Hjälp! Min fisk mobbas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tringa

    Hjälp! Min fisk mobbas!

    Hej!

    Jag har ett 200 L malawikar med följade fiskar:

    1+1 Melanochromis auratus
    1+2 Auloncara jacobfreibergi
    4 st ännu ej könsbest Metriaclima estherae
    1+1 Pseudotropheus saulosi
    Och två malar

    Har haft igång det i ca 4 månader och nu har min auratus-hona börjat mobbas av sin hane. Numera spenderar hon dagarna genom att simma lodrätt längst med pumputsuget, dock äter hon normalt. (Hanen har hunnit växa om henne rejält trots att de var lika stora när jag skaffade dem.) Jag har försökt att få tag i fler honor i ungefär samma storlek men utan lycka. Finns bara pyttesmå!

    Vad ska jag göra, jag vill inte ha det så här! Några tips på vad jag ska ta mig till? Jag fick rådet av en snubbe att skaffa fler fiskar. (Han tyckte jag skulle ha nästan dubbelt så många, ) men jag tycker att det låter mycket i ett 200 L kar.Han menade att jag inte nödvändigtvis skulle behöva ha auratus för att minska trycket på honan, det kunde duga med någon annan art. Jag vet att aggressiviteten minskar när man ökar antalet fiskar... Men, de jag har nu kommer ju att växa till sig så smångingom och då känns det som om det kommer att bli trångt med fler...?

    Det verkar inte som att det finns några auratus i lämplig storlek att få tag i i närheten av Kalmar... Så vad ska jag göra? Snälla hjälp mig.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Valkommen till forumet! Jag tycker att det verkar som om du fatt bra rad redan. Losningen ar fler fiskar, helst samma art och fler gomstallen. Som du skriver sa ar akvariet inte sa stort sa du ska kanske fundera pa att avskaffa den rejalt aggressiva auratusen och skaffa fler av de andra arterna.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Tringa

      #3
      Alltså:
      Hur många Malawisar kan man ha i ett 200 L? Jag vill inte att det ska bli överbefolkat, och inte för stora fiskar heller. Mina är väl alla ca 5-9 cm i dagläget, men dem kommer ju att växa.... och då kanske det blir trångt?

      Det finns verkligen gott om gömställen (har lagt ner min själ i att bygga upp inredningen.), så jag fattar inte varför hon håller på och fjantar sig vid pumpen...

      Men jag tycker ju om auratusen, och vill ha kvar den, men jag mår dåligt av att se henne lida så....

      Kommentar

      • Tom_Nordbeck

        #4
        lösningen är som ola säger mer fiska av samma art (iaf mer honor) för då kan hanen ta ut sin ilska på fler och då blir det inte lika allvarligt, auratus är ju riktigt tuff av sej

        Kommentar

        • sedai

          #5
          Har haft samma problem, eftersom jag vill att fiskarna ska kunna växa till sig utan att behöva köpa ståplats tycker jag du har ungefär rätt antal fisk.
          Enda chansen med Auratus i 200 är att ha antingen 3-5 honor eller en hane till.
          Min hane tog kål på dom 2 honor han växt upp med, jag stoppade då i 4 mindre honor som han lugnt får vänta på att dom växer till sig.
          Funkar bra än så länge....

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Jag skrev "och" inte "eller" gallande fiskantal och inredning. Jag skulle gissa att det inte skulle funka med 1+1 auratus i ett akvarium som var tio ganger storre an det du har, oavsett inredning. Sa om du vill ha auratus sa maste du skaffa fler honor. Nu har jag inte haft auratus sjalv och snart far du forhoppningsvis svar av folk som haft alla firrarna.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Tringa

              #7
              Kan jag stoppa i små Auratus i storleken 2-3 cm när alla andra fiskar är uppåt 10 cm? Honan jag har nu kommer ju att få hjärtinfarkt innan de andra hinner växa till sig.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Tringa
                Kan jag stoppa i små Auratus i storleken 2-3 cm när alla andra fiskar är uppåt 10 cm? Honan jag har nu kommer ju att få hjärtinfarkt innan de andra hinner växa till sig.
                Kanske... Nagon annan far svara pa detta. Jag kommer bara med kvalificerade gissningar.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #9
                  Hej Tringa. Kul med en Ölänning till på forumet. Snart kan vi bilda akvarieförening.

                  Jag såg att Guldfisken i Kalmar har Auratus på sin lista men jag antar att du redan kollat där? Jag gillar inte heller att ha för mycket fisk i akvarierna även om det minskar aggressiviteten men några auratushonor till bör du absolut ha!
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #10
                    Hej Tringa,

                    Absolut måste ni utöka med flera Auratus samtidigt så är jag inne på att det inte får bli för många fiskar i ert 200L. Ni har även Saulosi som kan vara eller ska vara aggresiv inom arten, hur stora är dessa?
                    Mitt förslag till er är att bestämma mig för antingen Saulosi eller Auratus-gruppen och utöka med 3-5 st. individer och samtidigt ta bort den andra.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Tringa

                      #11
                      Vad roligt!
                      Den föreningen vill jag gärna delta i.
                      Jag har vart där och kollat, dem har men fiskarna är inte större än 2-3 cm... Det är dem enda jag har hittat, de uppfödare jag känner i kalmar har inga för tilfället. Vad göra?

                      Kommentar

                      • Tringa

                        #12
                        Saulosi-hanen är ca 7-8 cm honan lite mindre. De har dock inte visat tecken på att vara aggressiva.

                        Kommentar

                        • Per B
                          Användare
                          • september 2005
                          • 1250

                          #13
                          Du har inte ett litet tomt akvarium som hanen kan gå och sura i tills du hittat fler honor då? I övrigt hållar jag med Johan F, färre arter och fler individer av varje art brukar vara det bästa när man håller Mbuna.
                          mvh Per

                          Tanganyika och Västafrika i burkarna

                          Kommentar

                          • Tringa

                            #14
                            Nu känns det som om jag är i valet och kvalet, ska jag skaffa fler auratus eller försöka att bli av med dem och utöka Saulosi.... Hmf...Jag vill verkligen inte plåga honan lägre än nödvändigt.Och som det verkar nu kan jag bara få tag i pyttesmå auratus. Alternativet är ju att skicka honom i utvisningsbåset tills vidare, men med tanke på hur små auratusarna som jag har hittat är (typ 3 cm) kommer det ju att ta lång tid för dem att växa till sig.

                            Per - har du dina fiskar på Öland eller Växjö?

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              du kan testa med fler auratus även om de är mycket små för ja tror att hannen ändå kommer att jaga dessa för de har samma färg/teckning som honan, visserligen är de kanske inte könsmogna men du fär tillslut en liten grupp,jag skulle skaffa 5-6 stycken.
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...