Strömavbrott!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BJC
    Användare
    • juni 2006
    • 166

    Strömavbrott!

    Hej!
    Jag har i ett akvarium en stor mängd filtermassa, ca 150 l, bakom den invändiga bakgrunden i akvariet. När vi nu hade strömavbrott efter stormen Pers framfart blev jag orolig när cirkulationen i akvariet upphörde. Nu kom dock strömmen tillbaka bara efter ett par timmars frånvaro.
    Men hur länge kan man egentligen låta ett akvarium med en så pass stor filtervolym stå med pumparna avstängda innan det börjar bli kris?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Om detta tvistar de lärda. Jag säger rätt länge, andra säger kort tid. Två timmar lär iallafall inte vara någon fara alls. Mina var av 6 timmar i söndags och jag funderade inte ens på att det skulle kunna bli problem, vilket det ju inte blev heller... Däremot kanske det inte är så dumt att göra en vattenbyte strax efter det kommit igång igen...

    Även om pumpen inte går så blir det ju ändå en viss genomströmming eftersom fiskarna själva orsakar strömmar i vattnet...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Går inte att svara på generellt. Är filtret rengjort nyligen och det knappt är någon skit i det så kan det säkert stå länge - 8-10 timmar - innan du får problem. Är filtret igensatt med mängder med skit och dålig cirkulation även när pumparna går kanske det tar en timme innan du får problem. Det handlar om hur mycket det finns inne i filtret (och karet i övrigt givetvis) som förbrukar syre. Såvitt jag förstått det finns det två filtervarianter som klarar avbrott längre tid än andra filter - sandfilter och droppfilter. I bägge fallen pratar vi rena eller mycket rena filter och om de stannar finns det relativt gott om syre i dem i lång tid. Droppfilter borde vara absolut bäst så som jag tänker, men har för mig att jag läst något test om att sandfilter faktiskt är bäst.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #4
        Mitt strömavbrott varade i lite över tre dygn. Hur går man bäst tillväga gentemot försäkringsbolag?
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • Håknil
          Användare
          • december 2005
          • 484

          #5
          Ursprungligen postat av BJC
          Hej!
          Jag har i ett akvarium en stor mängd filtermassa, ca 150 l, bakom den invändiga bakgrunden i akvariet. När vi nu hade strömavbrott efter stormen Pers framfart blev jag orolig när cirkulationen i akvariet upphörde. Nu kom dock strömmen tillbaka bara efter ett par timmars frånvaro.
          Men hur länge kan man egentligen låta ett akvarium med en så pass stor filtervolym stå med pumparna avstängda innan det börjar bli kris?
          Ja. det verkade som jag fick problem
          efter 4 tim!

          Visserligen va grejorna igenkorkade,men jag tror
          att blir det strömavbrott bör man lägga upp alla
          slangar.

          Sen när elen kommer tillbaks,måste man kanske
          göra en ny rengöring.

          Jag tror fiskarna klarar sig ganska länge med
          avstängda grejor.

          Fått lära mig ikväll att det tydligen bildas svavel
          med avstängda grejor.

          Tack för detta forum

          Håkan

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av jonre723
            Mitt strömavbrott varade i lite över tre dygn. Hur går man bäst tillväga gentemot försäkringsbolag?
            Spara fisken Frysen. (Bevis om det behövs)

            Sen beror det på vilket f-bolag det är. Anmäl skadan- förlusten till Elleverantören samt f-bolaget. Nån av dom ska betala.

            Hos oss var det avbrott i 26 timmar och inga fiskar dog.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • april 2006
              • 209

              #7
              Ett annat problem är ju att cirkulationen i ytan minskar rejält om strömmen går och syrehalten i vattnet sjunker också, och fiskarna kan bli lite flämtiga. Har man mycket fisk i karet och strömmen är borta länge kan det nog vara bra att ha en eller ett par batteridrivna luftpumpar som kan virvla upp ytan lite grand i alla fall. Rapala säljer en sådan, egentligen avsedd för betesfisk, för en dryg hundring. Tills Eon och grabbarna har grävt ner sina trådar kan det kanske vara en bra investering.

              Vad bildas annars i ett stillastående filter? Kan tänka mig att organismer som inte kräver något syre gagnas, tex clostridier. De är sannolikt patogena för akvariefisk, somliga anser tex att de är en anledning till att fiskar drabbas av bukvattensot.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Ursprungligen postat av malawi375
                Ett annat problem är ju att cirkulationen i ytan minskar rejält om strömmen går och syrehalten i vattnet sjunker också, och fiskarna kan bli lite flämtiga. Har man mycket fisk i karet och strömmen är borta länge kan det nog vara bra att ha en eller ett par batteridrivna luftpumpar som kan virvla upp ytan lite grand i alla fall. Rapala säljer en sådan, egentligen avsedd för betesfisk, för en dryg hundring. Tills Eon och grabbarna har grävt ner sina trådar kan det kanske vara en bra investering.

                Vad bildas annars i ett stillastående filter? Kan tänka mig att organismer som inte kräver något syre gagnas, tex clostridier. De är sannolikt patogena för akvariefisk, somliga anser tex att de är en anledning till att fiskar drabbas av bukvattensot.
                Det handlar inte enbart om ytcirkulationen, det gäller hela cirkulationen i burken och ffa genom filtret där det förbrukas mycket syre. Jag hade kopplat in den powerhead som driver filtret i stället, med batteri som så krävs. Men osvuret är bäst...

                Det man kan sägas blir av ett stillastående filter är först egentligen en negation - det blir INTE nitrat av ammonium. Innebär att ammonium blir kvar, och det är lite smågiftigt. Vid längre stillestånd får man verkligt syrefattiga förhållanden som inte alls är bra (om denitrifieringen kommer igång kan man få en nitritspik när systemet går igång). Utöver det så dör många nitrifierande bakterier vid ett långt stillestånd, vilket innebär att nitrifieringen funkar dåligt även när strömmen kommit igång. Jag vill inte måla fan på väggen, men ungefär så funkar det.

                Hilsen,

                P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 januari 2007, 00:11.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • malawi375
                  Användare
                  • april 2006
                  • 209

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Det handlar inte enbart om ytcirkulationen, det gäller hela cirkulationen i burken och ffa genom filtret där det förbrukas mycket syre. Jag hade kopplat in den powerhead som driver filtret i stället, med batteri som så krävs. Men osvuret är bäst...
                  Hmmm...ja, du har säkert rätt men det jag pratade om var ju kanske mest för tex mig som har ett ytterfilter, och utblåset från det sätter fart på ytcirkulationen och därmed syresätts vattnet såklart. Ytan är ju det som har kontakt med luften så det är ju logiskt. Detta kan ju ett luftfilter temporärt ersätta. Att "koppla in powerhead" och det du pratade om låter kanske lite krångligare, jag vet inte ens hur jag skulle bära mig åt med mitt Fluval 404 för att det skulle kunna drivas av ett batteri, om det ens är möjligt... Att stoppa ner en sockerbit i burken och trycka på en knapp verkar kanske lite enklare...

                  "Kväveföreningsproblemet" (vare sig det gäller ammonium eller nitrat) är ju en annan femma, och skulle jag få strömavbrott ett tag skulle jag nog tömma filtret och spola igenom det innan det sattes igång. Men jag kanske tänker helt fel? Någon kemist är jag inte precis...

                  Sedan vore det ju lite intressant att odla baktflora och typa på filtermassa som stått still ett tag. Liksom på filter som inte gjort det faktiskt. Men det är ju ytterligare en annan sak...

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawi375
                    Hmmm...ja, du har säkert rätt men det jag pratade om var ju kanske mest för tex mig som har ett ytterfilter, och utblåset från det sätter fart på ytcirkulationen och därmed syresätts vattnet såklart. Ytan är ju det som har kontakt med luften så det är ju logiskt. Detta kan ju ett luftfilter temporärt ersätta. Att "koppla in powerhead" och det du pratade om låter kanske lite krångligare, jag vet inte ens hur jag skulle bära mig åt med mitt Fluval 404 för att det skulle kunna drivas av ett batteri, om det ens är möjligt... Att stoppa ner en sockerbit i burken och trycka på en knapp verkar kanske lite enklare...

                    "Kväveföreningsproblemet" (vare sig det gäller ammonium eller nitrat) är ju en annan femma, och skulle jag få strömavbrott ett tag skulle jag nog tömma filtret och spola igenom det innan det sattes igång. Men jag kanske tänker helt fel? Någon kemist är jag inte precis...

                    Sedan vore det ju lite intressant att odla baktflora och typa på filtermassa som stått still ett tag. Liksom på filter som inte gjort det faktiskt. Men det är ju ytterligare en annan sak...
                    Ber om ursäkt, jag var helt inne på filter bakom bakgrunden... Ytterfilter är lite svårt att driva med en powerhead, det är sant. Borde vara en fördel med ytterfilter vid strömavbrott faktiskt - skiten ligger inte i karet och förstör, utan är fint paketerad utanför. I med en syresten i karet, och kör den med luftpump och batteri. Jag hade också tömt ytterfiltret och rengjort det från skit (rengör med akvarievatten och passa på att byta lite vatten i burken samtidigt). Med en lite kraftigare luftpump kan man driva två syrestenar, och då kan man lägga det rengjorda filtermaterialet i en hink (återigen akvarievatten) med den extra syrestenen - borde räcka fint för att hålla igång bakterierna. Klar fördel ytterfilter vid längre strömavbrott alltså.

                    De nyttiga bakterierna finns överallt i akvariet, inte bara i filtret. I lokalen stoppar jag ner rengjorda luftfilter i vilket kar som helst och låter dem stå där - sådana filter går snabbt att starta upp. Jag gör likadant med nya filter, dvs lägger ner filtersvampen i ett kar i några veckor eller kör igång det i ett annat kar än det som jag tänkt ha det i framöver. Några andra sätt att få igång bakteriefloran snabbt är att spara en del skit från när man rengjort ett filter. Går tydligen tom att lagra torrt och så preparerar man burken med detta när ett nytt filter ska igång. Rekommenderar vanligtvis inte vattenberedningsmedel, men gör ett undantag - Easy Life. Klockren produkt på många sätt, med massor med användningsområden - gör uppstarten av kar mycket enklare.

                    Hilsen,

                    P

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...