Zebra utan ränder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • juni 2006
    • 156

    Zebra utan ränder?

    Vår nykomling Berra är enligt uppgift en pseuodotropheus zebra. Det är en liten herre som vållat mig mycket huvudbry och som inte slutat med det ännu. Min fundering den här gången är om en pseudotropheus zebra nödvändigtvis måste vara randig? För det är Berra inte alls. Han är blå, varken mer eller mindre. (Däremot skiftar mellan ljus och mörk blå när vi byter vatten, jag förmodar att det är en stressreaktion?)
    På bilder jag sett av arten, har de däremot alltid varit tvärrandiga.
    Någon som sitter inne med svaret och vill dela med sig..?

    Hälsningar, Anemon.
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    du har nog en bright blue! en Zebra variant fortfarande..!? kan oxå vara så att den nuförtiden är en egen art! (isåfall, förut tillhörde den zebra.komplexet) som du säger, har en hel del randigt i teckningen
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Anemon
      Användare
      • juni 2006
      • 156

      #3
      Snabba svar här! =)

      Tackar, tänk vad trevligt det är att fler sitter uppe på natten och spanar i ciklidforumet *ler*
      I synnerhet när man som jag gärna vill ha svar på en gång när man undrar över nåt

      Tanken på Bright Blue har någon gång föresvävat mig... Kan inte minnas att jag sett någon bild på dem bara. Hakar liksom upp mig på detta att han inte har några ränder alls. Han är "bara" blå. Men den varianten är just sån, alltså?

      (Har susat runt i artbeskrivningarna inatt och kan meddela att han ser ut som bilden av pseudotropheus callainos i färg och fason).

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Ursprungligen postat av Anemon
        Tackar, tänk vad trevligt det är att fler sitter uppe på natten och spanar i ciklidforumet *ler*
        I synnerhet när man som jag gärna vill ha svar på en gång när man undrar över nåt

        Tanken på Bright Blue har någon gång föresvävat mig... Kan inte minnas att jag sett någon bild på dem bara. Hakar liksom upp mig på detta att han inte har några ränder alls. Han är "bara" blå. Men den varianten är just sån, alltså?

        (Har susat runt i artbeskrivningarna inatt och kan meddela att han ser ut som bilden av pseudotropheus callainos i färg och fason).
        det är väl gott, då kan man ju sova på dagen istället.......bright blue (Metriaclima callainos) är fina fiskar............
        Senast redigerad av cichlids4fun; 12 januari 2007, 05:11.
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Anemon
          Användare
          • juni 2006
          • 156

          #5
          Cichlids4fun...

          Tackar så mycket för att du plockade in en bild i tråden! Jag har inte fått grepp om hur man gör än... tänker visa bild på Berra nu när jag fått en digitalkamera.
          Så kanske uvarna här kan vara bussiga och avgöra? Har förstått att ett litet streck här eller en utdragen fena där kan få en expert att beslutsamt avgöra vilken sort en fisk tillhör (Totalt makalös förmåga enligt mig!)
          Och japp, så där ser Berra faktiskt ut! (Tycker jag i alla fall... :-S)

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            Inga problem det var så lite så. det är ju ingen proffsbild direkt........

            se då är det nog en bright blue du har....berra menar jag, har "han" dessutom massa äggfläckar så är det nog en han....... som fisken längs ner i vänster bildkant
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Anemon
              Användare
              • juni 2006
              • 156

              #7
              Just såna!

              Ett helt gäng med fläckar! Precis som på bilden.

              Men jag fattar ändå inte riktigt. i en annan tråd med Berra som huvudperson uppstod en enorm diskussion bland kunnigt folk. Ärligt talat så hängde jag inte med till slut.
              Man försökte reda ut vad arten skulle heta, typ.
              Jag har det förtfarande inte klart för mig.

              Men alltså: Om man är en fisk av sorten pseudotropheus zebra, kan man då vara en Bright Blue? Eller är man definitivt ingen zebra om man är en Bright Blue?

              Sen detta med metriaclima, pseudotropheus och vad mer det var. Hjälp, det snurrar.
              Känner mig lite dum som inte kopplat än...

              Kommentar

              • KarpAnders
                Användare
                • november 2006
                • 18

                #8
                En sak som slog mig som nybörjare är att det är en blå hane av rödzebra

                Kommentar

                • Anemon
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 156

                  #9
                  KarpAnders, tack för tipset!

                  Ursprungligen postat av KarpAnders
                  En sak som slog mig som nybörjare är att det är en blå hane av rödzebra

                  http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=701
                  ...och jo, jag har varit inne på det i omgångar också. Länge var jag ganska säker på att så var fallet!
                  Fast jag inbillar mig nog att han ser mer ut som fiskarna på Cichlids4funs bild.
                  Det sas ju att han är en pss zebra när jag övertog honom, men så var det ju det där med ränderna. Om något ska heta "zebra" så vill jag gärna tro att det ska vara lite randigt också

                  Kommentar

                  Arbetssätt...