Snäcklekarpar till 63 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    Snäcklekarpar till 63 L

    Hej allihopa,
    Jag har ett 63 L med måtten 60x30x35 (lxbxh), som jag tänker ha ett eller två par snäcklekare i. Dock ej multisar eller similis, sånt ska jag ha i ett annat kar.
    Lite av huvudtanken med detta projekt är att fiskarna själva ska fortplanta sig utan att jag behöver ta hand om några yngel, föräldrarna ska alltså själva dra upp ynglen .
    Arter jag funderar på är L. ornatipinnis, L. ocellatus, L. speciosus, L. kungweensis, N. signatus osv, ni förstår nog ungefär vad för snäcklekare jag talar om.
    Kommer detta att funka? Jag kommer såklart bara välja en art att ha ett eller två par av.
    MVH
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #2
    brevis är väll en bra yngelvårdare!? den är nog bland dom mer lättodlade snäcklekarna (förutom multis). den är ju ganska lätt att få tag på också!

    mvh christoffer
    Senast redigerad av choffe; 12 januari 2007, 17:24.
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • Rasmus Pedersen
      Användare
      • september 2006
      • 304

      #3
      Brevis har jag redan.
      MVH

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        #4
        okej, men de sa du inte du kan ju alltid skaffa en annan variant, tex "sunspot".

        men annars kanske ocelatus kan vara något att satsa på. du verkar ju ha endel snäcklekare, så då måste du få nått att bita i

        mvh christoffer
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • Rasmus Pedersen
          Användare
          • september 2006
          • 304

          #5
          Ursprungligen postat av choffe
          okej, men de sa du inte du kan ju alltid skaffa en annan variant, tex "sunspot".

          men annars kanske ocelatus kan vara något att satsa på. du verkar ju ha endel snäcklekare, så då måste du få nått att bita i

          mvh christoffer
          Det är sunspot Ikola jag har .

          Eller så får ocellatusen nåt att bita i, den gör väl som andra snäcklekare och hugger händer.

          Jag har faktiskt bara två snäcklekare just nu, brevis och A. compressiceps.
          MVH

          Kommentar

          • choffe
            Användare
            • november 2005
            • 841

            #6
            okej, men en annan brevis då!?

            att jag mena att du får nått att bita i om du skaffar ocelatus är för att den är känd att vara extremt aggressiv och svår

            mvh christoffer
            Christoffer Lundholm

            Kommentar

            • Rasmus Pedersen
              Användare
              • september 2006
              • 304

              #7
              Jaja, men har jag redan brevis så vill jag ju prova en ny art.
              Ocellatus är ju en väldigt rolig ciklid, likaså speciosus och stappersi, det är kul att se när de "ligger" på botten utanför sin lilla snäcka som en vakthund.
              MVH

              Kommentar

              • Rasmus Pedersen
                Användare
                • september 2006
                • 304

                #8
                Men vad tror ni om min idé om att föräldrarna sköter uppdragningen av ynglen på egen hand?
                MVH

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ratz
                  Men vad tror ni om min idé om att föräldrarna sköter uppdragningen av ynglen på egen hand?
                  Varför inte caudopunctatus. Enligt mig den snyggaste snäcklekaren. Jag har själv två par som jag har yngel av. Den leker både i snäckor och grottor. Att låta ynglen gå kvar går bra såvida du ger dom bra uppmatningsfoder, Sen är det i minsta laget med 63 liter för att bilda en koloni.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Såg en finfin liten snäcklekare nyss. Caudopunctatus tror jag att den hette. Rycke om sig att vara lite isk mot andra så att det skulle nog vara perfekt med en egen lite bytta
                    Om du bara bygger lite skydd för de "utputtade" fiskungdommarna så har dom en god chans att växa upp.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Ahh. Du han före Matz
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Rasmus Pedersen
                        Användare
                        • september 2006
                        • 304

                        #12
                        Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                        Varför inte caudopunctatus. Enligt mig den snyggaste snäcklekaren. Jag har själv två par som jag har yngel av. Den leker både i snäckor och grottor. Att låta ynglen gå kvar går bra såvida du ger dom bra uppmatningsfoder, Sen är det i minsta laget med 63 liter för att bilda en koloni.
                        Det var ju ett kul alternativ, men jag tror jag skaffar den till nåt av mina större kar istället. Jag är egentligen ute efter de ocellatus-lika snäcklekarna.
                        MVH

                        Kommentar

                        • choffe
                          Användare
                          • november 2005
                          • 841

                          #13
                          stappersi är ju en skitsnygg fisk, men behöver inte den gå i större än ocelatus?
                          Christoffer Lundholm

                          Kommentar

                          • Rasmus Pedersen
                            Användare
                            • september 2006
                            • 304

                            #14
                            Ursprungligen postat av choffe
                            stappersi är ju en skitsnygg fisk, men behöver inte den gå i större än ocelatus?
                            Det är väl ungefär samma för båda arterna när det gäller storlek på akvariet?
                            MVH

                            Kommentar

                            • Per B
                              Användare
                              • september 2005
                              • 1250

                              #15
                              Ocellatus är väldigt tuffa mot sina honor. Även om du har ett harem med en hane och två-tre honor tror jag att 63 liter är i minsta laget. Jag hade en hane och en hona i ett 385-liters. Det räckte inte för att honan skulle få lugn och ro. Däremot gick det bättre med två honor. Faktiskt så bra att det fungerade i ett 130-liters med mycket gömställen.
                              mvh Per

                              Tanganyika och Västafrika i burkarna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...