T. snyderae - Äntligen lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    T. snyderae - Äntligen lek

    Idag har äntligen mina dvärgtilapior, T. snyderae lekt! :-D

    De har varit på gång i två månader men inte velat komma till skott. Möjligtvis beror deras tvekan på avsaknaden av grottor och möjligheten att gräva i det spartanskt inredda 720 litersakvariet där de går tillfälligt i väntan på att jag ska flytta.

    De tycks vara mycket måna om att ha en grotta. Paret grävde först ur en stor sådan där rund algboll, så att den blev helt urgröpt. När algbollen föll sönder gav de upp i några veckor.

    Häromdagen såg jag dock att de grävt ett stort hål i 'ullen' i plastkrukan som en av mina stora Anubias-moderplantor står i. Ullbitar driver omkring i akvariet. Hålet är så djupt att nästan hela fisken försvinner ner i det.

    Idag kan jag se rom på gropens kant. :-D

    Jag har sex individer. Deras beteende stämmer inte alls med det som beskrevs i artikeln i CB förra året. Där beskrevs arten som mycket aggressiv när den parar ut sig. Mina är mycket beskedliga och har haft problem att konkurrera med min P nicholsi-hane. Inte ens nu när de lekt är de dominanta. Andra fiskar simmar så nära som 30 cm från lekhålan utan att jagas särskilt intensivt. Detta gäller även individer av samma art.

    Är det någon som vet något om denna art finns i fler exemplar i Sverige? Innan jag fann dem i Tyskland hade jag letat efter dem länge.

    Ville bara dela med mig lite av min glädje...

    Ska försöka fixa lite bilder. Tyvärr är risken stor att de inte lyckas dra upp några yngel eftersom akvariet är befolkat med en hel del rovgiriga fiskar; stora kongotetror, ciklider, öronålar och fjärilsfiskar.
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 21 januari 2007, 18:41.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #2
    Idag på kvällen är äggen borta. Sent igår hade äggen mörknat. Paret försvinner titt som tätt ner i hålet de grävt så förhoppningsvis ligger där en hög larver och sprattlar.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      Det är inte värt att försöka rädda ynglen genom att tvångsflytta de andra fiskarna eller nått?
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Nicke SA
        NCS Medlem
        • januari 2007
        • 290

        #4
        Håller verkligen tummarna för att de går bra för dig. Tycker det är väldigt kul om du skulle lyckas få behålla några av denna ovanliga/endemiska tilapia.
        Mvh. Niklas
        Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Hej
          En uppdatering. Tyvärr lyckades det inte den här gången.

          Paret vaktade i någon dag eller två vid olika ställen bakom anubiasplantor utan att jag såg några yngel, antagligen var de fortfarande i larvstadium. Plötsligt en dag senare var deras intresse för reviret och varandra helt borta. Antingen gav de helt enkelt upp eller så blev ynglena uppätna innan de började simma fritt.

          Nu pågår det dock täta danser och imponerstrider mellan mina snyderae igen, och flera av dem är djupt rödvinsröda och kolsvarta på buken så förhoppningsvis är det en ny lek på gång. jag återkommer om det händer något.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            Ursprungligen postat av Rhodebaert
            Det är inte värt att försöka rädda ynglen genom att tvångsflytta de andra fiskarna eller nått?
            Att flytta de andra fiskarna var inte möjligt eftersom jag inte har några andra akvarium som skulle kunna rymma all fisken från mitt 720.

            Jag tänkte dock suga upp ynglena efter att föräldrarna vallat dem några dagar, men nu han de inte ens bli frisimmande innan de försvann. :-(
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #7
              Ikväll kunde jag se en ny uppsättning ägg på kanten av Anubiaskrukan. Jag kan se cirka trettio ägg men förhoppningsvis finns det fler som jag inte ser. Det är svårt att se eftersom det är blad i vägen.

              Föräldradjuren, framförallt honan, är riktigt rödvinsröda med kolsvart buk. Hanen är ljusare upptill; kopparfärgad uppmot ryggen.

              Förhoppningsvis går det bättre den här gången.

              Dessutom såg jag att den ena P. nicholsihonan tuggade.
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                Användare
                • april 2002
                • 1338

                #8
                Här är en bild på honan och ett par ägg.

                Bildkvaliten suger men det får duga som dokumentation. Bilden är tagen utan blixt i ett mycket mörkt akvarium. Dessutom är den tagen i sned vinkel mot akvarierutan eftersom det var enda chansen att få några ägg i synfältet. Jag har märkt att det är i helt omöjligt att få skarpa bilder om man inte håller kameran ganska vinkelrät mot glaset. Antar att det beror på något brytningsfenomen.
                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1338

                  #9
                  Äggen fanns kvar i dag, och jag har hängt på en slinga med blåa dioder som förhoppningsvis ger föräldradjuren tillräckligt med nattbelysning för att de ska kunna försvara sin avkomma mot de andra fiskarna.
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1338

                    #10
                    Åttonde gången gillt?

                    Det tycks helt omöjligt för mig att få fram en kull av dessa rariteter.

                    Det första paret lekte fyra gånger i sjuhundralitersakvariet utan att jag någonsin såg några frisimmande yngel, bara ägg.

                    Jag skyllde detta på öronålarna som simmade i samma burk, jag har sett dem smaska i sig rödciklidlarver (Hemichromis sp. Banqui) utan ciklidföräldrarna haft en chans att mota bort dem. Jag antog att detsamma drabbade mina rara dvärgtilapior.

                    För en månad sedan flyttade jag alla sex tilapior till ett hundralitersakvarium i samband med att jag flyttade. De går där tillsammans med tre Nannochromis transvestitus - akvariet är klart underdimensionerat men det är bara tillfälligt tills mitt 720 blir klart...

                    Hursomhelst, i det nya karet där det inte går några öronålar trodde jag saken skulle vara biff. Inte så. Det gamla paret har lekt två gånger, och ytterligare ett par har bildats och även det lekt två gånger, en gång samtidigt som det andra paret hade ägg.

                    Fortfarande har jag inte sett ett enda frisimmande yngel, bara ägg... Det börjar bli frustrerande!

                    Jag har i vart fall kunnat konstatera att Lambojs erfarenheter av arten, att de skulle vara aggressiva, inte alls stämmer med mina erfarenheter. Jag haft sex individer, varav två lekpar, tilsammans med Nannochromis transvestitus i ett hundralitersakvarium utan att någon fisk blivit illa biten.

                    Just nu har par nr 2 ägg igen och jag hoppas på bättre resultat denna gång. Jag har plockat bort de övriga tilapiorna i ett försök att bättra på oddsen.
                    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 15 maj 2007, 22:29.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1338

                      #11
                      Så, då har den nionde leken passerat utan att jag sett ett enda frisimmande yngel, bara ägg. Dessutom är det två olika par och i två olika akvarium som lekt så det bör inte bero på att en fisk råkat bli steril. Jag börjar undra om mina fiskar utsatts för radioaktiv strålning som gjort dem sterila...

                      För övrigt börjar den här tråden utvecklas till ciklid.se:s längsta monolog...
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        vad lever dom i för vatten normalt... kanske för hårda äggskal så inte äggen befruktas?
                        Trist när/att det inte blir nått.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • fellanp91
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 24

                          #13
                          tänkte bara säga och höra en grej,

                          Riktigt fina dom dära

                          vet du vart man kan få tag på dom? i linköping? MVH , lycka till

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1338

                            #14
                            Trägen vinner!



                            När jag tidigare i kväll slängde en snabb blick in i mitt 720 - det brukar mest bli snabba blickar eftersom det ger mig så dåligt samvete då grusen ligger kvar i de högar som blev när jag hällde ner den, alla anubiasplantor ligger med sina krukor fullt synliga och glaset är fullt av alger och kalkfläckar, men det är en annan historia - såg jag några små yngel vid framrutan. Det fick mig först inte att reagera nämnvärt eftersom mina röda cilider (Hemichromis sp Bangui) kläcker fram kullar i en takt jag inte trodde möjlig.

                            Men det var inte en rödciklid som cirklade ovanför dessa ynglen. Efter drygt ett års oförlöst (okläckt?) väntan var det ta en sådan överraskning att jag ropade högt till min sambo: Tilapiayngel!

                            Sambon har ofta hört mig grubbla över dessa Tilapiors tillkortakommande på förökningsfronten och inte heller varit sen att med ett snett leende kyligt konstatera när vi passerat Tilapiafileerna i affärens frysdisk: Så svårodlade verkar de ju inte vara....

                            Efter otaliga lekar där jag sett ägg men aldrig ett endaste yngel hade jag nästan gett upp hoppet och ofta starkt tvivlat på min förmåga som akvarist. Jag har haft långt gångna planer på att låta någon annan ta över ett av paren för att se om de skulle lyckas bättre. Allt det där var med ens glömt när jag såg synen nedan:
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1338

                              #15
                              Bara några få decimeter bort, bakom roten, vaktar ett rödciklidpar sina yngel.
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...