Problem i Malawiakvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nybörjare

    Problem i Malawiakvarium!

    Skaffade 325L Malawi i Okt -06
    Först:
    6 St. Maingano
    6 P. Saulosis
    Sen ytterligare:
    6 P. Demasoni
    4 Auratus

    Demasoni bråkade mycket, så jag utökade gruppen med 4 till i Nov.
    De fortsatte att bråka, så 5 dog efter hand. Stressade..

    Sen till själva frågeställningen:
    Efter ett vattenbyte (100 L 1 gång/vecka) händer följande:
    Efter tre dagar dör två st. Demasoni. Båda de största och präktigaste hannarna. De försvinner fort utan att jag hummit lägga märke till några symptom.
    Dag fyra dör en P. Saulosi hanne. Den simmar okontrollerat, den spinner runt under framfarten och jag kan plocka upp den med håven utan att den lägger märke till det. Jag tar livet av den.
    Dag fem händer samma sak med ytterligare en Saulosis hanne. Okontrollerat simmönster.
    Orsakas detta av blindhet? I så fall, av vad?

    Jag testade PH, Nitit och även koppar. Inga utslag. Jag bytte vatten 150 L två gånger med 2 dagars mellanrum. Sedan dess har inga fiskar gått bort.

    Har i 1 dl salt / 100L. Stor intern cirkulationspump och stort ytterfilter.
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    #2
    med tanke på hur dom beter sig låter det nästan som någon typ av förgiftning. Av vad är nog ganska svårt att säga.

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #3
      Demasoni, Saulosi, Maingano och Auratus kan fungera ihop men det låter som om det kommer att bli mycket svårt att ha alla dessa fyra arter i ett sådant akvarium tillsammans, åtminstone i flera år.

      Jag har hållt på med Demasoni i ett år och precis detta fenomen som ni beskriver med att de dör utan synbar syntom är oftas beroende på att bakteriefloran i tarm/magen på Demasonin är ur balans ofta pga. dåliga vattenvärden eller stress. Det har hänt även att de beter sig precis som ni beskriver som er Saulosi gör "spinner runt" har mina Demasoni gjort. Men när jag har fångat in dom och tagit hand om dessa i ett separat akvarium har dom lugnat ner sig och efter några veckor har dom åter kunnat samanföra till gruppen.
      Jag har råkat ut för detta endast vid ett tillfälle och princip dog någon varje vecka. Jag provade väldigt mycket, ändrade i inredningen, tog bort alla andra arter, tog bort det största hanarna men inte förrän jag medicinerade mot just "bukvatten" så upphörde det.
      Jag tror att ni måste först medicinera och sedan börja fundera på om ni skall ha ihop dessa fyra arter i ett och samma akvarium.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Christian Alfredsson
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 4122

        #4
        Jag har haft många demasonis tillsammans och alltid har det dött fiskar. Typ 1 i veckan tills de blivit mindre i antal.

        Nu håller jag 1 + 4 i ett 600 liters akvarium med massor av gömställen. Blir yngel hela tiden.
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

        Kommentar

        • Nybörjare

          #5
          Tack alla för svaren.

          Jag förstår att det inte var lämpligt att hålla Demasoni i kombination med de andra arterna.
          Det märkilga var att det förekom mycket stridigheter mellan Demasoni fiskarna själva.
          Kan de ändå vara påverkade av de andra arterna?

          Maingano, Auratus och Saulosi verkar kunna fungera. Finns det annan Mbunas eller Aulonacara som skulle kunna kombineras med dessa?

          Kommentar

          Arbetssätt...