maingano och auratus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaedlund
    Användare
    • oktober 2005
    • 73

    maingano och auratus?

    Hej!

    Efter att jag har hållit tanganiykaciklider i ca 1.5år funderar jag nu på att skaffa malawi i ett av akvariumen. Jag har tittat lite på arter och fastnat för dessa två.

    Så nu undrar jag om man kan hålla aulonocara- röd rubin tillsammans med maingano i ett 200l och isåfall har många av varje sort. Om det inte går får ni gärna lämna förslag på en annan kombination. Jag vill gärna ha en röd och blå art..
    Senast redigerad av annaedlund; 11 januari 2007, 18:23.
  • malawi375
    Användare
    • april 2006
    • 209

    #2
    ...Aulonocara Röd Rubin menar du eller hur? Maingano brukar vara rätt tuffa, kanske lite för hårda för röd rubin... Som rött kan man ju ha röd hongi i stället, de har kanske lite mer skinn på näsan än rubinen? De som har rubin kanske kan ge ett bättre svar.

    Kommentar

    • annaedlund
      Användare
      • oktober 2005
      • 73

      #3
      Ja såklart menar jag aulonocara- jag fick ett hjärnsläpp...

      Jag har iallafall rättat till det nu.
      Senast redigerad av annaedlund; 11 januari 2007, 18:24.

      Kommentar

      • MalawiMannen
        Användare
        • mars 2005
        • 207

        #4
        Hej du anna
        som malai375 äger så kan maingno vara lite tuff
        så du kan ha hongi annars hade jag kört på riktigt färgade zebror
        Dom kan du lätt få riktigt röda
        Kan vara värre med Rödrubin
        //Lasse
        www.very-important.se
        Aquarizt Zentrum

        Nu ombyggd o fin
        Kika in vet jag

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          nu var ju frågan maingano och auratus! eller? ja den kombon funkar väl hyfsat..men Röd rubin...! den är helt fel i de sällskapet, utifrån din frågan så måste du nog bestämma dej vad du vill ha, ja tror inte på att blanda Röd rubin med dom.
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            maingano och auratus funkar väl egentligen sådär ihop eftersom det i princip är samma fisk och risken för korsningar blir större. Nu tror väl inte jag att det är några problem mellan just de två i och för sig, men av principskäl brukar jag undvika att blanda fiskar inom samma släkte.

            Röd Rubin är en tuff fisk (den är väl inavlad till att bli det) och klarar maingano utan problem skulle jag tro. Samtidigt är aulonocaror mycker individuella och experimentet kan gå hur som helst, men det är värt att testa, det tycker jag.

            Värt att notera är även att Röd Rubin är en framavlad färgvariant och en fisk som inte finns i naturen. Det är bra att veta innan du väljer att köpa den fisken.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • annaedlund
              Användare
              • oktober 2005
              • 73

              #7
              Tack för svaret. Då vågar jag prova kombinationen.

              Frågan är fel eftersom jag fick hjärnsläpp när jag skulle ställa frågan. Jag ville fråga om MAINGANO OCH AULONOCARA fungerar ihop.

              Jag tycker den är väldigt snygg maingano men jag har läst att den ska vara aggressiv. Är den inomarts agressiv eller aggro mot alla invånarna i karet?

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Den är inte så jädra aggro! Däremot är M. auratus ett riktigt monster, iallafall i 200 liter!
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Mattilohela
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 145

                  #9
                  hejsan jag har Aulonocara Röd Rubin tillsammans med maingano funkar hur bra som hälst men dom kan vara lite elaka ibland men röd rubin är inte så snäll den heller

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Min erfarenhet av Maingano (cyaneorhabdos) är att de e minst lika arga som Auratus som dessutom har rätt hårda honor. Och snackar vi vuxen fisk så tror jag det blir för trångt om du dessutom skall ha Rubiner. De behöver mer simyta, enligt mig.

                    Om Maiganaon kan jag tillägga att jag hade en gång en stor grupp i ett 540 , över 20 st,ihop med andra tuffa mbunas. Minns ej fördelningen men där var en stor hane som inte tolererade någon annan hane. Så han ägnade tiden åt att psyka och dräpa övriga hanar ist för att leka av honor...
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • annaedlund
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 73

                      #11
                      Det verkar som om det finns olika erfarenheter av dessa så det blir en chansning.
                      Om jag nu ska testa dessa två arter hur många av vardera rekomenderas?

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        hmm..visste inte att Röd Rubin var så pass tuff! alltid lär man sej nått!
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Secret_Alicia
                          Användare
                          • oktober 2006
                          • 58

                          #13
                          har röd rubin tillsammans med både fuelleborni och hongi som båda är ganska tuffa men den klarar sig bra i sällskapet, är ganska tuff själv! jagar i väg alla som vågar närma sig hans grotta. Dock så gräver den en del! Gillar honom skarpt! Funderar på att skaffa fler

                          Kommentar

                          • malawi375
                            Användare
                            • april 2006
                            • 209

                            #14
                            Lustigt att diskussionen om auratus fortsatte trots att det var rätt uppenbart att trådmakaren menade Aulonocara och själv också skrev det...

                            Kommentar

                            • annaedlund
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 73

                              #15
                              Ni som har de här cikliderna hur många har ni och vilken könsfördelning?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...