH
                      Fin, jäkligt härlig färg
                      Apropå färgen så är den variabel. Mina är någolunda röda medan andra blir mer bruna. Men min kompis fiskar i Tyskland är helt knallröda, trots att mina är syskon med dessa har ingen av mina fiskar blivit så bra inte heller har jag sett så snygga fiskar någon annanstans i Sverige.

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        #56
                        Mina fiskar var vid leken verkligen så där snygga som på bilderna tidigare i tråden, olivgrön-gula på ovankroppen och blodröda på buken och blåa läppar. Nu var det länge sedan de lekte och nu är de olivgrön-grå, och några dessutom med röd buk men inte alls särskilt intensivt. Färgen är mycket variabel. Är de inte i stöten kan de se riktigt tråkiga ut.
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • HåkanM
                          NCS Medlem
                          • november 2005
                          • 1294

                          #57
                          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                          Förresten, hur har era snyderae lekt? Mina har varje gång de haft möjlighet grävt ut väldigt djupa men tajta grottor under rötter, stenar och halva kokosnötter för att leka där i. Deras sätt att krångla sig in där gjorde att de närmast liknade transvestitus i sitt leksätt här hemma.

                          När jag inte hade någon grus i mitt kar grävde de ur ull ur en anubias-moderplantas stora kruka, och lekte nere i hålet som blev.

                          Bara någon enstaka gång har de lekt öppet av de tjugotalet lekar jag haft. Lamboj beskrev dem dock som öppetlekande på ciklidstämman, om jag inte minns fel.
                          De har grävt ut ett hål under en skifferplatta, bara honan ryms därinne och rommen låg på bottenglaset några centimeter in. Färgerna är inte säskilt röda, de ser ut ungefär som på Albins bild. Det är en het firre och blir ordentligt sur om någon kommer nära revirert, lite för het för min smak som gillar snälla ciklider mer.

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1338

                            #58
                            Ursprungligen postat av HåkanM
                            De har grävt ut ett hål under en skifferplatta, bara honan ryms därinne och rommen låg på bottenglaset några centimeter in. Färgerna är inte säskilt röda, de ser ut ungefär som på Albins bild. Det är en het firre och blir ordentligt sur om någon kommer nära revirert, lite för het för min smak som gillar snälla ciklider mer.
                            Då har våra samma lekbeteende. Det konstiga är att jag absolut vill minnas att Lamboj på ciklidstämman delade in de västafrikanska cikliderna i öppetlekande och grottlekande, och dessa hamnade i gruppen öppetlekande. Nåväl, han har ju haft fel förr, om deras max-storlek tex...
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

                            Kommentar

                            • HåkanM
                              NCS Medlem
                              • november 2005
                              • 1294

                              #59
                              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                              Då har våra samma lekbeteende. Det konstiga är att jag absolut vill minnas att Lamboj på ciklidstämman delade in de västafrikanska cikliderna i öppetlekande och grottlekande, och dessa hamnade i gruppen öppetlekande. Nåväl, han har ju haft fel förr, om deras max-storlek tex...
                              Ja de borde ha samma lekbeteende då de är släkt, mina är Malmöbor som invandrat mha tåg och bil sådär 150 mil till Norrbotten ( skåningar brukar ju trivas bra i norrbotten så det är ju inte så konstigt att de lekt).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...