Kilesa och lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #16
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Klockers, tempen gjorde susen! Ett par hyfsade bowers och en lek igår. Såg det trist nog inte förräns vid matning, och honan fick matfrossa när de andra åt - en del romkorn åkte ut, och hon åt friskt. Får se om det är något kvar i kväll. Nu vet jag i vart fall att de kan!! Och det är en välmatad hona kvar att leka av.

    Hilsen,

    P
    hehe, otur i turen
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #17
      Jag brukar hålla upp med matningen i karet i 3 dagar då en kilesa har lekt då de ofta har ätit mat om jag matat dagen efter eller 2 dagar efter men vid tre dagars väntan brukar det ha funkat bättre dock ingen garanti att de klarar suget efter mat.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Ursprungligen postat av olaJ
        Hur mycket höjde du till och frpn vilken grundtemp?
        De gick vid 21 grader... *skäms* Höjde till 27 grader, och trixade med lite annat också. Resten är verkligen perfekt, bra uppmatade (jupp, levandefoder också) och filtren helt ok. Hyfsad fart på vattnet och massor med vattenbyten (förberett vatten inkl. bikarbonat).

        Smart att vänta med matningen i några dagar, fast det går ju mer fisk i karet. Får se hur jag ska lösa det. Callochromisarna har oftast funkat med matning direkt utan att drälla ut äggen, men Kilesorna verkar inte göra det.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #19
          Vore intressant med en uppdatering hur det gick med dina kilesor.

          Mvh/ BB

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            Upplevde samma sak som många andra som enbart får ett par kvar - de bleknar och ingenting händer. Inte en tillstymmelse till fler lekar, men de är bra uppmatade samt pigga och alerta vid matning/vattenbyte. Nu har de fått sällskap av några Callochromis igen, får se om det triggar igång dem. De verkade tjuriga över att bli störda på botten och hannen fick lite mer färg igen. Nu verkar kruxet vara att det går ett bra gäng Cyps i karet. Normalt sett ska det väl inte vara något problem, men mina Cyps är hyfsat aggro. Fyra hannar får plats med revir i ett 600-liters, och de är bra på att dänga till allt annat som "kommer i vägen", inklusive Kilesorna. De får sällan vara ifred. Månne blir det en ommöblering av karet idag, samt lite ny fördelning på fisk.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #21
              Tja, testade en grej igår hos mina kilesor. Höjde tempen som dig patrik, från 23g till 26g. Idag när jag kom ner så tuggade en hona, tack för hjälpen och tänk vad en sån här liten grej kan göra

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Skoj!! Mitt par till bleksillar händer det ingenting med. Lurar på att införskaffa ett gäng till, men mañana, mañana...

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                Arbetssätt...